מבזקי חדשות מהעולם ליום 26-5-21

*- סוכנות מודיעין האותות של בריטניה (GCHQ) ציינה את חודש הגאווה ואת יום הולדתו ה-109 של אלן טיורינג עם ציור ענק של המתמטיקאי הידוע במרכז החצר של מטה הסוכנות.

היצירה של אמן התלת ממד, ג'ו היל, מציגה את תמונתו של טיורינג בתוך מקשים מהמכונה שעיצב כדי לפצח את האניגמה הנאצית . היא גם כוללת אתגר מעניין של 15 קודים נסתרים שמיועדים למפצחים מקצוענים וחובבניים.

*- גורמים רשמיים בארה"ב ובסין הכחישו את גל השמועות שנפוץ בשבוע האחרון בדבר עריקתו של דונג ג'ינוויי, מספר 2 במשרד לביטחון המדינה, כאשר נטען כי הוא סיפק פרטים על דליפת הקורונה ממעבדה בווהאן – כך דיווח אתר הניוזוויק.

על פי השגרירות הסינית בוושינגטון, דונג השתתף היום בישיבה של ארגון שנחאי לשיתוף פעולה בנוכחות בכירים נוספים. גם בכירים אמריקאים אמרו לניוזוויק כי הדיווחים על עריקתו של הבכיר הסיני "אינם נכונים".

*- התקשורת בספרד מדווחת כי ג'ון מקאפי (75), המפתח של תוכנת האנטי-וירוס המפורסמת, התגלה הערב מת בתא המעצר שלו, שעות ספורות אחרי שבית המשפט העליון במדריד אישר להסגיר להסגיר אותו לארה"ב, שם הוא מבוקש על עבירות מסים שהיו עלולות לשלוח אותו למאסר ממושך.

*- הנסיך הארי ורעייתו מייגן מרקל סירבו שבנם ארצ'י יקבל את התואר הרוזן מדמברטון מאחר שהוא כולל את המילה "dumb" (מטומטם) והם חששו שהילד יהפוך לנושא לבדיחות ואף לבריונות – כך דיווח הטלגרף על פי מקורבים לדוכס ולדוכסית מססקס. התואר נוצר בשנת 1675 והמלכה העניקה אותו לנסיך הארי לכבוד חתונתו בשנת 2018 ובנו הבכור אמור לרשת אותו.

*- יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי, הודיעה על הקמת ועדת חקירה לאירועי ה-6 בינואר, וזאת אחרי שהרפובליקנים בסנאט סיכלו הצעת חוק להקמתה של ועדה דו-מפלגתית בחודש שעבר. "חובה שנבסס את האמת לגבי אותו יום ונבטיח שהתקפה דומה לא תתרחש שוב", אמרה פלוסי, שציינה כי עדיין לא נקבעו הרכב הוועדה ולוחות הזמנים עד לפרסום הדוח.

*- זעזוע בקנדה: לפחות 751 קברים בלתי מסומנים התגלו באתר של פנימייה ששימשה את קהילות הילידיים בחבל ססקצ'ואן בשנים 1899 עד 1997, חודש אחרי שקבר המוני עם שרידים של יותר מ-200 ילדים נחשף בפנימייה דומה בקולומביה הבריטית.

*- בית משפט בניו יורק השעה את רישיון עריכת הדין של ראש העיר לשעבר, רודי ג'וליאני, ששימש פרקליטו האישי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ. "יש ראיות מבוססות שהוא הציג הצהרות שקריות ומטעות בפני בתי משפט, מחוקקים והציבור בהקשר של הכישלון של טראמפ בבחירות 2020".

*- מזכיר המדינה, אנתוני בלינקן, ושר החוץ של גרמניה, הייקו מאס, נפגשו היום באנדרטת השואה בברלין והשיקו דיאלוג חדש בין המדינות בנושא השואה שיעסוק בפיתוח אסטרטגיות וכלים לחינוך והכשרה בתחום ולמאבק בהכחשת שואה ובקידום מיזמים להבנה היסטורית של השואה. "יחד נבטיח שזוועות כאלה לא יתרחשו שוב".

*- לפחות 150 בני אדם נפצעו הערב ומאות מבנים נפגעו כאשר סופת טורנדו פגעה בדרום חבל מוראביה בצ'כיה. מצב חירום הוכרז וכוחות חילוץ גדולים פועלים באזור. מחצית מהכפר הרושה נחרבה עם נזקים כבדים לכנסייה ולבית הספר.

*- הצי האמריקאי הודיע שנושאת המטוסים רונלד רייגן הגיעה לצפון הים הערבי יחד עם המשחתת הלסי והסיירת שילה במסגרת הסיוע לנסיגה מאפגניסטן.

נושאת המטוסים מוצבת באופן קבוע ביפן וזו הפעם הראשונה מזה תשע שנים שהיא עוברת מאחריות הפיקוד השביעי של הצי לאחריות הפיקוד החמישי שיושב בבחריין ואחראי על המפרץ הפרסי, הים האדום וחלקים מהאוקיינוס ההודי.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי