אינסיידר: אפשר שישראל ורוסיה נמצאות בנתיב התנגשות בסוריה

אמירות אחרונות של אדמירל רוסי ומקור רוסי אנונימי עוררו ספקולציות האם רוסיה משנה את גישתה בנוגע לתקיפות הישראליות על מטרות איראן וחיזבאללה בסוריה.

אם תזוזה כזו תגיע, היא עלולה להוות בעיה עבור ארצות הברית, כיוון שהמצב בין ישראל לרוסיה, למרות שהוא עדיין ידידותי, הוא שביר ומורכב.

ב -19 ביולי פתחה ישראל במתקפה על חיזבאללה ויעדים המזוהים עם איראן בסוריה.

תת אדמירל ואדים קוליט, סגן ראש המרכז הרוסי לפיוס בין הצדדים הנלחמים בסוריה, טען כי מערכות הגנה מפני טילים רוסיות הפילו שבעה מתוך שמונה טילים ישראליים ששוגרו לעבר האתרים הסמוכים לעיר חלב. כמה ימים לאחר מכן טען קוליט כי ישראל שיגרה ארבעה טילים נוספים לעבר מטרות ליד חומס, וכולם, לדבריו, יורטו.

ישראל לא הגיבה על דברי הקצין הרוסי הבכיר, אך דאגה שתמונות של פגיעה משמעותית באתר סורי הופצו בהרחבה ברשתות החברתיות.

הצופים הטילו ספק בטענות של קוליט, והטילו ספק רב באמיתותן. בערך באותו זמן, אתר החדשות הערביות בלונדון, אשארק אל-אסוואט, דיווח כי גורם רוסי אנונימי אמר כי בעקבות פגישתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, מוסקבה קיבלה את המסר כי וושינגטון לא מרוצה מהפעילות ההולכת ומסלימה של ישראל בסוריה.

אך לא היה שום אינדיקציה לכך שארצות הברית מודאגת מהפעילות הצבאית של ישראל בסוריה, וגם לא שהושגה הצלחה רוסית כה מרהיבה נגד טילים ישראלים.

In rush to blame Israel for downed plane near Latakia, Russia may be  conducting face-saving op - Syria - Haaretz.com

כל אחד מאינדיקציות אלו יכול לשנות את המצב לחלוטין , וקשה להאמין שלא תהיה עליהם שום התייחסות בארצות הברית ובישראל אם שניהם היו נכונים. אך אם הטענות מוגזמות, מה מטרתן של אמירות כאלה של רוסיה?

ברור שקוליט דיבר ברשות ובסמכות, כיוון שלא דווח שקיבל נזיפה על אמירותיו. מנהיגי רוסיה לא נזפו בפומבי או תמכו בהצהרותיו של קוליט, מה שמחזק את הרעיון שטענות אלה הושמעו למטרות אסטרטגיות.

הם מתרחשים בזמן של שינויים גדולים. ג'ו ביידן החליף את דונלד טראמפ ובנימין נתניהו הוחלף על ידי ראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ יאיר לפיד.

סביר שפוטין רוצה לבדוק את הנחישות של המנהיגים הישראלים הבלתי מנוסים יחסית ורוצה לקבל תמונה ברורה כיצד ביידן, עם גישתו הפייסנית פחות למוסקבה בהשוואה לטראמפ, יתמודד עם האיזון העדין שנקבע בסוריה.

איזון זה מבוסס על הסכם שאליו הגיע ממשל טראמפ עם רוסיה בשנת 2017, ואשר ישראל לא הייתה מרוצה ממנו מאוד.

היא איפשרה למיליציות הנתמכות על ידי איראן, כולל חיזבאללה, להמשיך ולפעול באזור בטוח שנוצר בדרום סוריה. הפסקת האש הנלווית לאזור זה נועדה להקל על המאמצים האמריקאים והרוסים להילחם בדאעש באזור, אך ישראל דאגה הרבה יותר מהמיליציות השיעיות.

התלונות הישראליות נפלו על אוזניים ערלות, אך ממשל טראמפ הבהיר כי ישראל חופשית לממש את מטרותיה. נפתח קו תקשורת ישיר בין ישראל לרוסיה, שישראל נהגה להודיע ​​למוסקבה על התקפות מתקרבות, בתקווה להימנע מהרוגים בצד הרוסי ולהפר את האיזון העדין.

למרות שהיו כמה תקריות לאורך השנים שאיימו לשנות את הסטטוס קוו, הדיפלומטיה בין ישראל לרוסיה הצליחה לנטרל את המתחים כשהתעוררו. אך כעת, התקבלו דיווחים כי התקשורת בין ישראל לרוסיה הופסקה.

Army soldier M2 Bradley fighting vehicle Syria

קרדיט לתמונה: צבא ארה"ב