ארדואן: כל עוד אנו בשלטון לא נזרוק פליטים סורים לזרועות הרוצחים מבית

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן אמר היום, רביעי, כי הוא לא יאפשר את חזרתם של פליטים סורים ל"זרועות הרוצחים ", כל עוד הוא בשלטון.

הדברים נאמרו בנאום במהלך חילופי ברכות של עיד אל-אדחה עם חברי מפלגתו "צדק ופיתוח" באמצעות טכנולוגיית שיחות ועידה בוידאו.

סוכנות אנאדולו ציטטה את נשיא טורקיה באומרו: "כל עוד אנחנו בשלטון במדינה זו, לא נזרוק את עובדי האל (הסונים הסורים) שחיפשו מקלט אצלנו, לזרועות הרוצחים."

"אני אומר זאת בבהירות, האנשים האלה דפקו על דלתותינו ותפסו מחסה אצלנו, ואנחנו לא יכולים להגיד להם לחזור למקום שממנו באו," הוסיף.

"לא ניתן לעשות זאת (גירוש הפליטים הסורים) אם זה לא מרצון, ובמיוחד אם הפליט הגיש בקשה למקלט, עליו להתקבל", הוסיף.

הוא הדגיש כי טורקיה תמשיך לחפש כל דרך  לעזור לאנשים באופן הומניטרי, וציין כי החזרת הפליטים לבתיהם תהיה ברצון ובבטחה בהתאם לכללי האו"ם.

ארדואן ציין כי טורקיה ממשיכה לבנות בתי לבנים זמניים לסורים באזורי המחנה בצפון סוריה, והוסיף כי 50,000 בתים מתוך 100,000 כבר הושלמו.

הוא הוסיף כי הם רוצים ליישב פליטים בבתים אלה, והצביע על כך שמדובר בגישה אסלאמית, אנושית וסנטימנטלית שאין לאיש הזה (קאמל קיליצ'דרוגלו).

הצהרותיו של ארדואן הגיעו לאחר הצהרותיו של נשיא המפלגה העממית הרפובליקנית כמאל קיליצ'דרוגלו ב- 16 ביולי, בהן אמר כי מפלגתו תפתור את הנושא הסורי תוך שנתיים ותשיב את כל הסורים לארצם אם תעלה לשלטון.

הצהרותיו של קיריצ'דורוגלו עוררו מחלוקת ברחוב הטורקי, מה שגרם לאישים רבים להביע את עמדתם בנוגע לנוכחותם של סורים וזרים בטורקיה, מה שגרם להאשטאג "סורים" (סוריאלי) להיכנס לרשימת ההאשטגים המצויצים ביותר בטורקיה.

 נושא הפליטים הסורים בולט בנאומיהם של מפלגות האופוזיציה הטורקיות, ומפלגות אלה מאיימות על הפליטים לנקוט צעדים נגדם. 

מפלגת העם הרפובליקנית היא המפלגה הבולטת ביותר בטורקיה שהתגייסה נגד פליטים סורים, והמפלגה הבטיחה שוב ושוב להחזיר סורים הביתה אם ינצחו בבחירות.

ראוי לציין כי Kılıçdaroğlu קרא לא אחת לשפר את היחסים עם משטר אסד בסוריה ולפתוח את השגרירויות בין שתי המדינות.