"הפוריין פוליסי" : המצב בלבנון עשוי לעורר מלחמה ימית בין איראן לישראל

ניתוח שפרסם המגזין " מדיניות חוץ "  (פוריין פוליסי) מנבא כי במקרה של קריסה בלבנון, "הסכסוך החשאי" בין איראן לישראל במימי הים התיכון יעלה אל מעל פני השטח.

כותב המגזין, אנשל ווהרה, כתב טלוויזיה ופרשן עצמאי לענייני המזרח התיכון, התייחס לחומרת הנעשה בלבנון, ולהשפעתו על הביטחון באזור, והצביע על כך שהמצב באזור נמצא על "גחלים לוהטות" בגלל חוסר השקיפות של איראן.

"בתחילת החודש ציוץ איראני ומענה ישראלי גרמו לסערה במימי הים התיכון," אמר.

פרובוקציה של ציוצים

הניתוח אומר כי ב 26- ביוני כתבה שגרירות איראן בלבנון ציוץ "מנוסח במעורפל" עם תמונה של ספינה איראנית ואמר כי טהראן "אינה זקוקה לאישור ארה"ב כדי לשלוח דלק ללבנון".

אולם משרד האנרגיה הלבנוני דחה במהירות את ההצעה לייבא דלק איראני, אך לפני כן התפשטו השערות כי אכן היתה כבר מכלית נפט איראנית בדרכה לנמל ביירות.

ואז, ב- 6 ביולי, IntelliNews, בלוג בנושא ענייני ביטחון ומודיעין של ישראל, צייץ כי איראן שלחה את הספינה ארמאן 114 – "عرمان114"  המניפה דגל איראני, עמוסה נפט גולמי איראני, ללבנון. 

בציוץ נכתב: "חיזבאללה מבצע מבצע לוגיסטי להברחת דלק איראני ללבנון." 

כמה ימים קודם לכן התחייב מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה לייבא דלק מאיראן ,התומכת שלו, והציג את עצמו כ"גואל " המדינה הסובלת ממחסור הרסני בסחורות בסיסיות.

ווהרה אומר כי הציוצים מצביעים על התרחבות המלחמה בין ישראל לאיראן, שעד כה התנהלה בחשאי. 

صحيفة أمريكية تكشف التفاصيل.. إسرائيل تفتح جبهة جديدة ضد إيران ساحتها البحر  و"الحرب الساخنة" تنتظر خطأً واحدًا - رأي اليوم

התקפות הדדיות

במשך שנים איראן וישראל עוסקות בתקיפות הדדיות על ספינות זו של זו בים התיכון ומחוצה לו. 

אז, הסכסוך התמקד בעיקר במכליות נפט איראניות המיועדות לסוריה מורעבת הנפט, "וכעת הסכסוך התרחב וכולל גם את לבנון, הנראית יותר ויותר על סף קריסה כלכלית", על פי הניתוח.

באתר " Tankers Trakrz "  נחשף ב- 13 ביוני כי המכלית האיראנית – "ארמאן 114" כבר עגנה בנמל בניאס בסוריה.

באתר נמסר כי הם הצליחו לעקוב אחר ארמאן 114 יחד עם שתי ספינות נוספות המובילות נפט גולמי איראני, והדגישו כי היעד הסופי היה נמל בניאס בסוריה ולא ביירות.

"תמונות הלוויין האחרונות מאשרות ששלושת המכליות האיראניות הפליגו לבניאס בסוריה", כתב טנקר טרקרס בטוויטר. לאחר מכן התברר כי ציוץ השגרירות האיראנית היה רק ​​ניסיון פרובוקציה, כיוון שהשתמש בתמונה ישנה ובעובדה שהמכלית ארמאן 114 לא היתה בדרכה ללבנון.

באותה תקופה נמנעה הסלמה מיידית בין ישראל לאיראן, אך "האסטרטגיה של ישראל לתקוף מכליות נפט איראניות נותרה פעילה מאוד", על פי "הפוריין פוליסי"..

נחישותה של איראן לתקוף ספינות סוחר ישראליות או אלו של בעלות הברית של ארה"ב במפרץ נמשכת גם היא.

סחטנות ואיומים

טהראן משתמשת במכליותיה לסחיטת מדינות המערב ביותר מפעם אחת. בשנה שעברה הגיעו מכליות איראניות עמוסות נפט לוונצואלה.

וושינגטון גינתה זאת, בזמן שמשטרו של ניקולה מאדורו דיכא את האופוזיציה בוונצואלה, הקוראת לדמוקרטיה.

אדמירל אמריקאי – קרייג פאלר, מפקד פיקוד דרום ארה"ב באיים הקריביים, אמר כי ארה"ב עוקבת "בדאגה" אחר פעולות איראן בוונצואלה.

איראן איימה לא אחת לחסום את הגישה למיצר הורמוז, שמשמש במיוחד את סעודיה, היריבה האזורית של איראן, אם ארצות הברית תנקוט בצעד כלשהו נגדה.

איראן שולטת על מיצר הורמוז, נתיב מים אסטרטגי באורך של 21 קילומטר שדרכו עוברים 20 אחוזים מאספקת הנפט בעולם.

חברות הקש וחיזבאללה

עמית מחקר במכון וושינגטון למדיניות המזרח הקרוב ומומחה לביטחון והגנה בתחום האיראני ואזור המפרץ הפרסי, פרזין נאדימי, אמר ל"פוריין פוליסי" כי מבחינה טכנית לא ניתן לעצור ספינה במים בינלאומיים אלא אם כן היא מפרה את החוק הימי הבינלאומי או אם האניה נושאת דגל של מדינה שלא הרשתה זאת. 

"אם ידוע שהאניה נושאת סחורה כמו סמים או כלי נשק להשמדה המונית, ישנם חוקים אמריקניים המאפשרים עצירה וחיפוש בים הפתוח, או שבנסיבות מסוימות אף ניתן להצדיק פעולה כזו בסמכות שיפוט אוניברסלית", אמר נדימי.

הוא הוסיף, "הקונגרס האמריקני יכול גם להעביר חוק, או שהנשיא רשאי להוציא צו נגד מכליות בודדות ומבקש ממדינות אחרות לעצור אותן לאחר כניסתן למים הטריטוריאליים שלהם, או להתמודד עם הסנקציות עצמן."

מכיוון שאיראן מחזיקה בצי מכליות גדול ביותר ויש לה ניסיון רב כיצד להסתיר את תנועת משלוחי הנפט שלה, היא מחליפה באופן קבוע את הדגלים על ספינותיה, משנה שם של המכליות ומכבה את מערכות הזיהוי האוטומטיות שלה כדי להימנע ממעקב. 

יתר על כן, על פי דו"ח האוצר האמריקני איראן הציבה קבוצת חברות "קש" בעזרת חיזבאללה כדי שיוכל למכור את הנפט שלו למרות הסנקציות.

תמונה