השבוע שבין ה-6.8.21 ל- 12.8.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- לאחר הפצצת תגובה חד פעמית בעקבות חידוש שיגור בלוני התבערה מהרצועה, נראה שישראל, שחוותה את מגבלות הכח בלבנון, חותרת להסדרה והרגעה, במקום להרתעה. בין היתר, דווח על הסכמה ישראלית לחידוש הזרמת הכסף הקטרי לרצועה, צעד שלא יצא לפועל בשל חשש הבנקים הפלסטינים מתביעות על תמיכה בטרור.
*- במקביל, מבקרים ראשי החמא"ס והג'האד האסלאמי באיראן לרגל השבעת הנשיא החדש, מכריזים על התייצבות מלאה לימין איראן וחזבאללה, ושומעים ממפקד משמרות המהפיכה האיראניים, כי העובדה שעזה לא נכנעה לישראל במבצע "שומר החומות", למרות פערי הכוחות, מעידה שסופה של ישראל קרוב מאוד.
*- באיו"ש, נמשכות התנגשויות אלימות מול כוחותינו, כשלצד ארוע בו נהרג מתפרע בכפר ביתא, נרשמו פגיעות אלימות בחיילי צה"ל בכפר קדום, וירי לעבר חיילים בכפר בורקין שבגזרת ג'נין. זאת בנוסף לנסיון דקירה סמוך לישוב יצהר.
*- ארועי אנרכיה בטחונית בעזה ובאיו"ש. ברצועה, הושלך מטען לעבר אתר נופש בחוף הצפוני, בטענה שמתנהלות בו מסיבות משותפות לגברים ונשים. באיו"ש: ירי לעבר מפקדת הבטחון בג'נין, הרוג ופצועים בקרב חמולות בכפר סילת אלחארת'יה, והרוג מפיצוץ כוורת זיקוקין בכפר זבאבדה, במהלך חגיגות של "מצטייני הבגרות".

ובהרחבה:

לאחר הפוגה קצרה, לרגל חג הקרבן ומבחני הבגרות, חוזרים הפלסטינים להתמודד עם המציאות בשטח.
בעזה, מתחדש במלוא העוז שיגור בלוני התבערה, וישראל מגיבה בהפצצת מתקני חמא"ס נטושים מן האויר. כשברקע, ירי הקטיושות שביצעו אנשי חזבאללה בצפון, הארועים בדרום מקבלים משמעות אחרת, ולא בכדי, ישראל חותרת לסגור את הארועים בעזה, ללא היגררות להסלמה. לפיכך, למרות המשך שיגור הבלונים, ישראל לא ממשיכה בהפצצות בעזה, מה גם שממילא חבל על הכסף, אם ישראל מפציצה סתם פחונים ואוהלים ריקים.

הנה כתבה על שיגור הבלונים וההפצצה הישראלית:

ברקע, דווח על חתימת מזכר הבנה להעברת כספי קטר לרצועת עזה, בחסות הרש"פ, כאשר הכסף יועבר באמצעות הבנקים ולא במזוודות כסף כבעבר. לדברי הפלסטינים 34 אלף משפחות נזקקות מעזה היו אמורות לקבל מענק של 887 ₪. עם זאת, המהלך לא יצא לפועל, כיון שהבנקים הפלסטינים סרבו לשתף פעולה עם המהלך מחשש לתביעות על תמיכה בטרור, כלקח מהתביעה של משפחות נפגעי הטרור נגד הבנק הערבי. אנשי החמא"ס בתורם הדליפו לעתון הלבנוני "אלאח'באר", בו הם משתמשים כ"שופר" קבוע, כי הם שגרו מסר למתווכים המצרים, לפיו סבלנותם עומדת לפקוע, והם דורשים את הסדרת הסוגיא, כמו גם את הפתיחה המלאה של מעברי הסחורות לרצועה. אל דאגה, כשבחמא"ס רוצים להעביר לישראל מסר יודעים בחמא"ס להשתמש באמצעי תקשורת מוצלחים יותר.
ועוד בעזה, השבוע דווח על פיצוץ עז בעיירה זוידה שבמרכז הרצועה במהלך נסיון כושל של חמא"ס לשגר רקטה לעבר הים.
בינתיים חמא"ס מצטרפת רשמית לציר האיראני, כאשר אסמאעיל הניה, ראש הלשכה המדינית, שביקר באיראן לרגל השבעת אבראהים ראיסי, "התליין מטהראן", לנשיא הרפובליקה האסלאמית הכריז שחמא"ס היא חלק מציר ההתנגדות, והיא תעמוד לימין האיראנים וחזבאללה מול כל תוקפנות. הניה ועמו זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'האד האסלאמי נפגשו גם עם חסין סלאמי מפקד משמרות המהפיכה האיראני שטען בפניהם שחיסול מדינת ישראל יקרה בקרוב מאוד, והוסיף, כי העובדה שעזה הקטנה הצליחה לעמוד מול צה"ל במבצע "שומר החומות", היא הוכחה שישראל אינה כה חזקה, כפי שחשבו (למי שלא מבין, מה המשמעות של אי הכרעה בקרבות מול אויבי ישראל).
ובמקביל, נמשכים הנסיונות להביא להסלמה גם באיו"ש, כאשר הרש"פ מעניקה לכך גיבוי מלא, למרות בכך היא משרתת במידה רבה את החמא"ס. המוקד המרכזי ממשיך להיות בכפר ביתא, שאנשיו לא מפסיקים לתקוף את המאחז המפונה אביתר. בסוף השבוע שעבר נהרג אחד המתפרעים: שאדי שורפא, ולאחר מספר ימים מסרה ישראל לפלסטינים את גופתו לקבורה. לא ברור לטעמי מדוע, נוכח ה"פרעות" הבלתי פוסקות של בני הכפר ישראל מוסרת את גופות המחבלים במקום לקבורה, בניגוד לדוגמא לגופת המחבלת מאבו דיס מיי עפאנה, שעדיין נשמרת במקרר? היום (12 אוג') מתוכננת הפגנה של תושבי אבו דיס להחזרת גופת עפאנה, בכניסה למעלה אדומים.
פרעות היו השבוע לא רק בכפר ביתא. אנשי הכפר קדום, שבו מתנהלות הפגנות יום שישי קבועות כבר שנים, הצליחו לשחרר השבוע סרטון בו מחבלים מהכפר רוגמים מאחור, מטווח אפס חיילי צה"ל, ויוצאים ללא כל תגובה של החיילים, הנראים חסרי אונים. במקביל, מחבלת פלסטינית ניסתה לבצע פיגוע דקירה סמוך לישוב יצהר, היא נורתה, נפצעה ונעצרה, ובכפר בורקין הסמוך לג'נין בוצע ירי לעבר כח צה"ל, בהמשך לשורת תקריות הירי לעבר כוחותינו בגזרה בשבועות האחרונים, המלמדות על כרסום מסויים בכח ההרתעה הישראלי בגזרה. השבוע מת גם אחד מהשותפים לירי על כח הימ"מ שפעל בגזרה, ונפצע מאש התגובה של הכח בשבוע שעבר. ירי לעבר כח צה"ל בוצע השבוע גם בשכם, במהלך פשיטה על משרד חלפנות הנחשד בתמיכה בטרור בעיר.

הנה תמונות מכפר קדום, יחד עם מוסיקה משלהבת למי שמלא מבין מה המשמעות של התמונות לבדן:

מה שמפליא, זה שהרמטכ"ל הישראלי מנחה את צה"ל לצמצם שימוש בנשק בעימותים עם המתפרעים, כדי למנוע הרג, ודבריו אף פורסמו בהבלטה בתקשורת הפלסטינית, העושה בכך שימוש תעמולתי, כביכול ישראל הורגת פלסטינים ללא הצדקה מחד גיסא, ומאידך, נותנת לפורעים את התחושה שידי החיילים יהיו כבולות עוד יותר להבא, כפי שראינו בתקרית בכפר קדום.
ברקע לדברים, פתחו הפלסטינים במהלך מחאה נגד המשך המעצרים המנהליים, כאשר מאהלי מחאה בסוגיא נפתחו הן באיו"ש והן בעזה, בנוכחות נציגי כלל הפלגים.
כפי שציינו, הרש"פ נותנת תמיכה מלאה לכל ההתפרעויות, והפיגועים, למרות ההבנה שארועים כאלה מערערים את היציבות באזור ומסכנים את מעמדה, מתוך היגררות אחרי תומכי הקו הקיצוני באזור, ומתוך חשש להצטייר כמשתפת פעולה עם ישראל. על רקע זה, בלטה הביקורת הציבורית על ארוח עתונאים ישראלים בראמאללה ע"י ועדת הקשר עם ישראל, שבראשה פעיל הפת"ח מחמד מדני. מפגש שניתן לראות בסרטון. מבקרי המעשה, טענו שמדובר במהלך של נירמול יחסים שאינו לגיטימי:

ועוד השבוע: בסעודיה נגזרו עונשי מאסר של עד 22 שנים ל- 69 פעילי חמא"ס פלסטינים וירדניים, המתגוררים במדינה. הבולט מכולם הינו מחמד ח'ודארי, לשעבר נציג חמא"ס במדינה שנידון ל- 15 שנות מאסר. בחמא"ס והאחים המוסלמים בירדן הביעו זעם רב על ההחלטה וקראו לשלטונות לבטל את גזר הדין.
במישור הפנימי, בלטה תקרית של השלכת מטען נפץ לעבר אתר נופש בשם "ביאנקו" בחוף סודאניה שמצפון לעזה, בתואנה שמתנהלות שם מסיבות ריקודים של גברים ונשים. התגובות לארוע משתנות, כאשר דוברי הזרמים הסלפים תוקפים את האתר שפוגע ברגשות האסלאמיים של האוכלוסיה, ומאפשר "פריצות" שכזו. לעומת זאת, מרבית הפלגים, כולל החמא"ס גינו את המעשה הפוגע בתחושת הבטחון באזור, כפי שניתן לראות בסרטון:

עוד מעזה, נער מקומי הוכה באכזריות על ידי קרובי משפחתו, לאחר ששוחרר ממתקן כליאה לנוער. הילד הפצוע אנושות הושלך מרכב נוסע סמוך לבית חולים בדרום העיר עזה, ושם נקבע מותו.
ובאיו"ש, מוקד האנרכיה עבר השבוע מחברון לאזור ג'נין. הארוע המשמעותי יותר היה ירי חמושים על בניין הממשל- המקאטעה בג'נין בעקבות החרמת רכב לא חוקי שהיה שייך לאחד מפעילי הפת"ח שנהרג בהתקלות מול כוחותינו. בעקבות הארוע, הכריזה הנהגת הפת"ח בשכם על ביטול החסות הארגונית לכל מי שיעשה שימוש בנשק שלא כחוק.
בסילת אלחארת'יה, שבסמוך נרשמו הרוג ו- 5 פצועים במהלך קרב חמולות. הארוע לא נגמר, וקרבות ירי בין הניצים מתנהלים כמעט מדי ערב. ואילו בכפר זבאבדה, נהרג צעיר בפיצוץ כוורת זיקוקין, במהלך חגיגה לציון הצלחה בבגרות.

הנה תמונות מהעימות בסילת אלחארת'יה:

כמה משמעותית ההצלחה במבחני הבגרות שהפלסטינים חגגו את פרסום תוצאותיהן, אפשר לראות השבוע בפרסומים על אב עזתי שפתח יחד עם 3 מבניו, האקדמאים מזנון למכירת מזון מהיר, בהעדר מקור מחיה אחר. בנוסף, קראה אגודת עורכי הדין לבוגרים, שלא להירשם ללימודי משפטים, בשל עודף בוגרים בתחום זה.
ובחזרה לרצועה: לאחר שנכנעה ללחץ החמ"ס, והדיחה את מתיאס שמאלי, מנהל אונר"א באזור מתפקידו, משום שבראיון לערוץ 13 הודה שישראל עשתה מאמצים רבים, שלא לפגוע במתקני הארגון ובחפים מפשע במהלך מבצע "שומר החומות", הודיעה הנהלת הסוכנות על מינוי תומאס ווייט האוסטרלי, למנהל אונר"א ברצועה. לאחר הלקח מהדחת קודמו, ווייט יודע היטב, עם מי אסור לו להסתבך, את מי אסור לו להשמיץ, ואת מי הוא חייב לתקוף.
ואי אפשר בלי חברון. השבוע החלו עבודות ההנגשה של מערת המכפלה. הפלסטינים מציגים זאת כ"שינוי סטאטוס קוו", וקוראים למחאה, אך לא נראה שהקריאה הזו מעוררת משהו משמעותי, למרות קריאות להפגנות מחאה שלא זוכות להיענות של ממש.
במקביל, נמסר על איומי השבתה של עיריית חברון מטעם העובדים, על רקע תביעות שכר.
בראמאללה, השלימה העיריה פרוייקט סלילת כבישים הגדול ביותר שביצעה בשנים האחרונות. הפרוייקט שהיקפו 7.5 ק"מ, כלל את שיפוץ היציאה מראמאללה לכיוון סורדא וביר זית, וכן סלילת כבישי גישה לשכונות חדשות שהעיריה מבקשת לקדם בצפון מערב העיר.
ולסיום: שנת הלימודים בעזה ואיו"ש תיפתח ביום שני הקרוב- 16 אוגוסט. משרד החינוך הפלסטיני טוען להיערכות מלאה לקראת המאורע. גם בבתי הספר של אונר"א יחלו הלימודים באותו יום, והסוכנות ציינה, כי השנה תחולק ל- 4 רבעים שבין כל אחד מהם תהיה חופשה קצרה.

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש