עיתון בריטי: סוריה הפכה למדינת סמים וקפטגון משגשגת

המגזין הבריטי "אקונומיסט" אמר בדו"ח כי סוריה הפכה למדינת סמים שהייצוא העיקרי שלה הוא טבליות קפטגון.

הדו"ח הוסיף כי עם קריסת הכלכלה הרשמית עקב המלחמה שניהל המשטר בעם הסורי והסנקציות והשלטון המדכא של משפחת אסד , הסמים הפכו לענף הייצוא העיקרי של סוריה ולמקור המטבע הקשה.

הוא ציין כי המרכז לניתוח ומחקר פעולות (COAR) – חברת ייעוץ שמרכזה בקפריסין – דיווח כי רשויות במקומות אחרים ברחבי העולם החרימו אשתקד "תרופות" סוריות בשווי של 3.4 מיליארד דולר לפחות, לעומת הייצוא החוקי הגדול ביותר של סוריה, שהוא שמן זית. ששווה כ- 122 מיליון דולר בשנה.

הדו"ח הצביע על כך שהשימוש הפנימי בכדורי סם אלה התפשט בכל רחבי סוריה והפך להרסני במיוחד לצעירים.

סמים מתפשטים בצבא המשטר

האתר ציין כי סוריה הייתה מעורבת בייצור ומכירה של סמים בשנות התשעים כששלטה בלבנון , ועמק הבקעה היה המקור העיקרי לחשיש באזור, אך הייצור המסיבי של סמים בתוך סוריה לא החל רק לאחר שנת 2011, אלא כאשר קציני המשטר החלו לתת לחייליהם כדורי סם.

הלוחמים הפרו-איראניים מאפגניסטן ולבנון שהגיעו לתמוך במשטר הביאו את כישוריהם בתעשיית הסמים ובסחר. מיליציית חיזבאללה הלבנונית רכשה שטחים נרחבים מעבר לגבול בהרי הקלמון הסורי, הרחיבה את שטחי גידול הקנאביס ופיתחה תעשייה חדשה של בתי מלאכה לייצור קפטגון, כך על פי הדיווח.

המשטר והמיליציות המקומיות והזרות שלו החלו לייצא את כדורי הקפטגון בסביבות שנת 2013, במקביל להתכווצות כלכלתה הרשמית של סוריה ועקב מלחמת האזרחים והסנקציות הכלכליות ושחיתות בתוך המשטר. מפעלים כימיים בערים חלב וחומס הפכו למפעלים לייצור  טבליות אלה.

כמה מרוויח המשטר מסחר בסמים?

הדו"ח העלה כי שולי הרווח ממכירות קפטגון במפרץ עשויים להגיע פי 50 מעלות ייצורה בסוריה.

הוא ציין כי תפיסת המשטרה את כדורי הקפטגון בתוך כלי שייט חושפת את היקף הסחר הזה. בשנה שעברה, המשטרה האיטלקית תפסה 84 מיליון גלולות בשווי של יותר ממיליארד יורו על ספינה אחת, ואז נאמר כי זה היירוט הגדול ביותר של כדורים הקשורים לסם האמפטמין בעולם.

במאי האחרון, הרשויות במלזיה – בהתבסס על דו"ח סעודי – החרימו 95 מיליון כדורים, ונמל בנגאזי בלוב – המקושר לנתיב ספנות קבוע לסוריה – הוא כאמור מרכז ההפצה העולמי של הסם.

הדו"ח הזהיר כי סמים עלולים להרוס את בני הנוער שנשארו בתוך סוריה לאחר עשור של מלחמת אזרחים, וציין כי צעירים, שלא נהרגו, הוגלו, נכלאו או עזבו את המדינה, התמכרו.

עיתון בריטי: סוריה הפכה למדינת סמים וקפטגון מהווה ברכה לבשאר אסד