הוושינגטון פוסט: אפגניסטן עשויה להיות ביצה טובענית אמיתית עבור איראן

איראן יצרה קשרים עם כמה פלגים בטליבאן וריככה את הטון שלה כלפי הקבוצה הקיצונית שהולכת ומשתלטת על אפגניסטן

עם כוחות מערביים מחוץ לאפגניסטן, ועם מטרתם ארוכת הטווח של האמריקאים לצאת לגמרי מאפגניסטן, איראן צופה בדאגה בדילמה הבלתי מתקבלת על הדעת מה לעשות בקשר לטאליבן?

זוהי בעיה ארוכת טווח נוספת עבור איראן, שכן הטליבאן משתלט במהירות על המדינה והשטחים הסמוכים אליה. ביום שישי אמרה ממשלת אפגניסטן כי הטליבאן תפס מעבר גבול גדול בין איראן לאפגניסטן.

מבחינת איראן, שנשלטת על ידי אנשי דת שיעים, הטאליבן הוא תנועה סונית רדיקלית העומדת בסתירה בסיסית עם איראן, וטהראן הביעה זה מכבר כעס על היחס של הטאליבן למיעוטים שאינם סונים.

חזרת שלטון הטליבאן

טהראן חוששת משיבת שלטון הטליבאן באפגניסטן תוך פריצת מלחמת אזרחים, סיכוי לאי יציבות פנימית שעלול לסכן קהילות אתניות פרסיות ושיעיות, להעביר גלים נוספים של פליטים אפגנים מעבר לגבול ולאפשר לוחמה סונית באזור.

בניסיון להתאים עצמה למצב החדש שנוצר, איראן יצרה יחסים עם כמה פלגי טליבאן וריככה את הטון שלה כלפי הקבוצה הקיצונית, שהיא רואה שהיא כמעט בשלטון. ההימור הזה עורר דיונים סוערים באיראן, שם לא רואים את הטליבאן המדכא בצורה גרועה והם עדין בספק אם אכן ארה"C מתכוונת לסגת לחלוטין מאפגניסטן . 

"איראן תיפגע קשות מהכאוס אם תפרוץ מלחמת האזרחים באפגניסטן", אמר פאטמה אמאן, מהמכון לענייני המזרח התיכון. אמאן אמר כי היוזמות הגלויות של איראן כלפי הטאליבן "יכולות להיות חישוב מוטעה", שכן "איראן מאמינה שהיא משתמשת בטאליבאן, אך יש הטוענים כי הטליבאן משתמש באיראן כדי להציג את עצמו כחזק יותר וראוי לשלטון המדינה."

על פי הוושינגטון פוסט, איראן הודרה מהשיחות בין ארצות הברית לטאליבאן בדוחא, שהביאו בשנה שעברה להסכם נסיגת הכוחות האמריקניים אחרי שני עשורים של פעולות צבא אמריקאיות באפגניסטן.

إيران ـ علاقاتها مع طالبان؛ ما هي أهداف إيران؟ – CSRS | مركز الدراسات  الاستراتيجية والإقليمية

רווחים גדולים

ביידן קבע מועד אחרון ל -11 בספטמבר, אך צבא ארה"ב אמר השבוע כי היציאה הושלמה ב -90 אחוזים והטאליבאן, המאמינים כי הם שולטים ביותר משליש משטח אפגניסטן, הצליחו להשיג רווחים משמעותיים עד כה ללא קרבות גדולים במקום זאת הסתמכו על עריכת עסקאות עם מנהיגים מקומיים.

אמאן אמר כי ההתקדמות המהירה של הטליבאן גרמה לטהראן לחשוש שהטליבאן יוכל לכבוש מחדש את קאבול – ויותר מכך, תופעות של אלימות רחבת היקף שם תגדיל את זרם הקיצונים, הסמים והנשק.

ובסוף יוני, הכריז העיתון השמרני קיהאן, המקושר למנהיג העליון, כי "הטאליבן של היום שונה מהטאליבן שערף את ראשם של האנשים."

קיהאן טען כי ההישגים האחרונים של הטאליבן לא כללו "פשעים מחרידים דומים לאלה שביצעה המדינה האיסלאמית בעירק", וציין כי הטליבאן אף אמר כי אין להם שום בעיה עם השיעים.

אבל כמה בכירים תומכי הקו הנוקשה באיראן דחו את הטיעון הפייסני הזה. בשבוע שעבר ביקרו בעמוד השער של העיתון השמרני ג'ומורי אסלמי את מנהיגי איראן שזלזלו בסכנה של מה שכינה "הטרוריסטים מהטליבאן" לאורך הגבול האיראני. ברשתות החברתיות דוברות הפרסית באיראן ובאפגניסטן גינו את מנהיגי איראן על המאמצים לטייח את ההיסטוריה העקובה מדם של הטאליבן לתקוף את המיעוט הזארים השיעים.

בתקרית אחת שנותרה בזיכרון האיראני, בשנת 1998 תקפו מורדי הטליבאן את הקונסוליה האיראנית במזר-א-שריף בצפון אפגניסטן והרגו תשעה איראנים. שני הצדדים כמעט יצאו למלחמה בגלל האירוע.

"בעוד האיראנים דואגים מאפגניסטן … לא נבחרה אסטרטגיה ברורה כיצד להתמודד עם זה," אמר ואלי נאסר מבית הספר למחקר בינלאומי מתקדם בג'ונס הופקינס. נסר הוסיף כי היו כאלה באיראן שחגגו את הנסיגה, ותיארו אותה ככישלון אמריקאי. אולם אחרים אמרו כי "ארצות הברית מקדמת בברכה את האפשרות שאפגניסטן תהפוך לביצה טובענית עבור איראן", וכי הנסיגה "מכשירה את הדרך לעליית שלטון עדתי באפגניסטן", אמר.

מרכיבי הטליבאן (ארכיון)