הרב הצבאי שנשכח: "רב, אלוף – סיפור חייו של הרב מרדכי פירון זצ"ל"

ישנה אימרה עממית הטוענת כי "היום השני של המהפיכה קשה יותר מהמהפיכה". לא קל להיות מהפכן, אבל קשה יותר לשמר את המהפיכה. טבעה של מהפיכה שהיא גורמת לתחושת התעלות רוויית אדרנלין ורומנטיקה. היום שלמחרת, לכאורה, הוא כבר יום קטנות, יום של מעשים יום-יומיים פשוטים, מנותקים מתחושת ההתעלות של הימים הראשונים.
היום שלמחרת המהפיכה הוא לא רק קשה יותר, הוא לא פחות חשוב מיום המהפיכה. כי הוא זה הקובע אם המהפיכה תהיה אפיזודה חולפת, או ראשיתה של דרך חדשה, שיש לה המשך לדורות.
הרב שלמה גורן זצ"ל, הרב הראשי הראשון של צה"ל, היה מהפכן באופיו ובפעולתו. אין חולק על כך שבניית הרבנות הצבאית עם ייסוד צה"ל, היתה מהפיכה של ממש. יורשו, הרב מרדכי פירון זצ"ל, הרב הראשי השני של צה"ל, היה צריך לעשות דבר לא פחות קשה: לשמר את אותה מהפיכה, לדאוג ליום השני שלה. לדאוג לכך שהמהפיכה שקבע הרב גורן לא תהיה אפיזודה חולפת, אלא מהלך לדורות.


והוא עשה זאת בהצלחה מרובה. שש שנים בסך הכל כיהן הרב פירון כרב צבאי ראשי, אחת הכהונות הקצרות בתפקיד זה בחמשת העשורים הראשונים של המדינה. למרות תקופת כהונתו הקצרה יחסית לקודמו ולמחליפו הרב גד נבון (כל אחד מהם כיהן במשך כ- 23 שנים, כמעט פי ארבעה מהרב פירון), דווקא תקופת כהונתו של הרב פירון היתה משמעותית ביותר בדרכה של הרבנות הצבאית. תרומתו לא נפלה מזו של קודמו ומכל אחד מיורשיו, אולי אף עלתה על תרומתם, והיא נותנת את אותותיה עד ימינו אנו. בחלוף השנים, השתכחה מעט דמותו הייחודית של הרב פירון.

דור הולך ודור בא, והדורות הבאים מכירים פחות את הדורות הראשונים.
ספר חדש שיצא לאור לאחרונה, "רב, אלוף – סיפור חייו של הרב מרדכי פירון זצ"ל", שכתב העיתונאי וההיסטוריון חגי הוברמן, בא להאיר ולו במקצת את דמותו ופועלו של אלוף הרב מרדכי פירון זצ"ל, אדם אשר קורות חייו מייצגות את דור השואה והתקומה של העם היהודי בתקופת שיבת ציון של ימינו: בן התפנוקים מווינה, שגדל והתחנך על ברכי הבורגנות הווינאית שוחרת התרבות וההשכלה, ומצא עצמו בצעירותו לומד חקלאות בארץ ישראל;
הנער שגדל במשפחה לא ציונית, שניצל בנס מציפורני הנאצים, שעלה לבדו לארץ ישראל שלא מאידיאולוגיה ציונית, ללא מכר, ללא קרוב וללא אגורה בכיסו; הצעיר שהתגלגל בישיבות שונות בארץ, בהן שתיים מהמובילות בציונות הדתית – כפר הרא"ה ומרכז הרב – שהתקשה להיקלט בעולם הישיבות בגלל אופיו הספקני והמרדני וחשיבתו הפילוסופית הביקורתית גם כלפי היהדות; התגייס לאירגון 'ההגנה' ומשם לרבנות הצבאית עם היווסדה, העפיל בתוכה עד לתפקיד הרב הצבאי הראשי, תפקיד שבו כיהן בימים הקשים של מלחמת יום הכיפורים רוויית הדמים והחללים; הנחיל יהדות לקצינים בכירים בצה"ל כמרצה בבית-הספר לפיקוד ולמטה; אהב להתווכח ולהתעמת עם נציגי העולם הנוצרי, בהם כמרים וקרדינלים, שלהם הוכיח שלא רק את היהדות, אפילו את הנצרות, הוא מכיר טוב מהם.


המחבר, חגי הוברמן, עיתונאי והיסטוריון, הוא עורך השבועון "מצב הרוח", בטאון שבועי ציוני-דתי, שימש בעבר ככתב לענייני צבא והתיישבות ב"הצופה" ו"מקור ראשון". בין ספריו הקודמים:

*- "חנן פורת – סיפור חייו" הביוגרפיה המקיפה על האיש שחולל את מהפכת ההתיישבות ביהודה ושומרון.

*- "כנגד כל הסיכויים" בשני כרכים, על 40 שנות התיישבות ביהודה ושומרון תשכ"ז-תשס"ז.

*- "קהילה יהודית בעזה" על ההיסטוריה היהודית של עזה וסביבתה מתקופת האבות ועד ההתנתקות.

*- אלבום "ההתנחלויות – הסיפור האמיתי". אלבום מפואר, במלל ובתמונות, הסוקר את כל השכונות והיישובים ביו"ש, בירושלים ובגולן שהוקמו אחרי מלחמת ששת הימים.

*- "שורשים בחולות" – סיפור ההתיישבות היהודית בחבל עזה מראשיתה ועד חורבנה.

*- "ארץ מורשת" – אלבום צבעוני על אתרים היסטוריים בארץ ישראל, ועוד.

 

קרדיט : חגי הוברמן – כותב הספר  "רב, אלוף – סיפור חייו של הרב מרדכי פירון זצ"ל"  בהוצאת ספריית 'בית אל'

קרדיט לתמונות מהספר : ברשות חגי הוברמן – כותב הספר