ארה"ב: ניסיון לבטל פסיקה היסטורית בנושא הפלות משנת 1973

מדינת מיסיסיפי ביקשה באופן רשמי מבית המשפט העליון של ארה"ב לבטל את הפסיקה ההיסטורית של רו נגד ווייד מ-1973 על הזכות להפלות ואת הפסיקה העוקבת מ-1992 בתיק הורות מתוכננת נגד קייסי בטיעון שהן פוגעות בסמכותן החוקתית של מדינות לקבוע מדיניות בתחומן.

בתצהיר שהוגש לבית המשפט נטען כי הפסיקות "טועות באופן חמור". "למסקנה שלהפלה יש זכות חוקתית אין שום בסיס בטקסס, במבנה, בהיסטוריה או במסורת", טען משרד התובע הכללי של מיסיסיפי. "רו מתנתקת ממקרים קודמים, קייסי לא הצליחה לשקם את המצב, ושתיהן מכירות בזכות שאין לה שום בסיס חוקתי".

עוד טענה המדינה כי שתי הפסיקות אינן מתאימות לתקופה הנוכחית מאחר שהן גורסות כי היריון בלתי רצוי עלול להעמיד את הנשים בפני "חיים מטרידים ועתיד מטריד". "כיום, הפלה היא נגישה ונשים יכולות להשיג הצלחה מקצועית וחיי משפחה עשירים, אמצעי מניעה יותר זמינים ויעילים והתקדמות מדעית מראה שילד שאינו נולד קיבל צורה ומאפיינים של בן אדם חודשים לפני שנולד", נטען.

התצהיר הוגש במסגרת הערעור של מיסיסיפי על החלטת בית משפט משנת 2019 לבטל את החוק המדינתי שאוסר על הפלות אחרי השבוע ה-15 להיריון. בית המשפט העליון ידון בתיק אחרי שיחל את המושב הבא שלו באוקטובר והפסיקה הדרמטית צפויה להתפרסם בקיץ הבא.

keep abortion legal

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי קרדיט לתמונה: Hillel Steinberg/Flickr