בריטניה: התיישנות על כל התקריות בתקופת הסכסוך המזוין בצפון אירלנד

ממשלת בריטניה הודיעה היום על כוונתה לקבוע התיישנות על כל התקריות שהתרחשו בתקופת הסכסוך המזוין בצפון אירלנד עד הסכם יום שישי הטוב ב-1998 כדי למנוע הגשת כתבי אישום חדשים נגד חיילים וחברי ארגוני טרור חמושים. "תושבי צפון אירלנד חייבים להתקדם", אמר רה"מ בוריס ג'ונסון.

על פי ההצעה הממשלתית, שעשויה לקבל את אישור הפרלמנט בתוך חודש, תחול התיישנות על הפשעים שהתרחשו בשלושים שנות הטראבלס, הן מצד כוחות הביטחון והן מצד הארגונים החמושים.

ההחלטה התקבלה על רקע הביקורת הציבורית בבריטניה בעקבות הליכים פליליים נגד חיילים לשעבר על אירועי ירי לפני 50 שנה, כולל התקרית המפורסמת של "בלאדי סאנדיי" בלונדונדרי/דרי בינואר 1972.

"תושבי צפון אירלנד חייבים, אם נוכל לאפשר להם, להתקדם כעת", אמר ג'ונסון בישיבת הפרלמנט בלונדון. "העובדה העצובה היא שיש חברים רבים בכוחות המזוינים שניצבים מול איום של תביעות מרגיזות גם בשנות ה-70 וה-80 לחייהם, וכעת נוכל סוף סוף לספק פתרון לבעיה הזו, לאפשר לצפון אירלנד למתוח קו מתחת לטראבלס ולהתקדם".

השר לענייני צפון אירלנד, ברנדון לואיס, טען כי הסיבה המעשית להחלטה היא שאם משטרת צפון אירלנד תמשיך לחקור את כל 3,500 מקרי המוות, המשימה תסתיים בעוד יותר מעשרים שנה. "ברור שהמערכת הנוכחית של טיפול במורשת של הטראבלס אינה עובדת", אמר. "האמה הכואבת היא שההתמקדות בחקירות פליליות לא תוכל להביא לתוצאות משפטיות בסבירות הולכת וגדלה, והיא רק מגדילה את הפילוד בין הקהילות ולא מספקת תשובות לקורבנות ולמשפחות".

בנוסף, הממשלה מציעה להקים גוף עצמאי שיתמקד באיסוף מידע שקשור לאירועי מוות ולפציעות חמורות במהלך הסכסוך. "הגוף הזה יתמקד בסיוע למשפחות לגלות את האמת על מה שאירע ליקיריהן", אמר לואיס. "עבור משפחות שירצו לקבל תשובות, הגוף הזה יהיה עם סמכויות מלאות להשיג מידע ולבחון מה התרחש".

הצעד השלישי הוא יוזמה שתאסוף היסטוריה בעל פה של הסכסוך על מנת לאפשר לאנשים "מכל הרקעים לשתף בהתנסויות שלהם ובנקודות המבט שלהם – ולאפשר להם ללמוד מאחרים".

בני משפחות של הקורבנות, המפלגות בצפון אירלנד, ממשלת אירלנד וארגוני זכויות אדם זעמו על הממשלה הבריטית. ראש ממשלת אירלנד, מייקל מרטין, כינה את המהלך "הפרת אמון ובגידה בקורבנות".

"אני מרגישה ששדדו אותי", אמרה קתלין גילספי, שבעלה פטסי נרצח כאשר טרוריסטים של המחתרת האירית כבלו אותו למכונית שבתוכה הייתה פצצה גדולה והכריחו אותו לנסוע לתוך בסיס בריטי ולהתפוצץ. "כאשר אדם חשוב נהרג, הם חוקרים ופותרים את העניין. אנחנו רק אנשים פשוטים ולכן הם יכולים לדחוק אותנו לצד".

United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי