השבוע שבין ה-23.7.21 ל- 29.7.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- אנשי החמא"ס מחדשים בהיקף נרחב את שיגור בלוני התבערה לעוטף עזה, ומאיימים בהסלמה מחודשת, אם לא תחודש הזרמת הכסף הקטרי לרצועה, ויושג הסדר לגבי הכנסת סחורות בהיקף מלא. גורמים פלסטינים טוענים שחלה התקדמות במו"מ בסוגיא, והתקדמות חלקית במו"מ בנושא השבויים והנעדרים הישראלים, אך בשלב זה אין לכך אימות רשמי.
*- אנשי החמא"ס והגא"פ מצליחים להשתיק בקלות יחסית את הביקורת הציבורית בשל שורת תקריות בעזה, ובראשם פיצוץ מחסן חומרי נפץ בלב השוק העירוני, והריגת אדם במחסום משטרתי בעזה. באיו"ש, עדיין נמשכות הפגנות בשל הריגת פעיל האופוזיציה ניזאר בנאת, גם חודש לאחר הארוע.
*- המשך התפרעויות והפרות סדר במוקדי חיכוך באיו"ש, ובראשם אזור המאחז המפונה אביתר, שם נהרג השבוע אחד המתפרעים. מחבל נוסף נהרג סמוך לכפר נבי צאלח מצפון לראמאללה. בג'נין נמשכים הנסיונות לפגוע בחיילי צה"ל תוך שימוש בנשק חם.
*- שורה של גילויי אנרכיה קשים ברחבי איו"ש, ובראשם התפרעות המונית של בני משפחת ג'עברי בחברון, לאחר רצח אחד מבני המשפחה.
*- הרש"פ ואונר"א ממשיכים להפיץ דיווחים על מצוקה כלכלית, כדי לגייס סיוע כספי לפעילותן. על רקע זה דווח על גידול של 50% בהיקף שחיטת הבהמות ברצועת עזה בחג הקרבן השנה, בהשוואה לאשתקד.

ובהרחבה:

השבוע הנוכחי עמד בסימן של התחממות מסויימת במתיחות מול רצועת עזה, כאשר לאחר פסק הזמן של ימי החג, חידשו אנשי החמא"ס במלוא הקצב את שיגור בלוני התבערה, במטרה ללחוץ על ישראל להגיע להסדרה. ישראל בתורה, הגיבה בהפצצה חד פעמית של מתקן חמא"ס באזור ח'אן יונס, שניתן לראות בסרטון, ובהגבלת מרחב הדיג ל- 6 מייל ימי. מנגד איפשרה ישראל הכנסת כמויות גדולות של סולר לתחנת הכח העזתית:

ברקע, מדווחים הפלסטינים על הסכם מסתמן להכנסת כספי קטר לרצועה דרך הרש"פ וחלוקתם ע"י הבנקים. ישראל ומצרים טרם אישרו את הדיווח. בנוסף, טוענים הפלסטינים, כי חלה התקדמות מסויימת במגעים להסדר בנושא החזרת השבויים והנעדרים הישראלים, אך טרם הושג הסכם מלא.
ובתוך כך, התרחש בלב שוק אלזאויה שבמרכז העיר עזה פיצוץ עז, שגרם למות אדם אחד, פציעת עשרות, ולנזקים כבדים למבנים באזור. תחילה נעשה נסיון לטעון שמדובר בבלון גז, אך עד מהרה נאלצו הכל להודות שמדובר בתאונת עבודה במבנה שהכיל תחמושת של אנשי הג'האד האסלאמי. אנשי הארגון מיהרו להתנצל, ולהבטיח חקירה ופיצוי לנפגעים, אך עד מהרה, הם יצאו למתקפת נגד, מול מי שהעז לבקר אותם על הכנסת אמל"ח מסוכן לריכוזי אוכלוסיה, להאשים את המבקרים בהשמצות לא מבוססות לפני השלמת הבדיקה ובנסיון לפגוע ב"התנגדות הפלסטינית". בנוסף, מיהר זיאד נח'אלה, מזכ"ל הג'האד לדבר עם בן משפחת ההרוג, ובכך להפגין יחס אנושי שהקהה את הביקורת.

הנה תמונות מהרגעים הראשונים של הפיצוץ:

ככלל, אנשי הארגונים האסלאמיים בעזה אימצו את דפוס הפעולה של הודעה על חקירה, וגיוס תמיכה פומבית ממשפחות קרבנותיהם, כאמצעי להשתקת כל ביקורת. השבוע נורה למוות ע"י מחסום של חמא"ס תושב עזה בשם חסן אבו זאיד. גם כאן, ננקטה אותה שיטה, ולצד התחייבות לחקור, שוחח בכיר בחמא"ס עם קרוב משפחה של ההרוג, שלאחר השיחה הכריז שאין למשפחה שום ביקורת כלפי החמא"ס, למרות שאחרים במשפחה דחו על הסף את טענות החמא"ס ודרשו חקירה לא תלויה.
אבו זאיד לא היה ההרוג היחיד השבוע ברצועה בהתקלות עם שוטרי החמא"ס. תושב נוסף, מת השבוע מדום לב, לאחר שהוכה ע"י שוטרי החמא"ס. למרות הדמיון לפרשת ניזאר בנאת באיו"ש, לא הולידו תקריות אלה גילויי מחאה משמעותיים,כלפי אנשי החמא"ס. בסופו של דבר, ברחוב הפלסטיני גילויי מחאה המוניים יבואו רק כנגד גורם הנתפס כחלש, ולא כנגד גורם חזק. לכן, גם כחודש לאחר המקרה התקיימה גם השבוע (בחברון) הפגנה נגד הרש"פ על רקע פרשת הריגתו של ניזאר בנאת, והעיסוק התקשורתי בפרשה אינו פוסק. בין היתר קושרים כל גורמי התקשורת הפלסטיניים בין מינויו של מחמוד הבאש, יועץ היו"ר לענייני דת, לנשיא בית המשפט השרעי, במקומו של השיח' איהאב בסיסו, לבין הביקורת של האחרון על התנהלות הרש"פ בפרשת ניזאר בנאת.
ובאיו"ש נמשכים גילויי אלימות מקומיים. בין היתר נהרג מתפרע בכפר נבי צאלח, שמצפון לראמאללה, לא הרחק מהישוב נווה צוף. חבריו קיימו לכבודו הלווית המונים כפי שניתן לראות:

הלוויה נוספת יצאה מהר הבית. היתה זו הלווית עבד אלמוטלב תמימי שנהרג בעת מעצר במגרש הרוסים. כן מסרה ישראל לפלסטינים את גופתה של אבתיסאם כעאבניה, ממחנה הפליטים עקבת ג'בר באזור יריחו, שנורתה למוות כשביקשה לבצע פיגוע דקירה במעבר קלנדיה – עטרות.
במקביל, ממשיכים תושבי הכפר ביתא לתקוף את הישוב היהודי המפונה אביתר בכל דרך אפשרית. השבוע הם טענו להצלחה בהצתת קרוואנים, והתאכזבו לגלות שהאש שהציתו גרמה לנזק קל יחסית. אולי משום כך, ניסה אחד המתפרעים מהכפר לתקוף חיילים במוט ברזל ונורה למוות. הרוג שמיני מאז החלו התפרעויות של תושבי ביתא סמוך לאביתר.
הרוג נוסף, נער בן 13 נרשם השבוע בכניסה לכפר בית אומר. היה זה כאשר כח צה"ל פתח באש לעבר רכב שנחשד כמשתתף בשוד עתיקות בגזרה.
עימותים נרשמו בעוד מספר רב של מוקדים בעיקר במזרח ירושלים והעוטף, אך גם בג'נין שבה שוב בוצע ירי מאסיבי לעבר כח צה"ל שפעל בגזרה.
בד בבד, נמשכים גילויי פשיעה ואנרכיה בטחונית ברחבי איו"ש. בין היתר בלט רצח קצין בכיר במנגנוני הבטחון (עקיד, מקביל לאל"מ) ע"י קרוב משפחתו בכפר דיר אלע'צון שבגזרת טול כרם, בעקבות סכסוך על חלקת אדמה. בני משפחת ההרוג הגיבו בתורם בהצתת בית הרוצח, ובסילוק המשפחה מהכפר.
לצד זאת, נורה למוות נהג מונית בן משפחת ג'עברי במרכז העיר חברון, ע"י חמושים ממשפחת עויוי, גם היא משפחה חברונית גדולה. בני משפחתו הנזעמים הגיבו בהצתת חנות, ותקיפת רכבי משטרה פלסטינית במחאה על אזלת היד והאנרכיה הבטחונית. נוכח ההתפרעויות הקשות הכריז מושל חברון על עוצר בגזרה, אבל לא ממש הצליח לאכוף אותו, ורק התערבות נכבדים מהאזור מנעה התלקחות קשה, נוכח כמויות הנשק שחשפו שני הצדדים. מנגד, לא הצליחו נכבדי חברון להשיג הסכמה של משפחת ג'עברי להפסקת אש (הודנה), ובני משפחת ג'עברי מתעקשים לנקום את רצח בנם קודם לכן. עם זאת, הצליחו אנשי המשטרה הפלסטינית לעצור חמוש ממשפחת ג'עברי שניסה לירות לבית של משפחת עויוי.

הנה תמונות מהארועים בחברון:

לא הרחק מחברון, בעיירה יטא, הצליחו הנכבדים להשיג הסכם "עטוה" (פיוס זמני, לפני הצולחה, הפיוס הקבוע), בעקבות רצח צעיר ממשפחת אבו עלי. במסגרת זו שילמה משפחת הרוצח פיצויים בסך 115 אלף דינאר ירדני, למשפחת ההרוג, ולפצועים מהתקרית, והסכימה לעזוב את בתיה בעיירה עד להסכם הקבע.
קרב חמולות קשה, התפתח גם במחנה הפליטים שועפאט, שם נורה אדם למוות. בתגובה תקפו בני משפחתו ביריות חנויות בבעלות משפחת הרוצחים, הכל לאור יום, ומול מצלמות האבטחה. בנוסף, נרשם קרב חמולות מלווה בירי כבד בכפר ח'רסא שבגזרת חברון, ללא נפגעים בנפש.
בהקשר אחר, דיווח משרד החינוך, כי ביום שלישי בשבוע הבא, תפורסמנה תוצאות מבחני הבגרות באיו"ש ובעזה. ביום זה, והימים שלאחריו, צפויים להישמע חגיגות של ירי זיקוקין ואש חיה, תהלוכות ומסיבות שמחה, וכיו"ב, כפי שראינו בשנים קודמות. אמנם המשטרה הפלסטינית הזהירה את הציבור להימנע מכך, אך הסיכוי שמישהו אכן יישמע לאזהרות אלה אינו גדול במיוחד.
במישור הכלכלי, הרש"פ ממשיכה להפיץ ידיעות "מנופחות" על מצבה הכלכלי הקשה, בנסיון לגייס עוד כספי סיוע בינלאומי והקלות כלכליות מישראל. גם אונר"א, למרות ההבטחות לסיוע כלכלי אמריקאי ובינלאומי, טוען לגירעון תקציבי קשה שמאיים על יכולתה לשלם משכורות. מתוך היכרות עם הכרזות דומות, כשהסוכנות היתה בגירעון קשה בהרבה, גם אם הסוכנות תקבל עוד מליארד דולר, היא תמשיך לדווח על גירעון גדול, וחוסר אפשרות לשלם משכורות.
מנגד, מתפרסם נתון משמעותי המעיד על שיפור ניכר במצב הכלכלי ברצועה, כאשר מספר בעלי החיים שנשחטו במהלך ימי חג הקרבן באזור הסתכם ב- 20 אלף עגלים ו- 30 אלף כבשים. גידול של 50% בהשוואה לאשתקד.
גם באיו"ש דווח על פעילות מסחר ערה בשווקים, במקביל ליציאה ההמונית לישראל, רובה ללא היתרים. על רקע זה מתנהלים עד היום חיפושים אחר תושב בית לחם שנכנס לחוף ביפו וגופתו נמצאה רק 5 ימים לאחר מכן, חוף בוגרשוב. כן נמשו מלב ים המלח שני צעירים מהכפר סנג'יל שמצפון לראמאללה, לאחר שנסחפו לעומק המים.

הנה תמונות ממפגן צופים בלב ראמאללה לכבוד החג:

ולסיום: הפלסטינים שיגרו פעם נוספת משלחת למשחקים האולימפיים. 5 מתמודדים ב- 4 ענפי ספורט: שחיה, האבקות, ג'ודו והרמת משקולות. לצד מאמנים ואנשי מנהלה. הפלסטינים לא משלים עצמם שיזכו במדליה, אלא רק מבקשים להפגין נוכחות, ובמצעד הפתיחה הם הופיעו עם כאפיות ושמלות מסורתיות.

הנה תמונות מכניסת הנבחרת הפלסטינית לאצטדיון בטקס הפתיחה:

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש