השבוע שבין ה-2.7.21 ל- 8.7.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה- 

*- נמשכת המחאה הציבורית באיו"ש נגד הריגתו של איש האופוזיציה ניזאר בנאת, אך צעדי נגד של מנגנוני הרש"פ, לצד הפגנות תמיכה ביו"ר הרש"פ מצד הפת"ח, הביאו לצמצום ניכר בהיקף המחאה. במקביל, נעצרו השותפים למעצר ניזאר בנאת, הטוענים בתורם, שהם אינם אלא שעיר לעזאזל, של בכירי הרש"פ שעמדו מאחרי המעשה.
ברקע, דווח על מות עציר בכלא החמא"ס בעזה. ארוע שעבר ללא מחאה ציבורית של ממש.
*- החמא"ס ממשיך לתת "אור ירוק" לשיגור בלוני תבערה מעזה, ומאיים בחזרה להסלמה כוללת, אם לא יוקל הלחץ האזרחי על הרצועה. זאת, למרות הפצצות תגובה ישראליות על מתקני חמא"ס ברצועה.
*- הפלסטינים חוגגים את פינוי המאחז אביתר, המוצג כ"כניעת ישראל למאבקם של תושבי הכפר ביתא". במקביל, נרשמים נסיונות לחיקוי המאבק של תושבי ביתא, בשורה של מוקדים נוספים ברחבי איו"ש, כולל בעת כניסת מתפללים ישראלים לחלחול וקבר יוסף בשכם. בעימותים בכפר קוצרה נהרג מחבל, והוצתה שריפה, שכמעט ופגעה בבתי הישוב אש קודש.

ובהרחבה:

המחאה הציבורית בעקבות מותו של פעיל האופוזיציה ניזאר בנאת נמשכת, כשאליה מתלוית מחאת משנה על יחס המנגנונים כלפי המפגינים והעתונאים המסקרים את ההפגנות. עם זאת, אין ספק, שלא מדובר באותה עצמת מחאה שראינו בשבוע שעבר, אך מה שלא השתנה הוא הסיסמא: "לך עבאס לך" (אירחל, אירחל יא עבאס). במקביל, החלה התארגנות להפגנות נגד מטעם הפת"ח, ברחבי איו"ש. בשבוע שעבר נערכה הפגנה בשכם, והשבוע התקיימו הפגנות כאלה בחברון וטול כרם.

הנה תמונות מהפגנה נגד אבו מאזן בראמאללה, והפגנת תמיכה בו בחברון:

במקביל, מתארגנים, מנגנוני הרש"פ ופותחים בגל מעצרי הפחדה של מארגני ההפגנות, ובהמשך מתארגנות הפגנות מחאה נגד מעצרים אלה, וגם נגד משתתפי הפגנות אלה מבוצעים מעצרים. בין העצורים, היו ע'סאן סעדי ופח'רי ג'ראדאת, שניסו להתמודד על מקום במועצה המחוקקת הפלסטינית ועומר עסאף, חבר מועצת עיריית ראמאללה, מטעם החזית הדמוקרטית. בהמשך נעצרה גם בתו, שהפגינה עם חברותיה נגד המעצר, וגם עורך הדין מוהנד קראג'ה, מהבולטים בעורכי הדין בראמאללה נעצר לאחר שביקש להגן על חלק מהעצורים. לרוב, מנומק המעצר ב"התקהלות לא חוקית, ולעיתים גם בהעלבת עובד ציבור.

הנה עורך הדין קראג'ה מספר על מעצרו:

ואם כבר מדובר על מעצר עורכי דין, נספר, כי השבוע עצרו כוחות צה"ל עורך דין פלסטיני העונה לשם המחייב: "פריד אלאטרש".
בתוך כך, דווח על מעצרו של מאהר אבו חלאוה, מפקד הכח המבצעי בבמ"ס יחד עם 10 מפקודיו, שהיו שותפים למעצרו ותקיפתו של נזאר בנאת. מקורבי אבו חלאוה, טוענים שמדובר ב"שעיר לעזאזל", במטרה לכסות על מעורבותם בהריגת בנאת של מאג'ד פרג', מפקד המודכ"ל וחסין אלשיח', השר לעניינים אזרחיים. פרג' ואלשיח' מהוים כיום את מוקד הכח האמיתי ברש"פ. בתגובה טען חסין אלשיח' שכל הדיבורים על מעורבותו במעצר ניזאר בנאת, אינם אלא עבודה של "עתונות צהובה", והן נעדרות כל יסוד.
לצד זאת, בעזה נהרג השבוע עציר בשם שאדי נופל בכלא החמא"ס. הרש"פ משתמשת בזה לנגח את החמא"ס ולהוריד קצת את הלחץ מעצמה. בחמא"ס טוענים ששאדי נעצר על רקע פלילי ולא פוליטי. בשל מחלת הלב ממנה סבל, הוא שוחרר לביתו, ומת כשהיה בדרך לבית החולים. למותר לציין שאין הפגנות בעזה, ואנשי החמא"ס מיהרו להביא לתקשורת את בני משפחת נופל, שטענו שהוא זכה ליחס טוב סכלא החמא"ס (כאילו שיש דבר כזה במציאות).
בשולי הדברים, נמסר, כי סלאם פיאד, ראש הממשלה לשעבר, ומי שאבו מאזן מייעד לעמוד בראש ממשלת קואליציה חדשה, הגיע השבוע לעזה, אחרי פגישה עם אבו מאזן לבחינת הקמת ממשלת פיוס לאומי. בחמא"ס לא מתלהבים מהרעון והביקור ושלחו את סגן השר גאזי חמד, שנחשב לחסר מעמד של ממש בארגון להיפגש עמו, לאחר שסנואר סירב. גם בחוגי הפת"ח נשמעת ביקורת על אפשרות החלפת מחמד אשתיה, איש התנועה בסלאם פיאד, המוגדר כ"עצמאי".
ועוד מעזה: אנשי החמא"ס ממשיכים לתת "אור ירוק" לשיגור בלוני תבערה לעבר ישובי עוטף עזה, למרות מספר הפצצות תגובה ישראליות נגד מתקני חמא"ס. אנשי החמא"ס ממשיכים לאיים שהסלמה מחודשת בדרך, כיון שאין להם מה להפסיד. כדאי לציין, שעדיין בחמא"ס לא ישמחו שהסלמה תגיע ערב חג הקרבן הקרב.

הנה תמונות מהפצצת מתקן חמא"ס בעזה השבוע:

במקביל, נמשכים גילויי האלימות באיו"ש. פינוי המתיישבים מאביתר, צמצם במעט את האלימות בגזרה זו, ואנשי הכפר ביתא שהובילו את המאבק, חגגו את פינוי המתיישבים הן בשטח והן במפגש מתוקשר בלשכת יו"ר הרש"פ, שבירך אותם על מאבקם. מובן שפינוי ישוב ישראלי, נותן רוח גבית למתפרעים במקומות אחרים. השבוע בלטו עימותים באיזור שבין הכפר קוצרה שמדרום לשכם, לאנשי הישוב אש קודש הסמוך. אנשי קוצרה הצליחו להצית שריפה, שכמעט ופגעה באנשי הישוב. בעימותים עם חיילי צה"ל בכפר נהרג אחד המתפרעים.

הנה תמונות המציגות את פינוי אביתר ואת מאבק תושבי ביתא נגדו:

עימותים קשים התפתחו במהלך כניסת יהודים לבית הכנסת העתיק בחלחול, המשמש כיום כמסגד, וכן במהלך כניסת היהודים לקבר יוסף בשכם.

הנה תמונות מחלחול:

ברקע לדברים, נמשכים גילויי מתיחות במזרח ירושלים. במסגרת זאת, הביעו הפלסטינים זעם על רכישת בית נוסף בכפר השילוח ע"י יהודים. המוכר: וליד עטעוט נמלט עם הכסף לחו"ל. אנשי הפת"ח מאשימים, כי רשת של אנשי עסקים מהאמירויות מעורבת ברכישת קרקעות ומכירתם ליהודים במזרח ירושלים.
במקביל, נציין, כי אמש נהרס בשעה טובה ארמונו של הרוצח מונתצר שלבי בכפר תורמוסעיא, מי שביצע את הפיגוע בצומת תפוח, בו נרצח יהודה גואטה הי"ד.

הנה תמונות מההריסה:

במישור הארגוני, תצויין הודעת חמא"ס, על בחירת צאלח עארורי כראש חמא"ס איו"ש, למרות שהותו הקבועה בחו"ל.
במקביל תצויין העלמותו מן העולם, 83 שנה מאוחר מדי של המחבל אחמד ג'בריל,, מייסד ארגון החזית העממית המפקדה הכללית, מי שהיה אחראי ללא מעט מעשי רצח וטרור נתעבים, כמו גם לעסקה הנוראית הקרויה על שמו, בה שחררה ישראל למעלה מאלף מחבלים, שבתורם היו אחראים להרג אלפי ישראלים אחרים, כמו גם להתפרצות "האנתפאדה הראשונה". לא רק ארגוני אופוזיציה, גם יו"ר הרש"פ אבו מאזן ומחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, פרסמו הודעות אבל.
ובתחום הפנים, נמשכים גילויי אנרכיה פנימית: בג'נין, ירו חמושים על בניין הרשות למען האסירים, על רקע טענות לאפליה בחלוקת קיצבאות. ובחברון, הפגינו אנשי צוותי הרפואה, לאחר תקרית בה פתחו בני משפחת חולה באש לעבר רופא שלטענתם התרשל בטיפול בבן המשפחה.

הנה תמונות:

ביריחו, פרצה שערוריה, לאחר ששוכרי וילת נופש גילו מצלמות נסתרות בחדרי השינה והמקלחות, שנועדו לצלם את המתאכסנים במקום במצבים אינטימיים. ברש"פ חושדים שהדבר נועד, לא רק למטרת מציצנות, אלא גם לצרכי סחיטה.
ובעזה, הותקף עורך דין ע"י אלמונים ונורה ברחוב ראשי. התוקפים נמלטו. איגוד עורכי הדין תובע חקירה.
ולסיום, נשלמות ההכנות לחג הקרבן, שיוחג השנה יום או יומיים לאחר תשעה באב. במסגרת זו, דווח, כי בעזה יישחטו 15 אלף עגלים ו- 20 אלף כבשים לרגל החג, אם על בסיס פרטי, ואם ע"י עמותות.

הנה תמונות משוק הבהמות בדיר אלבלח:

עד כאן להשבוע, שבת שלום וחודש טוב, שיהפוך אותו הקב"ה לששון ולשמחה לכל בית ישראל.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש