צפון אירלנד: קריאת לחקור את הפיגוע הקטלני בתולדות המדינה ב-1988

בית המשפט העליון של צפון אירלנד קרא לממשלות בריטניה ואירלנד לחקור את פיגוע התופת בעיירה אומה באוגוסט 1998, הקטלני ביותר בתולדות הסכסוך, אחרי שקבע כי ניתן למנוע אותו.

ב-15 באוגוסט 1998, ארבעה חודשים אחרי הסכם יום שישי הטוב שסיים שלושה עשורים של עימות מזוין, מכונית תופת שבה היו 230 ק"ג של התפוצצה ברחוב מרכזי בעיירה אומה וגרמה למותם של 29 אזרחים –
קתולים, פרוטסטנטים ותיירים – ולפציעתם של יותר מ-200 נוספים.
להתקפה היה אחראי ארגון IRA האמיתי שהורכב מפעילים שפרשו מה-IRA בתגובה להפסקת האש ולהצטרפות השין פיין לשיחות השלום. הארגון החזיק בגישה למאגרי הנשק הנרחבים של ה-IRA וכבר ביצע מספר פיגועים בצפון אירלנד בחודשים הקודמים.

השופט מארק הורנר מבית המשפט העליון של צפון אירלנד, שדן בעתירה שהגיש אביו של אחד ההרוגים, קבע כי יש בסיס להנחה שלכוחות הביטחון היה מודיעין שהיה מאפשר למנוע את הפיגוע הקשה. "כאשר בוחנים טיעונים מסוימים באופן נפרד או יחד, הם מעלים טענות מתקבלות על הדעת שהיה סיכוי ממשי למנוע את הפיגוע", קבע. "העילות האלה כוללות, בין השאר, התחשבות בפעילות טרור משני צדי הגבול של טרוריסטים רפובליקנים בדלנים לקראת הפיגוע באומה".

השופט נמנע מלקרוא לחקירה ציבורית, אולם קרא לממשלות בריטניה ואירלנד לקיים חקירות מהזווית של פגיעה בזכויות אדם. "כל חקירה תצטרך לבחון באופן ספציפי את השאלה אם מבצע אקטיבי יותר של שיבוש, במיוחד בתיאום בין הרשויון מצפון לגבול לבין הרשויות מדרום, היה יכול למנוע באופן ממשי את הפיגוע ואם היתרונות האפשריים של גישה תוקפנית יותר כלפי הטרוריסטים החשודים הייתה עולה על החסרונות האפשריים שטמונים בגישה כזו".

השר הבריטי לענייני צפון אירלנד, ברנדון לואיס, מסר בתגובה כי הממשלה "תיקח את הזמן לשקול את הצהרת השופט ואת כל ההמלצות". הפסיקה הגיעה על רקע כוונת הממשלה לעצור את כל החקירות סביב הפשעים שהתבצעו עד הסכם יום שישי הטוב.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי   קרדיט לתמונה: מהרשתות החברתיות