מבזקי חדשות ליום 29-7-21. מתעדכן

*- החוב הציבורי של הרשות הפלסטינית – ברמת שיא
מנתונים נכון לסוף חודש יוני, עולה כי החוב הציבורי של הממשלה הפלסטינית הגיע לרמת שיא – עוד נתון היכול להעיד על האופק הכלכלי הלא מבטיח של הכלכלה הפלסטינית. בסוף החודש שעבר הגיע החוב ל-12.08 מיליארד שקל, לעומת 11.82 מיליארד שקל בסוף חודש מאי. השיא הקודם נרשם בסוף אפריל 2021 – 12.016 מיליארד שקל. החוב הפנימי של הממשלה הפלסטינית בסוף יוני 2012 הגיע ל-7.76 מיליארד שקל והשאר – למעלה מ-4 מיליארד שקל חוב חיצוני.

מאז החל משבר כספי המיסים עם ישראל בשנת 2020 הפכו הבנקים הפלסטינים המלווים העיקריים של הממשלה עם שווי של כ-250 מיליון שקל בחודש.

*- ככה נלחם א-סיסי בתומכי האחים המוסלמים
ממשלת מצרים החלה ביישום חוק המכונה "פיטורי האחים", קרי פיטור עובדי מדינה הנחשדים כתומכי תנועת האופוזיציה "האחים המוסלמים". החוק הזה אושר על ידי הפרלמנט המצרי מוקדם יותר החודש ואתמול הונחו האוניברסיטאות הממשלתיות להכין רשימה של מפוטרים.

ארגוני זכויות אדם מתנגדים נמרצות לחוק הזה בטענה שהוא "גזעני" אך משטר א-סיסי לא ממש מתרגש מהביקורת. מזה שמונה שנים מנהל א-סיסי מלחמת חורמה חסרת פשרות נגד האחים המוסלמים וזה כולל הרחקה מכל עמדה ציבורית של מי שרק נחשד כמתנגד לשלטון. עד כה פוטרו עוד לפני כניסת החוק לתוקף אלפי מורים ואימאמים. המתנגדים לחוק טוענים כי ייעשה בו שימוש שרירותי על ידי הממשלה לא רק כדי להיפטר מאנשי האופוזיציה אלא גם כדי לצמצם את מספר המועסקים במגזר הציבורי הכולל כ-7 מיליון מועסקים, וזאת מבלי להכין חלופות תעסוקתיות. יצוין שקרן המטבע דורשת מהממשלה המצרית כחלק מהרפורמות לקצץ את כוח האדם הזה בחצי.

*- לראשונה השנה: הרשות הפלסטינית קיבלה סיוע מחו"ל…ממי?*
לראשונה השנה בחודש שעבר קיבלה הרשות הפלסטינית סיוע מחו"ל כדי לתמוך בתקציבה. זה קורה נוכח דיווחים על התדרדרות במצבה הכספי של הרשות הפלסטינית וחשש לקריסתה הכלכלית. לפי נתוני משרד האוצר הפלסטיני עולה כי בחודש יוני העביר הבנק העולמי לקופת הרשות סכום של 98 מיליון שקל. הפלסטינים העריכו כי השנה יקבלו סיוע תקציבי של למעלה מ-1.4 מיליארד שקל אך כרגע נראה כי הסכום שיקבלו השנה מחו"ל לא יהיה אפילו קרוב לציפיות. בעבר סעודיה והאיחוד האירופי היו שני הגורמים שהובילו בתמיכתם בתקציב הרשות הפלסטינית.

*- מצרים מקדמת תכנית גרעינית לחופי הים התיכון
הרשויות במצרים החלו לבחון את האפשרות להקמת תחנת כוח גרעינית באזור אל-נגילה במחוז מטרוח. זה קורה במקביל להתקדמות התכניות להקמת תחנת הכוח הגרעינית באזור צ'בעה גם כן במחוז מטרוח. הפרויקט בצ'בעה ממתין לאישור הרשויות לתחילת העבודות בשטח ויציקת הבטון הראשונית.

חברת ייעוץ בינלאומית ערכה בעבר מחקרי היתכנות ראשוניים בשיתוף משרד החשמל המצרי ואישרה כי לאתר אל-נגילה יש יכולת להכיל שני כורים לייצור אנרגיה גרעינית בהספק כולל של 2.8 גיגה וואט. הקמת הפרויקט באלנגילה לא תהיה קצרה שכן כרגע הבעלות על השטחים היא של מחוז מטרוח, שנמצא לחופי הים התיכון והמו"מ לגבי העברת הזכויות למבצעי הפרויקט לא צפוי להיות קצר.

*- "הפודל של נסראללה" לא יחלץ את לבנון מהמשבר
אמש, בביירות, הגיעו מפגינים לביתו של המועמד להרכבת הממשלה בלבנון נג'יב מיקאתי כדי להגיד מה הם חושבים עליו. הם נהדפו על ידי כוחות הביטחון. אותם מפגינים מייצגים חלקים נרחבים בציבור הלבנוני שסבורים שהמיליארדר בן ה-66 (עליו כתבתי כאן לפני מספר ימים) הוא לא הפתרון בלבנון אלא חלק מהבעיה. הוא פוליטיקאי וותיק, חלק מהמערכת ונטען כלפיו שהוא נגוע בשחיתות. מיקאתי נחשב עושה דברו של ארגון חיזבאללה וחלק מהונו עשה בסוריה בעסקי תקשורת בחסות משטר אסד. לפיכך מי שמחפש בשורה חדשה בלבנון לא ימצא אותה תחת ממשלתו של מיקאתי.

*- קצת אוויר לנשימה עבור לבנון
שלשום נחתם בבגדאד הסכם ולפיו עיראק תספק ללבנון 1 מיליון טון דלק שיאפשר את הפעלת תחנות הכח במדינה לתקופה של כארבעה חודשים. בכך מקווים בממשלת לבנון לפתור אפילו באופן זמני את בעיית מחסור החשמל שמעיקה על הלבנונים. שווי ההסכם מוערך בין 300 ל-400 מיליון דולר. מאחר שלבנון מרוששת הוסכם כי היא תשלם בעבור הדלק באמצעות מוצרים ושירותים שהיא תספק לעיראק.

בימים האחרונים השמיעו מנהלי בתי החולים בלבנון קריאות לעזרה מחשש לקריסתם עקב המחסור בחשמל.

תמונה

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין    קרדיט לתמונה:רשתות חברתיות