ארה"ב בסבב חדש של סנקציות על הרודן אלכסנדר לוקשנקו ובכירים בבלארוס

ארה"ב ובריטניה ציינו את יום השנה לבחירות המזויפות לנשיאות בלארוס עם סבב חדש של סנקציות על הרודן אלכסנדר לוקשנקו ועל עשרות אישים וישויות, בהם גם חברי הוועד האולימפי של בלארוס.

הנשיא ג'ו ביידן חתם היום על הרחבת הצו הנשיאותי מספר 13405 משנת 2006 שמאפשר הטלת סנקציות על בכירים ומוסדות בבלארוס כדי לכלול מעורבים נוספים "בפעילויות הדיכוי" בעקבות הבחירות לנשיאות אשתקד. בעקבות זאת, הכריז משרד האוצר על הקפאת חשבונות בנק ואיסור על אמריקאים לקיים קשרים עסקיים עם 27 אישים ו-17 ישויות שקשורים לדיכוי של ההפגנות בבלארוס, להנחתה הכפויה של מטוס ריינאייר כדי לעצור מתנגד משטר ובשל מעורבותם "בסיוע למשטר הבלארוסי על חשבון העם".

בין האישים נמצאים אנשי עסקים המקורבים ללוקשנקו ששולטים בתעשיות האנרגיה, הטבק והבנייה לצד חברות ממלכתיות, בהן אחת היצרניות הגדולות בעולם של אשלגן כלורי. אחד האישים שהוכנסו לרשימה הוא מיקלאי וראביי, אוליגרך בלארוסי עם עסקים בתחום הפחם והנפט בבלארוס וברוסיה.

הסנקציות גם כוללות את את שירותי הביטחון של בלארוס, בהם ועדת החקירות, הגוף שאחראי על דיכוי המחאה אחרי הבחירות, והדרג הבכיר בארגון – היו"ר דמיטרי הארה וסגניו אולג סטניסלבוביץ' ויקאולביץ' אזמשה. לרשימה הוכנס גם קנסטנטין בייצ'ק, שעומד בראש מחלקת החקירות של הקג"ב הבלארוסי.

בעקבות הנחתתו הכפויה של מטוס ריינאייר ב-23 במאי כדי לעצור את העיתונאי רומן פרטוסביץ' ואת חברתו, הוטלו סנקציות על שר התחבורה, אליכסיי אורמנקה, ראש שירות התעופה ארטסיום סיקורסקי ובכירים נוספים במינהל התעופה, וגם על אלה היידוקביץ', חבר פרלמנט שהביע תמיכה בפעולה.

הממשל האמריקאי הטיל סנקציות גם על כל חברי הוועד האולימפי של בלארוס, שבראשו עומד ויקטור לוקשנקו, בנו של הנשיא. זאת בשל הפגיעה בספורטאים שלקחו חלק במחאה נגד המשטר, אך גם בעקבות הפרשה של בריחת האתלטית קריסטינה צימנוסקאיה מהאולימפיאדה בשבוע שעבר בעת שאולצה לשוב לארצה.

"לפני שנה בדיוק, הבלארוסים הלכו לקלפיות והצביעו בעד שינוי", אמרה שרת האוצר, ג'נט ילן. "בתגובה, לוקשנקו פתח בקמפיין ברוטאלי של דיכוי הדמוקרטי, בעודו ממשיך להרוויח באופן אישי מהשחיתות. אנחנו ניצבים לצד העם בבלארוס ונמשיך להשתמש בכל כלי אפשרי כדי שהמשטר ישלם את המחיר על פגיעה בזכויות אדם, שחיתות והתקפות על הדמוקרטיה".

גם בריטניה הטילה היום סנקציות כלכליות, nסחריות ואוויריות על שבעה אישים וישות אחת מבלארוס, בהם לוקנשקו ובנו, בשל הפגיעה המתמשכת בזכויות אדם ובדמוקרטיה. במסגרת הצעדים, ייאסר על חברות תעופה מבלארוס לנחות בבריטניה או לעבור במרחב האוויר שלה, לא יינתנו שירותי ביטוח לגופים ממלכתיים ויהודק אמברגו הנשק.

"משטר לוקשנקו ממשיך לרסק את הדמוקרטיה ולהפר זכויות אדם בבלארוס", מסר שר החוץ, דומיניק ראב. "הסנקציות האלה מראות שבריטניה לא תקבל את הפעולות של לוקשנקו מאז הבחירות המזויפות. המוצרים של תעשיות בבעלות המדינה לא יימכרו בבריטניה וחברות התעופה שלנו לא יהיו בקשר עם צי מטוסי היוקרה של לוקשנקו".

קנדה גם הצטרפה למהלך והודיעה על סנקציות כלכליות ועיצומים על מוצרים מבלארוס. "חוסר הצדק האיום שבוצע על ידי הממשלה מאז הבחירות נגד בני עמה לא הפסיק", אמר שר החוץ, מארק גארנו. "הצעדים האלה יפעילו לחץ נוסף על ההנהגה בבלארוס".

מנהיגת האופוזיציה הגולה, סבטלנה טיחנובסקאיה, שנחשבת למנצחת האמיתית של הבחירות, הודתה לממשלות המערב על הסנקציות והבטיחה להמשיך במאבק. "העם שלנו נותר עיקש בדרישותיו", אמרה במסיבת עיתונאים בליטא. "המשטר ייפתר רק כאשר נשחרר את כל האסירים הפוליטיים ונקיים בחירות דמוקרטיות חדשות לנשיאות תחת פיקוח בינלאומי".

לוקשנקו עצמו נותר בעמדותיו המתריסות. בנאום לרגל יום השנה לבחירות, הוא האשים כי מתנגדיו ניסו לבצע הפיכה נגדו, דחה את הטענות כי הוא מעורב במותו של מתנגד משטר שהתגלה תלוי באוקראינה בשבוע שעבר וטען כי האתלטית שערקה "עברה מניפולציה". בהתייחסו לסנקציות החדשות מצד בריטניה, הוא אמר: "הם יכולים להיחנק איתן".

US drawing up Belarus sanctions after Ryanair plane diversion | Human Rights News | Al Jazeera

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי  קרדיט לתמונה: algazirra