האו"ם עוצם עיניים מול הפרות קשות של החיזבאללה בדרום לבנון

צה"ל מעביר מודיעין מדוייק לכוח האו"ם בלבנון על פעולותיו של חיזבאללה אך הם מעדיפים לעצום עיינהם ולשתוק .

תוקף המנדט לכוח הביניים של האו"ם בלבנון יסתיים ב -31 באוגוסט, סביר להניח כמעט בוודאות כי הוא יחודש ויאושר שוב באופן טכני – הארכתו תמשיך להתקיים ללא שינויים במבנה הכוח הנוכחי המונה כ 13,000 חיילים עם תקציב שנתי של מעל 100 מליון דולר . UNIFIL, שנוצר בעקבות הפלישה לישראל ב -1978, הוטלה עליו המשימה לצמצם את כוחו של חיזבאללה ולהגן על מוסדות מדינת לבנון, לא רק שהכוח לא התקדם משמעותית באף אחת ממשימות האבטחה המרכזיות הללו במשך עשרות שנים , במשך הזמן הזה חיזבאללה התעצם צבאית ואף הכפיל את כוחו והשפעתו במדינה פי כמה מונים . ב- 6 באוגוסט חיזבאללה ירה תשע עשרה רקטות לעבר ישראל, בעוד המזכ"ל של הארגון חסן נסראללה מאיים בפתיחת מלחמה נוספת בצפון נגד ישראל .

הדו"ח האחרון של האו"ם מיולי מעלה דפוס התנהגות שערורייתי ארוך שנים של קנוניה בין מוסדות הממשלה הלבנונית, ה- LAF והחיזבאללה כדי למנוע מיוניפי"ל ליישם את משימותיה מתוקף המנדט שניתן לה . מועצת הביטחון התנגדה במשך שנים לשינוי הכוח מחשש לערעור היציבות במדינה, אך המגבלות הנוכחיות של UNIFIL מקדמות למעשה את חוסר היציבות לטווח הארוך בכך שהיא מאפשרת לחיזבאללה להמשיך בפעולות מסוכנות ללא כל פיקוח ויכולת אמיתית למנוע את התחמשות חיזבאללה לרבות הברחות סמים והכנסת נשק חוצה גבולות ועד לפעילות צבאית מהסוג שהוביל בסופו של דבר למלחמה ההרסנית ב -2006 .

במשך השנים חיזבאללה עשה ופעל ככל העולה על רוחו בגבול הצפון. איסוף מודיעין , בניית כוח צבאי, הסבת בתי מגורים למוצבים צבאיים שבהם מנוצלים אזרחים לצורך פתיחת פירי מנהרות טרור, אכסון טילים והפעלת אמצעים לאיסוף מודיעיני. הקמת מפעלים לבניית טילים מדוייקים ,הכוח הבינלאומי ראה כל זאת ושתק.לא זו בלבד הוא שתק גם כשצה"ל העביר אליו מודיעין מדויק – לא בדק ולא אכף את סמכותו.

ברקע הכתבה מעיר הפרשן הצבאי של האתר נציב.נט כי " יחסי הארגון עם יוניפיל ברורים ומבוססים על הרתעה סטייל פרוטקשן. יוניפי״ל לא יכול לפעול באמת בדרום לבנון, יש מרחבים, צרים וכפרים שאסור לו להיכנס. בכל הכפרים השיעים הוא נדרש לתיאום כניסה מראש.
מפקדים כוחות שהגיעו בעבר עם יתר מוטיבציה חטפו פיגועים, מטעני צד, חטיפת חיילים, החרמת ציוד ושריפת רכבים.
למעט הכוח הצרפתי והאיטלקי כל השאר הם ״שכירי חרב״ שמגיעים במימון האו״ם ממדינות קשות נפאל, גאנה, בנגלדש, קמבודיה ועוד. אלה ממש לא יתעמתו עם חזבאללה בשטח ואף קלים לשיחוד והעברת מידע.

בקיצור, אף אחד בארץ לא בונה על פעילות הארגון לסיכול חזבאללה במרחב ובמקרה הטוב משתמש בהעברת מסרים ובהכנת האו״ם לאסון שיבוא על לבנון תוך הטלת האחריות על האו״ם. הארגון שקוף לשני הצדדים ברמה המבצעית. יש לו משמעות משפטית מול האו״ם. " 

Hezbollah members set a United Nations peacekeepers' vehicle on fire in an incident in 2018 in southern Lebanon. the footage was first aired on August 28, 2019 (Screencapture/YouTube)

קרדיט לתמונה: רשתות חברתיות