בתי החולים בלבנון ממתינים לגורלם הבלתי נמנע

פיצוץ מכלית הדלק בעיירה אל-טיליל בעקר לא היה ההלם היחיד שקיבלו הלבנונים ביום ראשון שעבר. חוסר היכולת של מגזר הבריאות שלהם ורוב בתי החולים לטפל בפצועים, והמתנה לסיוע רפואי שיגיע מחו"ל, בנוסף לשליחת הפצועים לטיפול מחוץ לגבולות המדינה, היווה את ההלם הגדול ביותר שקיבלו האזרחים, כשהם מתמודדים עם עובדה מוגמרת, עובדה שתמיד הוזהרו שלא להגיע אליו.

האסון החריף עוד יותר כשמספר בתי חולים לבנוניים הודיעו בשבת וראשון, כי מועד יציאתם הסופית מהשירות מתקרב, כולל בית החולים האוניברסיטאי האמריקאי בביירות, שהוא אחד מבתי החולים הגדולים, המאובזרים והמפותחים ביותר בלבנון, בשל הידלדלות מלאי הסולר שלה הדרוש לייצור חשמל. הדאגה לאספקת חשמל בלבנון היא על הממשלה ובימים האחרונים היא אינה מסוגלת יותר לדאוג לכך.

בית החולים הזהיר כי "מכשירי ההנשמה המלאכותיים ומכשירים רפואיים אחרים שמצילים חיים יפסיקו לפעול", ולפי מה שהודיע, "40 חולים בוגרים ו -15 ילדים החיים על מכשירי הנשמה עלולים למות מיד", והמשיך להתריע כי "180 אנשים סובלים מאי ספיקת כליות ".

" הם ימותו מהרעלה לאחר מספר ימים ללא דיאליזה. מאות חולי סרטן, מבוגרים וילדים כאחד, ימותו במהלך השבועות והחודשים הקרובים ללא טיפול הולם ".

עוד באותו יום הודיע ​​בית החולים אל-מקאסד, אחד מבתי החולים הוותיקים בביירות המספק שירותי רפואה לעניים ללא תשלום, שמלאי הדלק שלו מספיק ל -48 שעות בלבד, והוסיף כי הפסיק לקבל חולים נוספים בשל חוסר יכולתו לספק להם את השירותים הדרושים.

דאגה ציבורית מחוסר היכולת של המדינה

מציאות זו היא קריאת השכמה למספר רב של לבנונים, שסובלים היום מדאגה רבה מהמצב הבריאותי במדינה, במיוחד אלה שיש להם מצבים בריאותיים מיוחדים הדורשים טיפול ובדיקות מתמשכות בבתי החולים.

מריה אקיקי, בת 26, מספרת כיצד נאלצה להיעזר בתיווך כדי להביא את אחיה לבית חולים לניתוח חירום, "למרות שאנו נהנים מביטוח בריאות בקטגוריה A", "סרבו לקבל את אחי לבית החולים בגלל המחסור בציוד, מיטות ואספקה, זה היה לפני פיצוץ עקר, אז התחלתי להבין את המציאות שאנו חיים בה, שכבר אינה מועילה אפילו אם יש בידך כסף או ביטוח רפואי מתאים, כל בני האדם שווים בסבל שלהם, וכאשר בתי החולים ייסגרו, הם ייסגרו לכולם ללא יוצא מן הכלל ".

ראש איגוד בעלי בתי החולים הפרטיים, סולימאן הראון, שותף לחששותיה של מריה, ומאמין שזה הפך לעובדה מוגמרת בלבנון.

דחיית מועד הקריסה המלאה

בעוד כמה בתי חולים בלבנון חיו את שעותיהם האחרונות במהלך הימים האחרונים, שכן התרחיש של סגירה מלאה היה מעבר לפינה, חברות דלק ותחנות ספציפיות, בנוסף ליוזמות פרטניות, תרמו לאבטחת מלאי הסולר במספר בתי חולים, מה שמנע מהמדינה אסון בריאותי, אך הוא לא ביטל אותו, מכיוון שהמלאי המבוטח מספיק למספר ימים בלבד, ולאחר מכן הדברים יחזרו לאפס שוב.

מנהל בית החולים הממשלתי רפיק חרירי, פיראס אביאד, סבור כי "תחום הבריאות בלבנון עובר תקופה קשה מאוד, בגלל נושא הדיזל, ואם לא היה מסופק סולר למספר בתי חולים גדולים  , בהחלט היינו מגיעים לשלב של קריסת מגזר הבריאות. אך מתן דלק לבתי חולים אלה, כולל בית החולים הממשלתי רפיק חרירי, נתן לנו זמן נוסף, בין 5 ימים לשבוע.