"שני מיליון פעם הפיצוץ בביירות": חשש מאסטרואיד שיתנגש בכדור הארץ

יותר ממיליארד טון TNT ואנרגיה נפץ של פי 2 מיליון מהאנרגיה שהשתחררה בפיצוץ נמל ביירות. זה מה שעלול לקרות אם אסטרואיד המעניין את נאס"א יתנגש בכדור הארץ, אפשרות שאושרה על ידי מחקרים מדעיים וסוכנות החלל האמריקאית.

בשנה שעברה נחתה על פני האסטרואיד "בנו" – "بينو" חללית "אוסיריס רקס" של "נאס"א" ולקחה ממנה דגימות, וצוות מדענים של הסוכנות בחן חלק מהנתונים שהשיגה החללית כדי לנסות ולמצוא דרכים לסכל את האיום "שמציב האסטרואיד הזה על הפלנטה במהלך השנה הזאת ובמשך מאות השנים הקרובות.

אסטרואידים הם גופים סלעיים שקוטרם נע בין מטרים ספורים לכמה קילומטרים, כאשר הגופים הגדולים ביותר נקראים כוכבי לכת ננסיים, והגדול מביניהם כוכבי לכת.

בנו מסווג כ"אסטרואיד שעלול להיות מסוכן ", מה שאומר שרוחבו של האסטרואיד במקרה זה הוא יותר מ -140 מטרים, ותיאורטית הוא יכול להגיע קרוב ל -4.65 מיליון קילומטרים מכדור הארץ. בנו נמצא במקום השני ברשומת נאס"א של 72 הגופים שליד כדור הארץ ועלולים להתנגש בו.

האסטרואיד, שצבעו כהה ונראה כמו עץ ​​אלון ענק, נמצא במרחק של כ- 334 מיליון קילומטרים מכדור הארץ, ורוחבו הוא 500 מטרים. המשטח המחוספס שלו כולל סלעים גדולים ומסוכנים.

מדענים אומרים שכמו אסטרואידים אחרים, הוא נוצר בשלבים המוקדמים של מערכת השמש שלנו, ועשוי להחזיק רמזים למקורות החיים על פני כדור הארץ.

מרחקו מכדור הארץ דומה למרחק הכדור מהשמש ומאמינים שהוא עשיר במולקולות אורגניות בהן הפחמן הוא מרכיב עיקרי, והוא מתוארך לימים הראשונים של מערכת השמש. המינרלים באסטרואיד זה עשויים להכיל מים, שהם מרכיב חשוב נוסף בהתפתחות החיים.

מדענים מאמינים כי אסטרואידים ושביטים שהתנגשו בכדור הארץ בשלבים המוקדמים סיפקו לו את התרכובות האורגניות והמים הדרושים לחיים על הפלנטה, וניתוח אטומי של דגימות שנלקחו מהאסטרואיד "בנו" עשוי לספק ראיות חשובות להוכחת הנחה זו.

כתב העת "נשיונל ג'יאוגרפיק" פרסם דו"ח על ההשפעה של המסה הסלעית הזו על כדור הארץ, לאור מחקרים שנעשו בעניינו, המצביעים על כך שלאסטרואיד יש סיכוי גדול יותר, ממה שהאמינו, להשפיע על כוכב הלכת שלנו מתישהו במהלך 300 השנים הבאות  ועשוי להתחיל בהשפעה זו עד סוף המאה הזו.

הדו"ח התמקד במחקר חדש שפורסם בכתב העת "איקרוס", שהסתמך על נתוני בדיקת "אוסיריס רקס", והצוות ערך חישובים "מדויקים" של מסלול בנו והצביע על מידת קרבתו לכדור הארץ בעתיד.

לאחר מכן החוקרים, ובראשם דיוויד פארנוקיה, ממעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א, ניתחו את הסיכון להתנגשות וגילו כי בשנת 2135, בנו יגיע למרחק של כ -123,000 קילומטרים מעל פני כדור הארץ, וכי ההסתברות להתנגשות עתידית בשלוש המאות השנים הקרובות היא 1 ל- 1750, שזו הסתברות גבוהה מעט יותר מהערכות קודמות. 

אסטרונום מאוניברסיטת אריזונה – דנטה לורטה, החוקר הראשי של OSIRIS Rex  אמר כי "בנו" הוא ללא ספק האסטרואיד הנעקב ביותר במערכת השמש … אנו יודעים היכן הוא יהיה בעוד מאה שנה. 

איימי מיינזר, מדענית פלנטרית מאוניברסיטת אריזונה ומומחית לאסטרואידים ליד כדור הארץ שלא הייתה מעורבת במחקר, אמרה כי הצוות ביצע "מדידה מדויקת מאוד".

למרות התרחישים המפחידים הללו, נשיונל ג'יאוגרפיק אומר כי הסכנות מ-"בנו" לא צריכות להפריע לשנתינו, שכן הסיכויים שלא יפגע בכדור הארץ בשלוש המאות השנים הקרובות הם 99.9 אחוזים, ושום התנגשות עם כדור הארץ לא תגרום להכחדה המונית כמו ההשפעה של "צ'קסקסולוב" שהוביל להכחדת הדינוזאורים לפני 66 מיליון שנה, והאסטרואיד הזה היה ברוחב שישה קילומטרים, בעוד שרוחבו של "בנו" הוא פחות מחצי קילומטר.

עם זאת, ההתנגשות עם בנו תהיה הרסנית, ההערכות  הן כי היא תהיה שוות ערך להתפוצצות של יותר מ -1.1 מיליארד טון TNT, כמעט פי 2 מיליון מהאנרגיה של פיצוץ נמל ביירות שהתרחש ב -4 באוגוסט 2020.

ונשיונל ג'יאוגרפיק אומר כי משימות חלל עתידיות עשויות לסייע בהערכה מחדש של האפשרויות להתמודד עם מהלך זה, כמו למשל משימת "אובייקט כדור הארץ הקרוב" (NEO) שתשיק נאס"א בשנת 2026 במטרה לאסוף מידע על אסטרואידים.

לאנושות יש גם יותר ממאה שנה להמשיך ולפקח על הסכנות של "בנו" על פני כדור הארץ, ואולי להתאים את מהלכה במידת הצורך, בידיעה כי סוכנויות החלל כבר בודקות פרוצדורות וטכניקות מסוימות שיכולות לסייע ל"נטרול "האסטרואיד הזה במידת הצורך.

הדו"ח מתייחס לחללית "DART" של הסוכנות האמריקאית, שתתנגש בשנה הבאה עם ירח קטן המקיף אסטרואיד קרוב לכדור הארץ, במטרה לשנות את מסלולו של ירח זה.

קרדיט:רשתות חברתיות