איראן במגעים לשיפור היחסים עם מצרים .. וקהיר חושפת את תנאיה

היום, רביעי, גילו מקורות בתקשורת את ניסיונה של איראן לפתוח במגעים עם מצרים, ואת התנאים שהציעה קהיר להסכים לנורמליזציה ביחסים ביניהם.

איראן מנסה לפתוח במגעים עם מצרים

ערוץ אל-ערביה ציטט מקורות פרטיים שלא הזדהו שאמרו כי בקהיר יש הסתייגויות מנורמליזציה של היחסים עם טהרן בגלל התערבותה הבוטה במדינות באזור, תוך מעקב צמוד אחר הפעילות האיראנית במדינות אפריקה, ועריכת הערכות ביטחוניות מתמשכות עבורם.

אותם גורמים אישרו כי מצרים העבירה מסרים לאיראן כי היא מתנגדת לקיום מיליציות הנאמנות לטהראן בעירק, והזהירה את איראן מההשלכות של כל איום על ביטחון בשייט בים סוף.

מצרים דרשה עוד כי איראנית תפסיק להתערב בענייניהם הפנימיים של מדינות ערב כתנאי בסיסי לנרמל את היחסים עם טהראן,המקורות אישרו עוד כי אין כל סימן לחזרה ליחסים בין מצרים לאיראן, שכן נמשך תהליך הערכת הצהרותיהם של גורמים איראניים.

מצרים הדגישה כי הפלישות האיראניות למדינות ערב כפופות להערכה ולחקירה שוטפים ומתמשכים מקהיר, מכיוון שאיראן מתערבת בסוריה, עירק, תימן ולבנון.

זה בא בזמן שקהיר רוצה להפחית את המתיחות באזור, אך לא תהיה התקרבות לאיראן. בקהיר סבורים שההודעות הראשונות שלה לטהרן היו לפני זמן רב, והזהירה מפני הפרת השקט בים סוף או כל פעולה שתשפיע על הביטחון הלאומי המצרי באמצעות תקריות במצרי באב אל מנדב.

אותם גורמים הדגישו כי כל תיאום ביטחוני בין קהיר לטהרן יהיה במסגרת תיאום ביטחוני ערבי משותף ובתיאום עם שותפים ערבים ואחרי התייעצויות.

משלחת מודיעין איראנית בקהיר שדנה בנושאים רבים כולל סוריה

דובר משרד החוץ האיראני, סעיד ח'טיבזדה, אישר כי המגעים עם מצרים קיימים מאז ומתמיד ולא הופרעו בכל עת למרות קשייו ופיתוליו.

בתורה חשפה התקשורת הערבית פגישה שהתקיימה לפני כשבוע בין שתי משלחות מודיעין מצריות ואיראניות בקהיר.

הצד האיראני העביר מסרים שונים להנהגת מצרים, לפיתוח היחסים, וקהיר לא התייחסה אליהם באופן ישיר, האחרונה שבהן הגיעה דרך האיש האיראני הפועל במצרים, נאצר כנעני, שהביע את שאיפתו של ארצו לפתוח. דף חדש ביחסים בין שתי המדינות, והוא הוסיף כי לארצו יש רצון פוליטי אמתי לעשות זאת.

מקורות ציינו כי השיחות שהתקיימו בין קהיר לטהרן כללו נושאים, כולל הגעתם האחרונה של מצרים לעירק והשקת פרויקטים מצריים שם, בנוסף לענייני ביטחון השייט בים סוף ומצרי באב אל מנדב, ובנוסף הייתה גם התייחסות למצב בסוריה.

ראוי לציין כי נשיא מצרים החל ליישם תוכנית לקביעת עמדתה של מצרים בנושאים אזוריים, המבקש להחזיר את ארצו לתפקידה כמובילה באזור. הוקמה מחלקה חדשה שתכננה את יחסי החוץ של מצרים. ועדה זו בראשות השר לשעבר לשיתוף פעולה בינלאומי, העוזר הנוכחי של הנשיא, פאיז אבו אלנג'א –  فايزة أبو النجا .

איראן פותחת במגעים עם מצרים .. וקהיר חושפת את תנאיה להחזרת היחסים ביניהם, תיק סוריה