האם נכונו לנשים האפגניות ימים שחורים?

ענן של פחד רובץ על תושבי העיר כַּאבּוּל, בירת אפגניסטאן.
העיר נפלה בידי לוחמי תנועת הטליבאן – חַרַכַּת טַאלִבַּאן – حركة طالبان עם נסיגת הכוחות האמריקאים.
מייד עם הכניסה לעיר החלו אנשי התנועה למחוק ולהסיר שלטי חוצות שבהן מופיעות תמונות של נשים.

האם נכונו לנשים האפגניות ימים שחורים?
בחמש השנים שבהן שלטה תנועת הטליבאן באפגניסטאן (1996-2001) אסור היה לנשים לעבוד, ללמוד ואף לצאת מהבית, אלא בלוויית גבר ממשפחתן.
הן חויבו ללבוש בּוּרְקַה – برقع – בֻּרְקַע – בצאתן למרחב הציבורי. הבורקה הוא בגד המכסה את האישה מכף רגל ועד ראש כולל הפנים (האישה מביטה דרך רשת). כך, האישה מוסתרת מעיני הגברים.
בשני העשורים האחרונים פרצו הנשים האפגניות קדימה. כיום יש ביניהן משפטניות, עיתונאיות, רופאות, אחיות ומורות.

האם הישגיהן יירדו לטמיון?
עאישה ח'ראם – عائشة خرام, סטודנטית בת 22 מכַּאבּוּל, מספרת שכניסת הטליבאן לעיר שברה את לבה ואת תקוותיה. "הכול התמוטט לנגד עיניי ברגע, הרגשתי כאילו זה סוף העולם – נִהַאיַת אלעַאלַם – نهاية العالم."

ברשתות החברתיות הביעו נשים את חששן מהעתיד הלוט בערפל:
פוזיה כופי – فوزية كوفي פעילת זכויות אדם כותבת בטוויטר שדאגה גדולה ממלאה את ליבה כשהיא רואה את רחובות העיר הריקים מאדם. ההיסטוריה חוזרת על עצמה – א-תַאְרִיח' יֻעִיד נַפְסַהֻ – التاريخ يعيد نفسه.

מוֹסְכַּא דאסתאע'יר – موسكا داستاغير – מרצה באוניברסיטה האמריקאית באפגניסטאן' כותבת: "רגשות הפחד מקננים בלבי כמו ציפור שחורה – טַאאִ'ר אַסְוַד – طائر أسود ולפעמים אני לא מסוגלת לנשום".

הבימאית האפגנית המפורסמת – צחראא' כרימי – صحراء كريمي פרסמה סרטון וידאו קצר ובו היא מוחה את דמעותיה ואומרת: "עד הסוף אני לא אוותר על המדינה שלי."

תנועת טליבאן מנסה להפיג את החששות.
היא מבטיחה לכבד את זכויות האדם – חֻקוּק אלאִנְסַאן – حقوق الانسان – במיוחד את זכויות האישה – חֻקוּק אלמַרְאַה – حقوق المرأة – בהתאם לערכים המוסלמיים – אלקִיַם אלאִסְלַאמִיַה – القيم الإسلامية.

האם אתם מאמינים להם?

חלום בלהות – הקריקטורה השבועית מתוך עיתון א-שַרְק אלאַוְסַט – الشرق الأوسط

ומה בקריקטורה?
אפגניסטאן – أفغانستان נראית כאישה זקנה – עַג'וּז – عجوز ומסכנה.
היא שפופה ובגדיה קרועים ומלאים טלאים, אצבעותיה גרומות.
על גבה השחוח נועץ איש תנועת הטליבאן – طالبان את הדגל הלבן של התנועה ופוצע אותה.
היא חסרת אונים ואינה מסוגלת להגן על עצמה.
תנועת הטליבאן חזרה לשלוט במדינה ללא שום מאמץ.

מה דעתכם? האם הקריקטוריסט אמג'ד רסמי – أمجد رسمي – מנסה לרמוז בקריקטורה שלו לדיכוי של האישה האפגנית תחת שלטון האסלאמיסטים?

ומה כתוב על הדגל של תנועת הטליבאן?
לַא אִלַה אִלַא אלְלַה מֻחַמַד רַסוּל אלְלַה – لا إله إلا الله محمد رسول الله – אין אל חוץ מאללה מחמד הוא שליח אללה.

הידעתם?
•מה זה טליבאן? השם נגזר מהמילה טַאלִבּ – طالب תלמיד/סטודנט וברבים (בשפת הפשטו) טַאלִבַּאן- طالبان. אנשי תנועת טליבאן למדו בבתי"ס דתיים (מדרסות) בהודו והושפעו מהתכנים האסלאמיים. בשלב הלימודים הראשון התלמיד נקרא "טַאלִבּ". אחרי תקופה ארוכה של לימודים הוא מתקדם לשלב של מוּלַא "ملا", ולבסוף זוכה בתואר – מַוְלַוִי – "مولوي". זה אומר שהוא סיים את תוכנית הלימודים במלואה וזוכה ברישיון הוראה ובטורבן – עַמַאמַה – عمامة.

•נישואין בכפייה: الزواج القسري – א-זַוַאג' אלקַסְרִי. מספרים שאנשי הטליבאן נכנסו לבתי האזרחים וערכו רשימה של נשים ונערות בגילאים 12 עד 45, וזאת במטרה להשיא אותן בכוח ללוחמים אסלאמיסטים. נראה שמתאים לשנות את המילה כַּאבּוּל – كابول – עיר הבירה האפגנית למילה כַּאבּוּס – كابوس – סיוט או חלום בלהות…

•שווה להיות עשיר? אנשי תנועת הטליבאן החלו לסרוק את בתי אנשי העסקים – רִגַ'אל אלאַעְמַאל – رجال الأعمال העשירים בעיר כַּאבּוּל. הם תיחקרו אותם על הדרך שבה הצליחו לצבור כסף שיאפשר להם לבנות בתים של ארבע או חמש קומות. דובר תנועת הטליבאן הרגיע אותם ואמר שאף אחד לא ינקום בהם, וכי הם יוכלו לחיות בשלום ובשלווה. אז הוא אמר…

קרדיט: עידית בר – חוקרת ומרצה על החברה והתרבות הערבית (http://www.iditaravit.co.il/)