"מאוחר מדי": המשך איסור יבוא חיסונים אמריקאים מכעיס את הרחוב האיראני

יש כעס ציבורי גדול באיראן מכיוון שהממשלה מתעדפת את הפוליטיקה על פני בריאות הציבור בשל המשך האיסור שלה לייבא חיסונים מתוצרת ארה"ב או בריטניה, בתקופה בה המדינה מתמודדת עם הגלים הקטלניים ביותר של נגיף הקורונה.

לפני שמונה חודשים החליטו גורמים איראנים לאסור על יבוא כל חיסונים שפותחו בארצות הברית או בבריטניה, אך מספר הנידבקים עולה ללא הפסקה, על פי נתונים סטטיסטיים רשמיים, כך מדווחת רשת של ABC News .

בשבוע החולף מתו בממוצע 493 בני אדם ביום מקורונה, מחיר המתואר כגרוע ביותר מאז הגל הראשון שפגע באיראן בשנת 2020.

עד כה, המדינה רשמה יותר מ -4.2 מיליון נדבקים בנגיף קורונה, עם 95,647 מקרי מוות, על פי נתונים שנאספו על ידי אוניברסיטת ג'ונס הופקינס.

על פי  אתר "העולם שלנו בנתונים", רק 11.2% מהאיראנים קיבלו לפחות מנה אחת של החיסון "קוביד", ורק 3.3% חוסנו במלואם, רובם קיבלו את ה"סינופארמה" הסינית  ו"אסטראזנקה ".

איראן קיבלה את החיסונים הללו בסיוע מיפן וממדינות אחרות, כמו גם "Koveran Parikat" שפותחה מקומית, שלא הוכרה על ידי רשויות הבריאות הבינלאומיות.

המנהיג האיראני, עלי חמינאי, אסר על רכישת חיסוני פייזר ואסטראזנקה שיוצרו בארצות הברית ובבריטניה, וטען כי האמריקאים רוצים "לבדוק חיסונים במדינות אחרות", מבלי לספק כל הוכחה או סיבה לתמוך בטענתו.

איראנים רבים, מאוכזבים מתגובת הבכירים שלהם מתחו ביקורת על הממשלה ברשתות החברתיות.

משתמשי טוויטר איראנים פרסמו ציוצים, תמונות וסרטונים המתעדים את המצב בבתי חולים ברחבי הארץ, וקראו לקהילה הבינלאומית לפנות לבכירי טהראן להפסיק את האיסור לייבא חיסונים ממדינות המערב.

"זו הייתה גישה אידיאולוגית לסוגיה בריאותית מההתחלה", ציטטה הרשת רופא איראני ששמו המלא לא פורסם מסיבות ביטחוניות. "זו הייתה מחווה להראות שאיראן לא תייבא מוצרים רפואיים ממדינה שהיא כינתה אותה " השטן הגדול" והאויב הגדול ביותר שלה. אבל זה עלה באלפי חיי אדם ".

הדו"ח ציין כי בעבר בכירי המשטר ייחסו את חוסר התרופות והאספקה ​​במדינה לסנקציות בינלאומיות, אך זעמם של האיראנים הופנה כעת לממשלה, על האיסור שלה לייבא חיסונים.

המוטציה דלתא מדרדרת את המדינה אמר ד"ר מורטדה גאריבי, ראש יחידת החירום באוניברסיטה האיראנית למדעי הרפואה במחוז מרקזי, והוסיף כי מקרי המוות יגיעו ל -1,200 איש ביום בתוך כשלושה שבועות.

הוא הסביר כי "גם אם יתבצע חיסון מואץ, הממנ הראשונה צריכה לפחות שלושה שבועות כדי לייצר נוגדנים, כבר מאוחר מדי לעצור את העלייה במקרים".

איראן היא המדינה במזרח התיכון המושפעת ביותר ממגפת הקוביד -19, וביום רביעי נרשמו מותם של יותר מ -95.6 אלף איש מתוך כ -4.3 מיליון שנדבקו, בידיעה כי גורמי בריאות נקבו במספרים שהם הרבה מתחת למספרים האמתיים.

איראן – מדינת "אדום בוהק":

 : COVID-19 pandemic in Iran - Wikipedia