תקיפה איראנית לעבר ספינה בעלת זיקה ישראלית. דעה

בשעה 10:00 בבוקר יום שישי הודיע משרד ההגנה הבריטי כי ספינת המכולות Mercer Street השייכת לחברת הספנות Zodiac Maritime, תחת בעלותו של המיליארדר הישראלי אייל עופר, הותקפה במפרץ עומאן.
לאחר חקירה של גופי המודיעין הישראליים, משרד ההגנה הבריטי והאמריקאי הופנו האצבעות המאשימות לעבר איראן, כאחראית להוצאת הפיגוע משטחה.

עפ"י דיווחים ממספר מקורות שונים, התקיפה בוצעה באמצעות כטב"מ מתאבד מסוג 'שאהד-136' המיוצר ע"י איראן. הכטב"מ, השני במספר לאחר שהראשון כשל ונפל בים, פגע בגשר הסיפון של הספינה שם עמדו קפטן הספינה ממוצא רומני ומאבטח ממוצא בריטי, השניים נהרגו כתוצאה מהתקיפה.

שעות לאחר הפגיעה בספינה שתי ספינות הצי החמישי של חיל הים האמריקאי התלוו לMercer Street ואבטחו אותה ע"מ שתוכל לחזור להפליג בבטחה.
ברגעים אלו עושה הספינה את דרכה לנמל ג'בל עלי פג'ירה שבאיחוד האמירויות, שם צפויה הספינה לעבור תחזוקה והצוות שעל הספינה יקבל טיפול רפואי במידה ויזדקק לו.

ערוץ אלעאלם האיראני המזוהה עם משה"מ פרסם לאחר האירוע כתבה בה הוא מציין כי התקיפה על ספינת המכולות בוצעה בתגובה לתקיפה הישראלית (https://t.me/thethinkingman/1149) בשבוע שעבר במרחב חומס. תקיפה שהובילה לשני הרוגים מציר ההתנגדות (פעילי חיזבאללה ו/או מליציות איראניות – ה"ה).

אמש התקיימה הערכת מצב ביטחונית בה נשקלו אפשרויות תגובה צבאיות כנגד איראן.
בהערכת המצב השתתפו הרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי, שר הביטחון בני גנץ ורה"מ נפתלי בנט, למרות השבת.
בתום הערכת המצב הוחלט להעביר את המידע על אופי התקיפה הישראלית למשרד החוץ ע"מ לתדרך את הקהילה הבינלאומית על התקיפה ולשכנע את בריטניה וארה"ב להצטרף לגינויים הישראלים כנגד איראן ע"מ ליצור לגיטימציה בינלאומית לתגובה ישראלית.

קרדיט : ערוץ הטלגרם האיש החושב

הפרשן הצבאי של אתר נציב נט העיר ברקע הידיעה כי:

במסגרת הפרשנויות השונות על חומרת האירוע בו תקפה איראן מכלית יפנית בבעלות בריטית עם זיקה רופפת לישראל (משפחת עופר בעלים) יש ניסיון לנתח ולחפש מסרים ותובנות על רקע הריגת שני אנשי צוות בתקיפה.

במבחן התוצאה נהרגו שני אנשי צוות בתקיפת האנייה. מכאן ועד לפרשן את זה כתוכנית סדורה ומכוונת לעלות מדרגה ולהרוג אנשי צוות המרחק גדול מאוד.
סביר יותר שהפגיעה שגרמה להרג אנשי צוות, שהאיראנים ידעו שהם זרים לא מעורבים, היא יותר טעות מבצעית מביכה של האיראנים ולא איזה מהלך מחושב ומתוכנן או מסר (לפי הדיווח כטב"מ ראשון נכשל בביצוע ואז נשלח שני)

בדיעבד ורק לאחר פרסום העובדה שנהרגו שני אנשי צוות הוציאה איראן את ההודעה עם ההקשר לכאורה לתקיפה בסוריה בה נהרגו שני אנשי משה״מ. התקיפה היא חלק מהמערכה בים ולא קשורה ישירות לתקיפה כזו או אחרת בסוריה או למבוכת סייבר שחטפה איראן במערך הרכבות.

בלי קשר למה תכננו האיראנים בסוף התוצאה קובעת והיא זו שמקבעת את רף הלחימה החדש. זה לא בהכרח ידרוש תגובה ישירה לאירוע אלא המשך המלחמה הרציפה המתנהלת מזה שנים בין ישראל לאיראן במגרש הסורי, הימי, בסייבר ובאיראן עצמה.

הבחירה האיראנית בציר הימי הוא לא זיהוי נקודת תורפה ישראלית כמו שהוא עדות לחוסר היכולת והמצוקה האיראנית שלא מסוגלת להגיב ישירות מול ישראל ונאלצת לחפש תחליף שאינו פעילות טרור נגד מטרות בעולם כבעבר אבל ניתן לקשר אותו לישראל בצורה נסיבתית בקושי.