השבוע שבין ה-9.7.21 ל- 15.7.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- דעיכה ניכרת במחאה הציבורית בעקבות הריגת פעיל האופוזיציה ניזאר בנאת, כשבמקביל, יוזמים אנשי הפת"ח שורה של הפגנות נגד, כדי להשתלט על הרחוב. ברקע, מודיעה מפלגת העם הפלסטינית על פרישה מממשלת הרש"פ, אך נציגה בממשלה "נכנע" ללחץ, ומודיע שימשיך בתפקידו.
*- ישראל מעניקה שורה של הקלות לרצועה, ובכללם הגדלת מרחב הדיג, והיתר להכנסת מרבית סוגי הסחורות. כן נכנס לרצועה שגריר קטר, כדי לקדם את הכנסת הכסף הקטרי לאזור. זאת, לאחר איומים של החמא"ס לחדש את האלימות והפגנות מחאה של דייגים ופועלים ברצועה. למרות המצוקה בעזה, נחנך שם השבוע כפר נופש חדש על הים.
*- נמשכים גילויי האלימות באיו"ש. מתפרעים מהכפר ביתא חודרים לישוב המפונה אביתר ומציתים את דגל ישראל, תוך שהם מאמצים את כביש עוקף חוארה כמוקד חדש למאבק. במקביל, נרשמו גם פיגועים בנשק חם, במחסום קלנדיה ובג'נין.
*- זעם ברש"פ לאחר שהממשלה הישראלית מחליטה לממש את החוק המחייב ניכוי הכסף שמעבירה הרש"פ למשפחות המחבלים מכספי המיסים. במקביל, חמא"ס מודיעה שתשלם קיצבאות למשפחות מחבלים מעזה, שהרש"פ הפסיקה לשלם להן, רובן משפחות אנשי החמא"ס.
*- מחאה פלסטינית, בשל סירוב ישראל לאשר לבכירה מהחזית העממית להשתתף בהלוויית ביתה שמתה השבוע מדום לב.

ובהרחבה:

בראמאללה, נמשכות הפגנות המחאה בעקבות מותו של פעיל האופוזיציה ניזאר בנאת, אך נראה בבירור שהשיא במחאה זו חלף, והרש"פ שרדה את הגל שאיים להטביע אותה. הדבר איפשר לרש"פ לשחרר את מרבית העצירים מגל ההפגנות, אם כי חוגי האופוזיציה טוענים שכמה עשרות עדיין מוחזקים במעצר. אנשי הפת"ח ממשיכים במקביל ליזום הפגנות תמיכה באבו מאזן ברחבי איו"ש, והשבוע התקיימו הפגנות כאלה ביריחו וג'נין. בהפגנה בג'נין היה הנואם המרכזי ג'בריל רג'וב, שהזהיר מהנסיון להפוך את פרשת ניזאר בנאת ל"כתונת עת'מאן", قميص عثمان אותה הציגו יריביו של הח'ליף עלי, כדי להאשימו ברצח ולהצדיק את הריגתו בימי ראשית האסלאם, מונח ידוע לכל מי שבקיא במורשת האסלאמית, כביטוי של "עלילת שוא". ולמרות ירידת עוצמת ההפגנות, מנגנוני הרש"פ עדיין מפגינים דריכות מול המחאה ומבצעים מעצרים.

הנה תמונות ממעצר מפגינים בגזרת ראמאללה:

ברקע, הכריז בסאם צאלחי, מזכ"ל מפלגת העם (הקומוניסטית לשעבר), על יציאת המפלגה מהקואליציה, והתפטרות נצרי אבו ג'יש, שר העבודה מטעמה. אבו ג'יש מצידו הגיש מכתב התפטרות למחמד אשתיה, ראש הממשלה, שסירב לקבל את ההתפטרות, ולכן, הודיע אבו ג'יש, שלצערו הוא חייב להמשיך בתפקיד. הצמדות לכיסא אינה רק תחביב ישראלי כנראה.
ומכאן לעזה, שגם בה היו השבוע לא מעט הפגנות, אך לא נגד שלטון החמא"ס, אלא נגד ישראל. בין היתר התקיימו ברצועה הפגנות של הדייגים, נגד הגבלת מרחב הדייג, ושל פועלים, במחאה על הידרדרות מצבם הכלכלי והמגבלות הישראליות על הכנסת חומרי גלם לרצועה. אנשי החמא"ס איימו, כי אם לא יוסרו המגבלות הישראליות בהקדם, הם יחדשו את האלימות, וקראו לכינוס חירום של החמ"ל המשותף. במקביל, הדגישו, שלא יסכימו לכל קישור בין ההקלות לנושא השבויים והנעדרים, שלגביו, דבקה החמא"ס בדרישה לשחרור מחבלים סיטוני. עם זאת, דווח, כי במגעים בין נשיא ישראל הרצוג לנשיא תורכיה ארדואן, התחייב האחרון לסייע במאמצים להשגת עסקה.

הנה תמונות מהפגנת הדייגים:

ישראל מצידה הגיבה בהקלות ראשוניות, ובכלל זה הגדלת מרחב הדיג ל- 12 מייל ימי, ואישור להכנסת מרבית המוצרים לרצועה דרך מעבר כרם שלום, למעט חומרי בניין. כן דווח על הגעת מחמד עמאדי, שגריר קטר לרש"פ לעזה, אך בניגוד לפרסומים הראשונים, הוא לא בא עם מזוודות כסף, אלא רק עם רעיונות למנגנון חדש להעברת הכסף הקטרי וחלוקתו, תוך שילוב של הרש"פ. עמאדי נועד בעזה עם בכירי החמא"ס, ובראשם יחיא סנואר, והציג בפניהם את רעיונותיו, אך ראש ממשלת הרש"פ מחמד אשתיה דחה את הרעיונות, שלטענתו, עוקפים את הרש"פ ושוללים ממנה כל סמכות.
על רקע זה, טוען מקור פלסטיני, כי לבקשת המודכ"ל המצרי, הסכימו אנשי החמא"ס להמנע מהסלמה עד לאחר חג הקרבן, מתוקף הבטחה מצרית שלאחר החג תאשר ישראל תחילת עבודות לשיקום הרצועה, אחרי שהשבוע הושלם שב פינוי ההריסות ממבצע "שומר החומות", ע"י צוות העבודות שנשלח ממצרים למטרה זו.
ואחרי כל המצוקה, והטענות, יש מי שנהנה בעזה. השבוע נחנך שם כפר נופש חדש על שפת הים.

הנה תמונות:

במקביל, נמשכים גילויי האלימות באיו"ש, ובראש וראשונה בכפר ביתא שתושביו לא נרגעים, למרות פינוי המאחז אביתר. השבוע הם חדרו לתוך שטח הישוב המפונה והצטלמו כשהם שורפים את דגל ישראל שהוצב שם, כפי שניתן לראות בסרטון. במקביל החלו תושבי ביתא לאמץ מוקד חדש- כביש עוקף חוארה:

האלימות באיו"ש אינה מצטמצמת למאבק עממי, וגולשת גם לנשק חם. בין היתר נרשם פיגוע ירי במחסום קלנדיה, שבו שוטר מג"ב נפצע קל. המפגע נלכד עם האקדח, לאחר שניסה להמלט לאזור התעשיה עטרות בירושלים. ובג'נין, בוצע ירי מסיבי לעבר כח מסוערב שפעל בגזרה. 7 מהמחבלים נפצעו מאש הנגד. הנה תמונות מהארוע בג'נין:

ובתוך כך, ישראל נכנעת ומשחררת את האסיר אלע'דנפר אייכמן (אייכמן, הוא שם אביו, שהיה מחבל בעצמו, כמוהו כסבו, שנתן לו את השם מתוך הערצה לצורר הנאצי) אבו עטואן, לאחר 65 ימי שביתת רעב. אבו עטואן, פעיל פת"ח מחברון, הובהל ע"י הרש"פ לבית החולים עם שחרורו, כשמסביב מאות חוגגים את השחרור.

הנה תמונות מחגיגות השחרור של אבו עטואן:

במקביל, שוחרר ממעצר עורך הדין פריד אלאטרש, יו"ר ה"רשות לזכויות האדם", יממה לאחר שהכריז על שביתת רעב במחאה על הכנסתו למעצר מנהלי.
לצד זאת, מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ הביע זעם על ניכוי כ- 600 מליון ₪ מכספי המסלקה, על פי החוק המחייב את הניכוי, בשל תמיכת הרש"פ במשפחות המחבלים וה"שהידים". לדבריו, כבר עתה לרש"פ צפוי גירעון של כ- 2 מליארד ₪ בתקציב 2021. מנגד, הפגינו בני משפחות מחבלים מעזה שהרש"פ הקפיאה להן את הקיצבאות, והחמא"ס בתורו קיבל על עצמו לשלם להן.
ועוד בעזה: ממשלת החמא"ס, מבצעת סבב חילופי גברי פנימי, וממנה שורה של פונקציונרים, כולם אנשי אקדמיה, לתפקידי סגני שרים, שהם למעשה השרים בפועל. בין אלה ד"ר סמיר מטיר- למשרד השלטון המקומי, אימן יאזורי, למשרד החקלאות, כנע אן עביד לרשות האנרגיה ועמאד אלבאז, לממונה על הקרקעות.
ובחזרה לאיו"ש: בראמאללה נמצאה גופת סוהא ג'ראר, בתה של בכירת החזית העממית ח'אלדה ג'ראר, המוחזקת בכלא הישראלי, בשל מעורבותה ברצח דני גונן הי"ד בפיגוע במעיין עין דני (עין בובין לשעבר) ליד דולב. הפלסטינים תקפו בחריפות את סירוב ישראל לאשר לג'ראר לצאת להלוויית ביתה.
במקביל, נמשכים גילויי פשיעה ואנרכיה פנימית. במסגרת זו דווח על ירי לעבר חנויות בחברון, ככל הנראה על רקע גביית דמי חסות, איתור גופה לא מזוהה ליד רכב שרוף סמוך לאלעיזריה, ירי לעבר רכבה של עורכת דין מהכפר בית לקיא, לא רחוק ממודיעין. בראמאללה, נהרג צעיר במסעדה, בה עבד, כשמעלית קרסה על ראשו. בתגובה ניפצו בני משפחת ההרוג את חזית המקום.
ובעזה: תינוק בן חודש הושלך למותו ע"י אביו מגג בית בעזה, על רקע סכסוך עם האם.
במקביל: באיזור מרכז עזה, נערכה צולחה בין "גדודי עז אלדין אלקסאם" למשפחת אלמצדר, לאחר שבן המשפחה נדרס למוות ע"י פעיל בגדודים.
ובחזרה לראמאללה. השבוע נפתח במרכז התרבות המקומי פסטיבל ראמאללה למחול מודרני. ארוע מסורתי שלא נערך אשתקד בשל הקורונה. קיומו מעורר תגובות נזעמות מהחוגים האסלאמיים, כפי שניתן לראות בסרטון:

ולסיום חג הקרבן יחול ביום שלישי – 20 יולי. זה ההזדמנות לאחל לכל הקוראים המוסלמים והדרוזים בברכת חג שמח. كل عام وانتم بالخير

עד כאן להשבוע, שבת שלום וגאולה שלמה בקרוב.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש