עיכובים בבניית הקריה הגרעינית בדבעה שבמצרים. חילוקי דעות או לחץ חוב?

בכיר רוסי קרא לקהיר להטיל מס על העם המצרי למימון השלמת פרויקט הקריה הגרעינית בדבעה ,שנעשית ברובה במימון בנקים רוסיים, שהשלמתו מתעכבת מאוד.

גריגורי סוסנין, מנהל החברה הרוסית המבצעת את פרויקט הקמת הכור הגרעיני בדבעה, קרא בסימפוזיון החברה בקהיר ב- 12 ביולי 2021  לממשלת מצרים להטיל "מס" על המצרים כדי לגייס 4 מיליארד דולר כדי להשלים את מימון הפרויקט.

האירוניה היא שמוסקבה הסכימה בעבר להעניק לקהיר הלוואה בסך 25 מיליארד דולר להקמת הכור המצרי, סכום השווה לכ- 70 אחוז מיתרות המזומנים של מצרים, ובריבית גדולה, ובכך העלה את היקף ההלוואות ל 41 מיליארד דולר.

בעוד שכלכלנים הטילו ספק בגורל ההלוואה הרוסית, אחרים מעריכים כי הבקשה הרוסית להטיל מס לגיוס 4 מיליארד דולר היא "אות" לכישלונה של מצרים לשלם את חלקה בבניית הפרויקט והבנייה הראשונית.

המצרים מתחו ביקורת על נאומו של מנהל פרויקט דבעה בחברת רוסאטום הרוסית, וחלקם תיארו אותו כ"הנציב הרוסי העליון " של מצרים, וכי התערבותו בענייני מצרים עד כדי דרישת הממשלה להטיל מס על העם הפתיעה אותם מאוד.

היו שהשוו את תיאורו כנציב הרוסי העליון בקהיר, עם הסורים שתיארו את "אלכסנדר יפימוב", נציגו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בסוריה, כ"הנציב הרוסי העליון בדמשק "

 

הביקורת שהופנתה נגד "הנציב הרוסי במצרים" התרחשה במקביל למסע ביקורת על רוסיה באתרי התקשורת במצרים.

כמו כן, קמפיין תקשורתי, בעיתונים ובערוצי לוויין, מתח ביקורת על עמדת מוסקבה על סכר הרנסנס, וקורא להערכה מחודשת של יחסי החוץ של מצרים עם מי ש"אכזב אותה ", כולל רוסיה.

מצרים התקשרה עם חברת האנרגיה הגרעינית הרוסית בשנת 2015 לבניית 4 כורים גרעיניים.

עלות הפרויקט היא 30 מיליארד דולר, 85 אחוז מהם ימומנו באמצעות הלוואה רוסית בסך 25 מיליארד דולר.

מצרים תתחיל לשלם את הריבית של 3 אחוזים על ההלוואה באמצעות תשלומים חצי שנתיים שיימשכו 22 שנים, החל מאוקטובר 2029.

"העיכוב נובע מסיבות כספיות" אמר בכיר ברשות המצרית לאנרגיה גרעינית.

הבכיר הרוסי, שהתייחס באופן מרומז לעיכוב בבניית התחנה מסיבות כלכליות, התמקד ברווחים שיצברו למצרים מהקמתה  טען עוד  כי "כל דולר המושקע בהקמת התחנה יביא דולר וחצי, וכן דולר וחצי במיסים השייכים למדינה, וכי כל דולר שנכנס לבניית התחנה מביא 4 ​​דולר לתוצר הלאומי המצרי. "