האם ישראל הפציצה מעבדות לייצור סמים בחוף הסורי?

באתר "איראן ויר " – "إيران وير"  ציטטו גורמים המכירים את פעילותו של משטר אסד בחוף הסורי ,כי המטרה שחיל האוויר הישראלי תקף באתרי המשטר בחוף הסורי במאי האחרון היה מפעל לייצור סמים המזוהה עם מיליצית " חיזבאללה " הלבנונית.

ב- 5 במאי, מטוסי קרב ישראליים תקפו אתרי משטר בערים לטקיה וטרטוס וכתוצאה מכך, כ- 20 אנשים נהרגו ונפצעו.

هل قصفت إسرائيل معامل لتصنيع المخدرات في الساحل السوري؟

בדיווח באתר נמסר כי למרות שישראל לא נטלה אחריות על הפצצה זאת או פירטה מה היא תקפה בדיוק, גורם המקורב לחיזבאללה, המתגורר בסוריה, אישר כי האתרים שאותם תקפו המטוסים הישראליים היו מחסנים לאחסון כדורי "קפטגון" וחומרים נרקוטיים אחרים בבעלות החיזבאללה.

על פי "אירן ויר", המקור, שביקר באתרים שהופצצו, אישר כי האתר הראשון שהותקף ממוקם ליד כיכר ראס שמרה, שהיא מפעל פלסטיק לשעבר, בבעלות מר תחסין מאשי, ממחוז לטקיה שהשכיר את המפעל שלו לפני כמעט שנתיים לגורמי חיזבאללה שהפכו אותו לאתר לאחסון כדורי קפטגו וסמים.

לדברי הגורם, האתר השני שהופצץ ממוקם באזור אלרמל הדרומי שבשכונת אלע'ראף, והוא היה בעבר מחסן לקרמיקה, ובהמשך הפך למחסן של "חיזבאללה".

חמישה מקורות מקומיים, המתגוררים באזור זה, אישרו את המידע שהעביר פעיל "חיזבאללה" וציין כי אתרים אלה משמשים לייצור סמים מסוג  "קפטגון" ו-"קריסטל ".

Latakia.png
שני האתרים שישראל תקפה בפשיטות האוויריות שלה ב -5 במאי

על פי הגורם המקושר לפעילות חיזבאללה, המפלגה פועלת להסתיר את זהותה על ידי עבודה עם אזרחים בלבד, מבלי להשאיר זכר לכך, והצביעה כי אפילו המכוניות והמשאיות המגיעות למחסנים ומפעלים בהם מתבצע תהליך של הכנת חומרים נרקוטיים הן אזרחיות ולא ניתן לקשר אותם בדרך כלשהי לחיזבאללה.

התקיפה על האתרים בערים לטקיה וטרטוס, 8 ימים לאחר הגעת הספינה האיראנית "שהר-כורד" לנמל לטקיה, שנשאה כמות סמים שקיבל חיזבאללה, וחלק ממנה הועבר למחסנים המותקפים, כך מסר המקור .

ספינת המכולות Shahr-e-Cord הגיעה ללטקיה ב -28 באפריל, לאחר מסע בן 16 יום, מנמל רג'אי האיראני, לנמל לטקיה שבחוף הסורי.

על פי נתוני אתר התנועות הימיות , העוקב אחר תנועת ספינות, הספינה האיראנית יצאה בחזרה למחרת, 12 שעות לאחר פריקת המטען שלה.

ספינת השאהר-כורד היא בין הספינות האיראניות שנכללו במערך הסנקציות האמריקאי האחרון. משרד האוצר האמריקאי כלל גם ספינה זאת בתוך חבילת הסנקציות עליה הכריזה בנובמבר 2018, בגין הקשר שלה לקווי הספנות האיראנים, אותם מאשימה וושינגטון. בהובלת שלוחים צבאיים אסורים.

סחר בסמים בסוריה

ראוי לציין כי מדינות רבות בעולם תפסו במהלך השנים האחרונות מאות משלוחים של סמים שהגיעו מהאזורים שבשליטת משטר אסד בסוריה, שם המשטר והמיליציות האיראניות תומכות בתעשיה זאת, בראשות "חיזבאללה" מלבנון הנחשב למקור מרכזי לאספקת כדורי הקפטגון, שהם אחד ממקורות המימון החשובים ביותר שלהם.

דיווחים בינלאומיים ואמצעי תקשורת  אישרו כי תעשיית הסמים והסחר, במיוחד  קפטגון , הפכו ל"חבל הצלה "לכלכלת המשטר, שכן שווי השוק של כמויות הקפטגון מתוצרת סורית בשנת 2020 הסתכם בלא פחות מ -3.5 מיליארד דולר, פי חמישה משווי היצוא של המשטר במהלך אותה שנה.

בחודש מאי דיווח העיתון " גארדיאן " הבריטי דיווח על מערך מפעלי הייצור של כדורי ה-"קבטגון" באזורים שבשליטת אסד, וכיצד התחום הפך לתוצר המרכזי עד כדי כך שסוריה נקראת בידי רבים "מדינת סמים".

מוקדם יותר, אתר "סוריה TV" הכין דו"ח מפורט על פעולות תעשיית הסמים והברחות מסוגים שונים באמצעות משטר אסד ומיליציה "חיזבאללה" מאזורי השליטה שלהם בתוך סוריה למדינות שונות בעולם, והדו"ח קיבל את הכותרת: " ההכנסות העיקריות של המשטר … טונות של סמים אסד וחיזבאללה פולשים לעולם ".