ממשל ביידן מתכנן סגירת מתקן הכליאה בגואנטנמו תוך 3 שנים

צעד נוסף בדרך לסגירת מתקן המעצר לחשודים בטרור בגואנטנמו: ממשל ביידן הודיע היום כי עבד א-לטיף נאצר, שהוחזק במתקן הכליאה האמריקאי בקובה במשך 19 שנה, הוחזר למרוקו. כעת נותרו בגואנטנמו רק 39 אסירים, כאשר הממשל מתכנן להשלים את הסגירה בתוך שלוש שנים.

נאצר (56) הוא הכלוא הראשון שמשוחרר מגואנטנמו מאז תחילת הכהונה של ממשל ביידן. "ארה"ב משבחת את מרוקו על שיתוף הפעולה שלה בהשבתו של נאצר", נמסר ממחלקת המדינה ומהפנטגון. לא נמסר אם השלטונות ברבאט מתכננים לנקוט נגדו בהליכים.

הוועדה המיוחדת שבוחנת את מעמדם של הכלואים במתקן אישרה בשנת 2016 את שחרורו של נאצר וקבעה כי הוא כבר לא מהווה איום על הביטחון הלאומי האמריקאי. עם זאת, השחרור התעכב ובפנטגון ציינו היום כי "הצעדים הנדרשים ליישום השחרור לא היו יכולים להסתיים לפני תום כהונת ממשל אובמה", כאשר גם ממשל טראמפ לא יישם את המהלך.

על פי מסמכי משרד ההגנה האמריקאי, נאצר היה חבר בתנועה אסלאמית במרוקו, ובעת שעבד כמוכר בסודן הוא הצטרף לארגון קיצוני שהטיף לג'יהאד. בסוף 1997, הוא הגיע לאפגניסטן, שם עבר אימונים בשימוש בכלי נשק ובניווט וגם סייע לאמן מגויסים אחרים.

קובץ:Guantanamo captives in January 2002.jpg – ויקיפדיה

קרדיט לתמונה:ויקיפדיה

עוד נטען כי שמו הופיע ברשימה של פעילי אל-קאעידה והוא שימש חבר במועצת השורה של ארגון הטרור ובוועדה הצבאית. הוא גם השתתף בחתונתו של מוחמד בן לאדן, בנו של מייסד הארגון אוסמה בן לאדן, בקנדהר בפברואר 2001. עם זאת, בחקירתו הוא טען כי הוא היה פעיל טאליבן יותר מאשר חבר באל-קאעידה וגם הכחיש שידע על התכנון של מתקפת ה-11 בספטמבר.

נאצר נלכד בדצמבר 2001 בעת שניסה להימלט לפקיסטן והוא הוחזק במתקן אמריקאי באפגניסטן עד שהועבר למתקן בגואנטנמו במאי 2002. עם זאת, לא הוגש נגדו כתב אישום לכל אורך שהותו במחנה.

כעת נותרו בגואנטנמו 39 כלואים בלבד וממשל ביידן מתכוון להמשיך את המשימה של ממשל אובמה של סגירת המתקן עד סיום הכהונה הראשונה בשנת 2024. עשרה מהעצירים, שמוגדרים "עצירים ברמה גבוהה", ממתינים למשפטם בפני הוועדות הצבאיות, בהם חאלד שיח' מוחמד, המתכנן של פיגועי ה-11 בספטמבר, ועוד 17 עצירים אמורים להיות מוחזקים ללא הגבלת זמן בשל "צורך ביטחוני".

המשוחרר ממתקן הכליאה:

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי