מבזקי חדשות מהעולם ליום 13-7-21. מתעדכן

*- דיווח בטורקיה: הנשיא, רג'פ טאיפ ארדואן, שוחח עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג, ובירך אותו על תחילת כהונתו. על פי הדיווח בטורקיה, ארדואן הדגיש את חשיבות היחסים בין המדינות עבור היציבות האזורית וקרא להמשך הדיאלוג "על אף חוסר ההסכמות" כשהוא מציין את תחומי האנרגיה, התיירות והטכנולוגיה.

*- גנרל אוסטין סקוט מילר, מפקד כוחות ארה"ב באפגניסטן מאז אוגוסט 2018, העביר היום באופן סמלי למפקד פיקוד המרכז, גנרל קנת מקנזי, את האחריות על הפעילות הצבאית במדינה, בצעד נוסף לקראת השלמת הנסיגה אחרי 20 שנה. "המשימה שלנו כעת היא לא לשכוח", אמר מילר בטקס המצומצם במטה נאט"ו בקאבול.

*- תשדיר מטעם ממשלת אוסטרליה שקורא לשמור על מגבלות הקורונה ולעודד את קמפיין ההתחסנות עורר תרעומת ציבורית על שימוש בתיאורים גרפיים אחרי שהסרטון הציג צעירה שמתקשה לנשום בבית החולים.

בתשדיר הקצר נראית צעירה שוכבת בבית החולים עם צינור הנשמה מחובר לאפה כשהיא מתקשה לנשום ומסתכלת בייאוש לעבר המצלמה. "קוביד-19 יכול להשפיע על כל אחד", נכתב על המסך. "הישארו בבית. לכו להיבדק. תקבעו תור לחיסון".

בתחילת התשדיר הופיעה אזהרה כי "יש צופים שעלולים לגלות שהסרטון מטריד. הצופים מתבקשים להפעיל שיקול דעת". למרות זאת, הגולשים ברשתות החברתיות, בנוסף למומחי רפואה ודמויות ציבוריות, מיהרו לגנות את הקמפיין והאשימו כי התיאור הגרפי נועד להפחיד את הציבור.

רבים גם הפנו אצבע מאשימה לעבר קמפיין החיסונים האיטי של הממשלה. "זה פוגעני ביותר לשדר פרסומת כזו כאשר אוסטרלים בקבוצת הגיל הזו עדיין ממתינים לחיסונים המזופתים שלהם", כתב המגיש יו רימינגטון. "למה אתם פונים לצעירים?", אמר בתגובה אחרת. "האם אתם לא צריכים לטפל בהיסוס הגובר בקרב בני 55 ומעלה?".

הממונה על בריאות הציבור באוסטרליה, פול קלי, הבהיר כי הסרטון נועד להיות גרפי כדי "לשלוח את המסר לתוך הבתים". שר הבריאות, גרג האנט, הוסיף כי התשדיר המתין למקרה של התפרצות משמעותית כדי לעודד התחסנות.

*- בית המשפט לביטחון המדינה בירדן הרשיע את באסם עוואדללה ואת השריף חסן בן זייד, בן משפחת המלוכה, בניסיון לערער את יציבות הממלכה לעורר סכסוכים במדינה ובחברה, במסגרת הפרשה שבה גם היה מעורב הנסיך חמזה, אחיו למחצה של המלך. השניים נידונו ל-15 שנות מאסר עם עבודת פרך.

*- רמטכ"ל צבא לטביה, לאונידס קלנינס, הבהיר כי חיילים שלא יתחסנו נגד קורונה עד 1 באוגוסט יצטרכו לעזוב את השירות הצבאי. "הם צריכים להחליט עד 1 באוגוסט אם הם רוצים להישאר אתנו או למצוא מקצוע רלוונטי מחוץ לכוחות המזוינים", אמר בריאיון טלוויזיוני. עד כה חוסנו 95 אחוז מאנשי הצבא, בהם 87 אחוז מחוסנים באופן מלא.

*- מהפך פוליטי ענק מסתמן במולדובה: מדגמים בבחירות לפרלמנט מראים כי מפלגת הפעולה והסולידריות (PAS) הפרו אירופית, שהוקמה בשנת 2016 על ידי הנשיאה הנוכחית מיה סנדו, צפויה לזכות ברוב מוחלט של 55 אחוז, בעוד המפלגה הסוציאליסטית הפרו רוסית השלטת מסיימת רק עם 24 אחוז. איך פוטין יגיב?

*- שירות החיזוי האמריקאי דיווח כי מדידות ראשוניות מראות כי הטמפרטורה בעמק המוות בקליפורניה הגיעה אתמול ל-54.4 מעלות, כפי שהיה באוגוסט שעבר, הטמפרטורה השלישית בגובהה שנמדדה אי פעם. גל חום קיצוני שורר במערב ארה"ב ושירות החיזוי התריע כי הטמפרטורות באריזונה ובמזרח קליפורניה יגיעו ל-46 עד 49 מעלות בסוף השבוע הנוכחי.

*- השם מחייב: זיילה אוונגרד מניו אורלינס היא רק בת 14 וכבר רשומים עליה שיאי גינס על כדרור מספר כדורי-סל יחד (שישה כדורים ב-30 שניות), הקפצות כדורסל (307 ב-30 שניות) וג'אלינג עם מספר כדורים בדקה (255 עם ארבעה כדורים). הלילה, היא רשמה היסטוריה נוספת כאשר הפכה לאדם האפרו-אמריקאי הראשון שמנצח ב-96 שנותיה של תחרות האיות המפורסמת של ארה"ב אחרי שאייתה בהצלחה את המילה "Murraya".

*- התופעה המוזיקלית של להקת הבנים הדרום קוריאנית BTS לא עוצרת: 24 שעות לאחר שהלהקה המצליחה בתולדות הקיי-פופ שחררה את להיט הקיץ החדש "רשות לרקוד" ("Permission to Dance"), הוא ניצב במקום הראשון בטבלאות ההורדות של iTunes ביותר מ-90 אזורים, כולל ארה"ב, גרמניה, איטליה וישראל.

השיר גם הגיע ליותר מעשרה מיליון צפיות ביוטיוב בתוך 39 דקות בלבד ועד כה נרשמו כ-85 מיליון צפיות. "זה שיר שכל אחד יכול ליהנות ממנו בקלות", אמר חבר הלהקה, ג'ימין. "הוא נושא את המסר שכל אחד יכול לרקוד בחופשיות אפילו אם היה יום קשה במציאות".

*- פיקוד הזירה הדרומית של הצבא הסיני דיווח כי המשחתת האמריקאית בנפורד "חדרה ללא אישור" למים הטריטוריאליים של איי פראסל בים סין הדרומי, שבייג'ינג טוענת לבעלות עליהם, וכי היא עזבה את האזור לאחר שכוחות ימיים ואוויריים עקבו אחריה והזהירו אותה.

"הפעולות של צבא ארה"ב פוגעות באופן משמעותי בריבונות הסינית ובביטחונה ומערערות את השלום והיציבות", נמסר מהפיקוד הצבאי. "זו עוד דוגמה להגמוניה האגרסיבית של ארה"ב והוכחה לכך שהיא הופכת את ים סין הדרומי למרחב צבאי".

US Navy vs Chinese Navy - Who is superior? Effect of US China conflict on  India's interests #UPSC - YouTube