"למבדה" – המוטציה החדישה ביותר של נגיף הקורונה

בשילוב עם זן הדלתא שכבר מתפשט, מוטציה חדשה יותר של נגיף הקורונה המתהווה, המכונה "למבדה" –  lambda variant, מתפשטת כיום בעולם, מכיוון שהוא כבר קיים כיום ב -29 מדינות ברחבי העולם, על פי ארגון הבריאות העולמי.

בפרו, שבמערב דרום אמריקה, המספר הגדול ביותר של מקרי מוות הם כתוצאה מזן זה, שכן 596 בני אדם מתו על כל 100 אלף מהאוכלוסייה, וזה כמעט כפול מהמדינה שנפגעה הכי הרבה מהמוטציה "למבדה", הונגריה, שרשמה 307 מקרי מוות לכל 100,000 איש.

בנוסף לעובדה שפרו מושפעת ביותר ממוטציה "למפדה", היא הייתה גם המדינה הראשונה בה דווח על מקרה ההידבקות הראשון עם הזן החדש, שהתגלה כבר באוגוסט 2020.

עד אפריל 2021 97 אחוז מהמקרים שנדבקו במוטציה זו היו בפרו בלבד, אך כעת היא מתפשטת במהירות במדינות רבות בעולם.

כתב העת "סיינס אלרט" מציין כי ישנן סיבות רבות להישגים הירודים של פרו לנוכח המגיפה, ממערכת בריאות ממומנת בצורה גרועה עם מעט מדי מיטות טיפול נמרץ, אספקה ​​איטית של חיסונים, כמו גם יכולת בדיקה מוגבלת, עם צפיפות אוכלוסין יוצאת דופן.

ב- 14 ביוני הכריז ארגון הבריאות העולמי כי "מוטציה למבדה חייבת לעניין את העולם".

בריטניה רשמה שמונה מקרים מאושרים של למבדה, שרובם נקשרו לנסיעות לחו"ל.

"סיינס אלרט" מדגיש כי הזן למבאדה אמור להיות מעניין מכיוון שהוא הסוג שמתפשט במהירות וגורם לתסמינים חזקים, כמו גם יכולתו להתחמק מחיסונים או להילחם במתחסנים קודמים.

מדענים רבים מדברים על "שילוב יוצא דופן" של מוטציות למבדה, שעשוי להפוך אותו למתפשט ותר , על פי האתר.

האתר מסביר כי למוטציה החדשה יש שבע מולקולות בחלבון התיל, שהן בליטות על המעטפת החיצונית של הנגיף המסייעות לו להיצמד לתאים שלנו ולפלוש אליהם. מולקולות אלו מקלות על הצמדת המוטציה למבדה לתאים שלנו ומקשות על הנוגדנים שלנו להיצמד לנגיף ולנטרלו.

אין עדיין מחקרים שפורסמו על וריאנט למבדה, אך גרסה ראשונית של מחקר של בית הספר לרפואה באוניברסיטת גרוסמן בניו יורק על השפעתם של חיסוני פייזר ומודרנה כנגד וריאנט למבדה העלתה כי הנוגדנים הנגרמים על ידי שני החיסונים כנגד הזן החדש היה נמוך פי שניים עד שלושה ממה ששני החיסונים ייצרו מול הנגיף המקורי.

חוקרים מאוניברסיטת צ'ילה חקרו גם את השפעת החיסון הסיני – סינובק כנגד גרסת הלמבדה, ומצאו גם ירידה של פי 3 בנוגדנים מנטרלים בהשוואה למוטציה המקורית.

אך על פי "הערכת הסיכון" האחרונה של ארגון בריאות הציבור באנגליה של מוטציה למבדה, אין שום עדות למדינה שהמוטציה החדשה היא בעלת ביצועים טובים יותר מזן הדלתא.