השבוע שבין ה-13.8.21 ל- 19.8.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- זעם וקריאות לנקמה, לאחר שכח ישראלי חיסל 4 מחבלים חמושים בג'נין, אנשי חמא"ס, גא"פ ופת"ח. בהמשך לתקריות ירי נוספות לעבר כוחות צה"ל בגזרה, מצביעים הפלסטינים על שחיקה ניכרת בכח ההרתעה של צה"ל ומנגנוני הרש"פ, שחלק מאנשיהם שותפים גם הם לביצוע הפיגועים.
*- שחיקה גם בכח ההרתעה הישראלי מול עזה. ירי רקטה מהרצועה לישראל נותר ללא תגובה, למעט הקלות בהכנסת סחורות, כולל צמיגים לעזה, ויציאת "כאילו סוחרים", ובעצם פועלים מעזה לישראל. במקביל, דווח על מגעים להסדר מחודש להכנסת הכסף הקטרי. על שחרור שבויים ונעדרים חדלו לדבר כאן, ועדיין בחמא"ס מאיימים בהפגנה אלימה בגבול הרצועה בשבת הקרובה.
*- התארגנות לחילופי גברי בממשלת הרש"פ, לאחר שהנסיון לכונן ממשלה חדשה בראשות סלאם פיאד, במקום מחמד אשתיה כשל. ברקע, לחץ אמריקאי ליצור חזות של חידוש מו"מ מדיני בין ישראל לרש"פ, למרות שגם לאמריקאים ברור שמו"מ כזה הינו חסר תוחלת.
*- המשך ארועי אנרכיה באיו"ש, כולל ירי לעבר פעילי מנגנונים בשכם. בכפר בית סירא שממערב לראמאללה, נרצחה צעירה על רקע כבוד המשפחה. מנגנוני הרש"פ פתחו במבצע החרמת רכבים לא רשומים במגזר הכפרי באיו"ש, כדי להפגין נוכחות בשטח.
*- התגברות בקורונה גם שטחי הרש"פ. מבתי החולים מדווחים על עומס. האוכלוסיה מצידה אינה ממהרת להתחסן. ברקע, שנת הלימודים בבתי הספר נפתחה ללא מגבלות כלשהן.
*- בחמא"ס מברכים על השתלטות הטאליבאן באפגניסטאן, ומכריזים שזו הוכחה שגם ב"פלסטין" צפוי האסלאם לנצח. בחלק מארגוני השמאל פחות מרוצים.
אנשי דת בעזה ואיו"ש קוראים להמנע מהשמעת שיר חתונות פופולרי, המהלל שתיית אלכוהול.

ובהרחבה:

במוקד השבוע תקרית בה חוסלו 4 מחבלים בחילופי אש עם כח יחידת המסתערבים של מג"ב שבא לעצור פעיל חמא"ס במחנה הפליטים ג'נין. מה שבלט בתקרית זו היה שיתוף הפעולה בין ארגוני המחבלים. שניים מהרוגי התקרית נמנו על שורות הפת"ח, אחד על שורות החמא"ס, והרביעי על שורות הג'האד האסלאמי. גופות שניים מהמחבלים אנשי הפת"ח, הובאו לקבורה בהלוויית ענק שדגלי הפת"ח הצהובים נישאו בה אל על, ושתי הגופות האחרות עודן מוחזקות בידי ישראל. המחבלים בתקרית ניסו לפתוח באש לעבר הכח, ואז חוסלו בידי צלף.

הנה תמונת הארוע:

מדובר בתקרית הירי מס' לא ידוע בגזרת ג'נין בשבועות האחרונים. המלמדת על שחיקת כח ההרתעה הן של ישראל והן של מה שנותר מהרש"פ. חלק ניכר מהמעורבים בתקריות הירי הם אנשי המנגנונים, שהרש"פ איבדה שליטה עליהם, והם משתפים פעולה בגלוי עם ארגוני האופוזיציה, ובראשם החמא"ס והג'האד האסלאמי. ראוי לציין בהקשר זה גילוי דעת של פלג נידאל אלעאמודי, המזוהה עם אנשי דחלאן שהופץ בתגובה לארוע, וקרא לפעילי המנגנונים ולכל אנשי הפת"ח להצטרף למאבק נגד הכיבוש וליזום פעולות נקם.
בעקבות הארוע, הוכרזה שביתת מסחר מלאה בגזרה לאות אבל. לצד זאת, נלכד סמוך לישוב מעלה לבונה, מחבל פעיל חמא"ס, שהתחפש לחייל צה"ל ונשא רובה ציד, בעת שביקש לבצע פיגוע נקם מהיר. פעילים ב"גדודי אלאקצא" של הפת"ח קיימו לאחר התקרית מפגן כח בלב ג'נין, כשהם חמושים ומפגינים את נשקם לעיני כל. יום למחרת, בוצע מפגן נוסף משותף לפעילי הפת"ח, החמא"ס והג'האד האסלאמי, ממש באותו מקום, ולאחריו נשאו פעילי החמא"ס והגא"פ נאום בו קראו לרש"פ לאמץ את דרך ההתנגדות. שורה של גולשים ברשתות החברתיות מציינים שחולשת מנגנוני הרש"פ, היא שמאפשרת את ההסלמה בפיגועי הירי. רבים קראו להרחיב את השימוש בנשק לשאר הגזרות.

הנה תמונות מהמפגן של אנשי הפת"ח:

כמו כן, בוצע ירי רקטה מעזה לכיוון שדרות שיורט ע"י כיפת ברזל. לטענת התקשורת הפלסטינית, היה ירי זה תגובה לארוע בג'נין והוא לא היה קשור למתיחות הגוברת ברצועה.
בתוך כך, גובר החשש מהסלמה גם בחזית העזתית. לאחר שהמגעים להכנסת הכסף הקטרי באמצעות הבנקים ובגיבוי הרש"פ כשלו בחמא"ס מאיימים בעידוד האלימות מחדש, והם יוזמים הפגנה אלימה במתכונת מצעדי השיבה בגבול עזה, סמוך למעבר קרני לשעבר. ישראל מנסה להרגיע את המתיחות ומאשרת יציאת אלף "כאילו סוחרים" מהרצועה לישראל, מגדילה את סוגי הסחורות המאושרות להכנסה והוצאה מהרצועה ואליה, ומתירה בין היתר הכנסת חלפים וצמיגים לרכב (שיהיה מה לשרוף). כן דווח על מגעים להסכם להכנסת הכסף הקטרי לעזה בחסות האו"מ. מפקד המודכ"ל המצרי עבאס כאמל, הוזעק לאזור בדחיפות, בנסיון למנוע הסלמה. בנוסף, נמנעה ישראל מכל תגובה על ירי הרקטה מהרצועה, למרות התחייבות הממשלה להגיב אפילו על בלונים. טוב, אחרי שלירי עשרות רקטות מהצפון ישראל לא הגיבה, מה יש לדבר על תגובה לרקטה בודדת מהדרום.

הנה תמונות מיירוט הרקטה:

ובחזרה לאיו"ש: 3 פצועים פלסטינים נרשמו השבוע במהלך מבצע מעצרים בעיירה טמון הסמוכה לג'נין. בנוסף, בוצע ירי והושלכו בקבוקי תבערה לעבר כח צה"ל שפעל בטובאס הסמוכה. במקביל, ממשיכים המחבלים מהכפר ביתא שמדרום לשכם בתעלוליהם. השבוע הם יצאו במיצג של כתובת אש בצורת מגן דוד שבתוכו צלב קרס, כדי לטעון שהכיבוש הישראלי דומה לנאצים. הפרות סדר קשות נרשמו גם בצומת איו"ש ביציאה מאלבירה לכיוון מפקדת אוגדת איו"ש.
מנגד, השתתפו צוותי כיבוי של הרש"פ בפעולות כיבוי השריפה הגדולה בהרי ירושלים השבוע. צעד זה עורר תגובות מחאה קשות ברשתות החברתיות, כמו גם בחוגי האופוזיציה. אלו שיבחו את מציתי השריפה, וקראו לאימוץ דגם מאבק זה.
ברקע לדברים: הלשכה להגנת האדמות ומאבק בהתנחלויות ברש"פ, בראשות השר אחמד מג'דלאני מפרסמת גילוי דעת הטוען שהדיווחים על כוונה ישראלית לאשר בניה פלסטינית בשטחי C אינם אלא תרמית, שנועדה להקל על אישור להרחבת ההתנחלויות.
במישור הפוליטי בלטו דיווחים על כוונה לביצוע חילופי גברי בממשלת מחמד אשתיה, לאחר שהתכנית להקמת ממשלה חלופית בראשות סלאם פיאד נכשלה. למותר לציין שתכנית חילופי הגברי אינה מרגשת איש מלבד אולי השרים המתחלפים ובני משפחתם. ההכרזה היתה אמורה להתבצע כבר השבוע, אך לדברי מקורבים, היא נדחתה במספר ימים.
במקביל, יצא אבו מאזן לשיחות עם המלך עבדאללה בירדן. יציאתו נעשתה במסוק שהגיע לראמאללה. מסוק נוסף שהגיע השבוע לראמאללה, היה של ראש הCIA, שהגיע לישראל ולראמאללה. גורמים פלסטיניים מציינים שהאמריקאים לוחצים ליצור לפחות דימוי של חידוש המו"מ המדיני, כדי להראות הישג כלשהו בתחום מדיניות החוץ, למרות שגם להם ברור שהדבר בלתי אפשרי.
ואחרי תקופה קצרה: הקורונה חוזרת בעיקר לעזה, בה יש פחות מ- 10% מחוסנים, לעומת כמעט 25% באיו"ש. גם באיו"ש נרשמים מאות חולים חדשים מדי יום, ובבתי החולים מתחיל להיווצר לחץ, אך כמעט שאין תמותה בשלב זה, לעומת מספר מצומצם של מתים מקורונה מדי יום ברצועה. יצויין, כי הן בעזה והן באיו"ש, יש עדיין מלאי לא מבוטל של חיסונים, אך רוב התושבים אינו נלהב להתחסן. על רקע זה, יצא השיח' חסן אסמאעיל, המופתי של עזה בקריאה לתושבים להתחסן בהקדם.
במקביל, נפתחה בעזה ובאיו"ש שנת הלימודים. למרות חזרת הקורונה, לא נקבעו הגבלות כלשהן על הלימודים.
במישור הפנימי, דווח על תקרית ירי מצד חמושים לעבר אנשי מנגנונים ב מחנה הפליטים בלאטה שבשכם ללא נפגעים.
בחברון נכנס כח של המש"פ לחתונה כדי למנוע ירי באויר בארוע.

הנה תמונות:

לצד זאת, דווח על רצח צעירה על רקע כבוד המשפחה בכפר בית סירא, הסמוך למודיעין.
ברקע לדברים, המשטרה הפלסטינית פתחה במבצע איתור והחרמת רכבים ללא רשיון (משטובים – מחוקים) בכפרי איו"ש, בדגש על גזרת ראמאללה. למבצע שתי מטרות: הפגנת נוכחות וכח, לצד חתירה כלפי השליטה הבטחונית הישראלית באזורים הכפריים. עם זאת, מעורר המבצע זעם רב בקרב התושבים, שלרבים מהם רכבים כאלה.
בטול כרם, נמשכת המחאה על הפסקות החשמל התכופות. לאחר התפטרות בכירים בעיריה בשל מצוקה זו, חסמו השבוע מפגינים רחובות והציתו צמיגים בדרישה לפתרון הבעיה.
ובחזרה לג'נין: פיצוץ ארע בקפיטריה בבית ספר כתוצאה מפיצוץ בלון גז. הארוע צולם במצלמת האבטחה במקום:

ובעזה: שתי צעירות נדרסו למוות, בעת שחצו את כביש החו, הצפוני, מצפון לעיר עזה. התאונה התרחשה, בעת שצעירים נהגו במקום בפראות וערכו ביניהם מירוץ מכוניות. משטרת החמא"ס עצרה את הנהג הדורס, ונהג נוסף שגם הוא נטל חלק במירוץ.
ועוד בעזה: שם נפתח השבוע מחדש "בית חולים אלקדס", לאחר ששופץ בתרומת ממשלת מרוקו. בית החולים ינוהל ע"י הסהר האדום הפלסטיני, ובחסות הרש"פ. הנה תמונות:

במישור החברתי: שורה של אנשי דת מעזה ואיו"ש יצאו חוצץ נגד השמעת השיר "יא עמי אבו אלבר" בחתונות. מדובר בלהיט מקפיץ, בו קוראת אישה לבן זוגה לשתות עימה משקאות אלכוהוליים (בירה וויסקי).

הנה סרטון של חתונה ובו זמרת בשם לינדה צואף משמיעה את השיר:

ולסיום: אי אפשר להתעלם מהארועים באפגניסטן והשפעתם על האזור: החמאס ברך את אנשי הטאליבאן על נצחונם במלחמה שנמשכה – 20 שנה, וטוען, כי נצחון זה מלמד שדרך המאבק תביא לנצחון לא רק באפגניסטן, אלא גם בפלסטין. במקביל, פרסם הארגון תמונה של מפגש בין ראש הלשכה המדינית של חמא"ס אסמאעיל הניה, לנציג ארגון הטאליבאן בדוחה, בירת קטר.
מנגד, מזכיר אחמד מג'דלאני, השר למאבק בהתנחלויות ברש"פ ומזכ"ל ארגון השמאל: "חזית המאבק העממי", כי הטאליבאן הינו הגוף שהביא לעולם את "אלקאעדה" ו"דעאש" ויתר כוחות הקיצוניות והטרור.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש