במבצע חובק עולם נלכד מנהיג התנועה לעצמאות ביאפרה והוסגר לניגריה

הרשויות בניגריה הודיעו כי המנהיג הנמלט של התנועה לעצמאות ביאפרה, נאמדי קאנו נעצר במדינה זרה והוסגר לקראת העמדתו לדין על עבירות טרור והסתה. נאמניו הבהירו שלא יפסיקו את המאבק הבדלני.

התובע הכללי ושר המשפטים של ניגריה, אבו בכר מלאמי, מסר שקאנו נעצר ביום ראשון בזכות שיתוף פעולה עם האינטרפול וכי ארגון ביון זר סייע למעצר. "הוא הובא חזרה לניגריה כדי להמשיך ולעמוד למשפט אחרי שנעלם בעת שהיה משוחרר בערבות", אמר מלאמי. הוא ישהה במעצר עד חידוש ההליכים ב-26 ביולי.

השר הניגרי סירב לומר היכן נעצר קאנו, שהוא גם בעל אזרחות בריטית והתגורר בלונדון. היומון ואנגרד ציטט היום גורם שסיפר כי המנהיג הבדלני נעצר במדינה דרום אמריקאית אחרי שאישה ניגרית שעבדה עם כוחות הביטחון הצליחה לפתותו לצאת מבריטניה. סוכני ביון ניגרים הרדימו אותו עם סמים במלון ולקחו אותו לשדה התעופה, שם המתין מטוס פרטי. לפי הדיווח, רק מעטים בהנהגת המדינה ידעו על המבצע והנשיא מוחמדו בוהארי ביטל נסיעה לבדיקות בלונדון כדי לעקוב מקרוב אחרי המעצר.

קאנו, שעומד בראש תנועת "התושבים הילידיים של ביאפרה" (IPOB) שמוגדרת ארגון טרור על ידי הממשלה הניגרית, היה מבוקש מאז שנעלם באפריל 2017, אחרי ששוחרר בערבות ממעצר של שנתיים על עבירות של קשירת קשר, חברות בארגון בלתי חוקי ואיום על ביטחון המדינה וקידום בדלנות.

בהודעה שפרסמה היום התנועה הבדלנית, היא הזהירה את הרשויות בניגריה מפני פגיעה בקאנו. "הפשע המרושע של החטיפה נוהל על ידי הממשלה הפדרלית בשיתוף פעולה של מי שרואים את IPOB ואת קאנו בתור מכשול נגד רצונם להחזיק את ביאפרה בעבדות נצחית", נמסר בהודעה, שקראה לתומכים להתייצב ליד בית המשפט בחודש הבא. "IPOB לא תתרכך בשאיפה לחירות ביאפרה. חצינו את הרוביקון במאבקנו למען השבת הריבונות של ביאפרה. אין חזרה לרמת ההטרדה מצד המדכאים שלנו".

בני האיגבו, אחת הקבוצות הגדולות בדרום־מזרח ניגריה, רואים את עצמם כצאצאים של בני ישראל המקראיים ורבים מהם גם מזדהים כיהודים ומקיימים מסורות מהיהדות. קאנו עצמו מגדיר את עצמו איגבו יהודי ועל דלת ביתו הופיע דגל ישראל. בסוף 2018 הוא הצהיר שהוא נמצא בישראל ואף העלה תמונות שלו מהכותל המערבי. "אני חייב את חיי למדינת ישראל", אמר.

בשנת 1967, אחרי מחלוקות עם המוסלמים בצפון המדינה ומאבקים על שליטה במאגרי הנפט, הכריזו בני האיגבו על הקמת מדינה עצמאית. ההכרזה הובילה למלחמת אזרחים עקובה מדם, שהסתיימה אחרי שלוש שנים עם למעלה ממיליון הרוגים, ועם שילובם מחדש של מחוזות ביאפרה בתוך ניגריה.

עלייתו לשלטון של הנשיא מוחמדו בוהארי בשנת 2015 הציתה מחדש את המאבק הבדלני בשל העבר של בוהארי בצבא הניגרי בזמן מלחמת האזרחים בביאפרה. מוקדם יותר החודש, הפסיקה ממשלת ניגריה את פעילות טוויטר במדינה אחרי שהרשת החברתית מחקה ציוץ של בוהארי שבו איים להפעיל כוח נגד הבדלנים. "מי מאתנו שהיו בשדות (הקרב) במשך 30 חודשים, שעברו את המלחמה, יטפלו בהם בשפה שהם מבינים", צייץ.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי