הסרת חסינות

הסרת חסינות – מתוך אתר עַרַבִּי 21 – عربي 21 (במימון קטר)

אין חסינות לגנבים. הכסף של תוניסיה שייך לתוניסאים ולתוניסאיות – כך קבע נשיא תוניסיה קַיְס סְעַיִד – قيس سعيد.
ב 25 ביולי החליט הנשיא "לנער את האבק" מהממשלה הכושלת שלו. הוא פיטר את ראש הממשלה – הִשַאם אלמַשִישִי – هشام المشيشي, הקפיא את עבודת הפרלמנט למשך חודש ימים, והסיר את החסינות – חַצַאנַה – حصانة – של חברי הפרלמנט.

התנועה האסלאמית התוניסאית רואה בחומרה את הצעדים של הנשיא וטוענת שזאת הפיכה – אִנְקִלַאבּ – انقلاب ודיכוי של החירויות – קַמְע אלחֻרִיַאת – قمع الحريات.
בתגובה להאשמות אמר נשיא תוניסיה:
"אל דאגה! אין חשש לחופש הביטוי – חֻרִיַת א-תַעְבִּיר – حرية التعبير או לחופש ההתארגנות – חֻרִיַת א-תַנַטֻ'ם – حرية التنظّم. אין סיכוי שבגילי המופלג אהפוך פתאום לדיקטטור…"
בעיתונות הערבית מסבירים את צעדיו הדרסטיים של נשיא תוניסיה: בעשר השנים האחרונות שלטה בממשלה תנועת התחייה האסלאמית- חַרַכַּת א-נַהְדַה אלאִסְלַאמִיַה – حركة النهضة الإسلامية. היא לא הצליחה להביא הישגים לתוניסיה ששקעה במשבר כלכלי עמוק.
שיאו של המשבר היה בשנתיים האחרונות עם הפגיעה האנושה בענף התיירות, והכישלון בהתמודדות עם מגפת הקורונה. בתוניסיה נרשם אחד מאחוזי התמותה הגבוהים ביותר בצפון אפריקה ובמזה"ת. האזרחים המתוסכלים יצאו לרחובות. הם האשימו את האסלאמיסטים בשוד הקופה הציבורית ובשחיתות.

ומה בקריקטורה?
בקריקטורה נראה נשיא תוניסיה, קַיְס סְעַיִד, עם רגליים ארוכות מהרגיל שתופסות את כל הכיסאות שלצידו. מימינו כיסא שעליו כתוב "הממשלה" – אלחֻכּוּמַה – الحكومة ומשמאלו "הפרלמנט" – البرلمان – אלבַּרְלַמַאן.
והוא אומר: מַא חַדַתַ' פי תוּנִס לַיְסַ אנְקִלַאבַּן – ما حدث في تونس ليس انقلابا – מה שקרה בתוניסיה זו לא הפיכה.
שימו לב לשפת הגוף של הנשיא – הוא מפנה את אצבעו כלפי מעלה כדי לבשר שהוא השליט האחד והיחיד מעתה ואילך. אין פרלמנט ואין ממשלה.
לפי הקריקטוריסט העזתי (ד"ר עַלַאא' א-לַקְטַה – د. علاء اللقطة) הנשיא התוניסאי בהחלט ביצע הפיכה במדינה, והוא עתה מחזיק לבדו ברסן השלטון.

הידעתם?
* גל של מהגרים" – מנהיג תנועת התחייה – חַרַכַּת א-נַהְדַה – ויו"ר הפרלמנט רַאשִד אלעַ'נוּשִי – راشد الغنوشي מאיים להציף את אירופה במהגרים מתוניסיה אם הנשיא קַיְס לא יחזור בו מצעדיו הקשים.

* תראו מי מדבר – נשיא טורקיה, ארדואן, התקשר לנשיא תוניסיה והדגיש את חשיבות השמירה על יציבותה של תוניסיה ליציבות – אִסְתִקְרַאר – استقرار – האיזור כולו. הוא הסביר שהוא רואה ערך רב בהגנה על הדמוקרטיה, הבטחת החירויות וכבוד שלטון החוק…

* "הפקת לקחים" – היו עיתונאים ערבים שהישוו בין מה שקורה עתה בתוניסיה לבין מה שהתרחש במצרים בשנת 2013. באותה השנה הודח הנשיא מֻחַמַד מֻרְסִי – محمد مرسي הנמנה על האחים המוסלמים. בזמנו, טורקיה זעמה והאשימה את ארה"ב בסיוע להפיכה במצרים. הפעם התגובה הטורקית היתה מאופקת יותר. למרות הקשר ההדוק בין מפלגת הצדק והפיתוח – חִזְבּ אלעַדַאלה וא-תַנְמִיַה – حزب العدالة والتنمية – השלטת בטורקיה לתנועת התחייה האסלאמית התוניסאית. כנראה למדו לקח…

תוספת קטנה אחרי תגובות והערות של קוראים מתעניינים:

הנשיא קיס סעיד מאד פופולרי בקרב העם התוניסאי (הוא זכה ל 70% מהקולות בבחירות ב 2019!) על כן רבים עמדו לצדו ותמכו בצעדים הדרסטיים נגד האחים המוסלמים במדינה.

אחת מהסיבות שבגללן "נשבר לנשיא" היא משבר הקורונה במדינה. הממשלה הכושלת לא הצליחה להתגבר על המשבר. היא לא השיגה מכונות חמצן לבתי החולים,
ואם מדברים על חיסונים…עד היום רק 8% מהתוניסאים התחסנו מתוך אוכלוסיה שמונה 11.9 מיליון.

עוד תגובה מעניינת הייתה באשר לאצבע המונפת אל על של הנשיא התוניסאי.
אני סברתי שהיא רומזת לכך שהנשיא הוא שליט אבסולוטי, אחד ויחיד.
אביעד הידען מהערוץ המופלא "מבט למזרח התיכון" אומר שמדובר בלעג לאחים המוסלמים.
האצבע המצביעה למעלה מסמלת את האמונה באל אחד – א-תוחיד التوحيد, ואילו האחים המוסלמים במקרה זה היו מושחתים ולא ייצגו את דרך האסלאם נאמנה.

קרדיט : עידית בר – חוקרת ומרצה על החברה והתרבות הערבית