"דאגה חמורה" בארה"ב מהתחזקות ארסנל הגרעין הסיני

 ארצות הברית הביעה "דאגה חמורה" ביום חמישי, בעקבות דיווחים כי סין מחזקת את ארסנל הגרעין שלה, וקראה לבייג'ין לנהל דיאלוג כדי להימנע ממרוץ חימוש חדש.

"האינטרס של כולם הוא שמעצמות הגרעין ידונו ביניהן ישירות על הפחתת הסיכון הגרעיני ו(כיצד) להימנע מחישוב מוטעה", אמר רוברט ווד, שגריר ארה"ב בוועידת פירוק הנשק בז'נבה, לעיתונאים.

דבריו של ווד הגיעו בתגובה לדיווחים בעיתונות בשבוע שעבר לפיה סין בונה יותר ממאה ממגורות חדשות לשיגור טילים בליסטיים בין יבשתיים.

הוושינגטון פוסט, שציטט ניתוח תמונות לווין על ידי מרכז ג'יימס מרטין למחקרים לאי-התפשטות (של נשק גרעיני), דיווח כי 119 סילו בנויים במדבר ליד העיר יומן בצפון מערב סין.

ווד אמר שזה "מטריד ביותר".

"כל עוד סין לא תשב עם ארצות הברית ברמה הדו-צדדית, הסיכון למרוץ חימוש הרסני ימשיך לגדול וזה לא יהיה לטובת איש", הוסיף שגריר ארה"ב.

הדיפלומט הוסיף כי סין טוענת שהיא "מעצמה גרעינית אחראית" וכי "הארסנל הקטן מאוד מאוד שלה הוא למטרות הגנה בלבד (…) אבל כשאתה רואה הרבה ממה שעושה סין, זה סותר את מה שהיא אומרת."

רוברט ווד דיבר על סדרת מערכות נשק חדשות שסין תבקש לפתח, כולל טילים המסוגלים להגיע לארצות הברית ועלולים "לשנות לחלוטין את הדינמיקה של היציבות האסטרטגית העולמית."

מבחינת שגריר ארה"ב, אחת הבעיות העיקריות היא חוסר השקיפות בחלק זה של סין, שאינו מספק פרטים אודות ארסנל הגרעין שלה.

בהערכה הראשונה שלה, בשנה שעברה של יכולת הגרעין של בייג'ינג, העריך משרד ההגנה האמריקני שיש לה יותר מ -200 ראשי נפץ וכי ביכולתה להכפיל את מספרם בעשור הבא.

"אנו אומרים שתוכנית הנשק הגרעיני (הסינית) מסוגלת להכפיל את מלאי שלה במהלך עשר השנים הבאות, אך המספר עשוי להיות גבוה יותר", אמר ווד.

"אם אתה לא מגיע לשולחן (המשא ומתן), קשה לדעת מה סין עושה", הדגיש.

המספר המשוער של ראשי נפץ גרעיניים המוחזקים בידי הסינים הוא הרבה מתחת ל -11,000 ראשי נפץ הנמצאים בידי ארצות הברית ורוסיה ביחד.

الصين تعزز ترسانتها النووية والأمر مثير للقلق - مجلة عرب أستراليا - Arab  Australia Magazine