מקור נגיף הקורונה .. מנהל ארגון הבריאות העולמי שובר את שתיקתו

מנהל ארגון הבריאות העולמי הודה כי מוקדם מדי לשלול קשר אפשרי בין מגפת ה- Covid-19 לדליפת הנגיף ממעבדה, ואמר ביום חמישי כי הוא מבקש מסין להיות שקופה יותר עם קבוצות המדענים החוקרים את מקורותיו של נגיף הקורונה.

בהתרחקות נדירה מחובותיו לשמור על האינטרסים של המדינות החברות המשפיעות בארגון, אמר טדרוס אדהנום גברייסוס – تيدروس أدهانوم غيبريسوس  כי גישה לנתונים גולמיים מהווה אתגר עבור הצוות הבינלאומי שנסע לסין בתחילת השנה כדי לחקור את מקור ה- COVID-19 שם זוהו מקרי ההדבקה האנושיים הראשונים בעיר הסינית ווהאן.

טדרוס אמר לעיתונאים כי ארגון הבריאות העולמי בז'נבה "באמת מבקש מסין להיות שקופה, פתוחה ומשתפת פעולה, במיוחד לגבי המידע והנתונים הגולמיים שביקשנו מאז ימי המגפה הראשונים."

הוא הוסיף כי היה "לחץ בטרם עת" לשלול את התיאוריה לפיה ייתכן שהנגיף נמלט ממעבדה ממשלתית סינית בווהאן, מה שפגע בדו"ח של ארגון הבריאות העולמי בחודש מרץ שהגיע למסקנה שדליפה ממעבדה הייתה אירוע "מאוד לא סביר".

"אני בעצמי הייתי טכנאי מעבדה, אימונולוג ועבדתי במעבדה ותאונות מעבדה קורות. זה נפוץ", המשיך טדרוס.

בחודשים האחרונים התאוריה שהמגפה החלה במעבדה ועשויה לכלול נגיף מהונדס – החל לצבור פופולריות, במיוחד כאשר נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הורה לשירותי המודיעין  לבדוק אפשרות זאת בחודש מאי. 

סין הגיבה באגרסיביות וטענה כי הניסיונות לקשר בין מקורות הנגיף למעבדה בסין היא  פוליטית, והאשימה מנגד כי הנגיף החל בכלל מחוץ לסין את מסע ההדבקות העולמי שלו . 

במפגש שנתי של שרי הבריאות באביב שיזם ארגון הבריאות העולמי, סין אמרה כי עתיד המחקר על מקורות ה- COVID-19 חייב להימשך גם במדינות אחרות.

קולות מכל רחבי העולם עלו לבקר את צידוד הארגון בסין