הטכנולוגיה בשירות האמנות: "משמר הלילה" של רמברנדט שבה לגודל הטבעי שלה

הטכנולוגיה המתקדמת בשירות האמנות: יצירת המופת "משמר הלילה" של רמברנדט שבה לגודל הטבעי שלה אחרי 300 שנה לאחר שהצוות ברייקסמוזיאום באמסטרדם השלים מבצע שחזור באמצעות בינה מלאכותית.

בשנת 1715, הועבר הציור המפורסם שהושלם בשנת 1642 לבניין עיריית אמסטרדם. כדי להתאים את היצירה למיקום החדש בין שתי דלתות בארמון, נחתכו 60 ס"מ מהצד השמאלי, 22 ס"מ מהחלק העליון, 12 ס"מ מהחלק התחתון ועוד שבעה ס"מ מהצד הימני.

מאז, ציור השמן נותר בגודל המצומצם, אולם מבצע השחזור של הרייקסמוזיאום שהחל לפני כשנתיים הצליח להחזיר אותו לגודל המקורי שאותו יצר רמברנדט. בסיוע של עותק של הציור מהמאה ה-17 של חריט לנדנס שנמצא בגלריה הלאומית בלונדון, השתמשו המשחזרים במחשב עם בינה מלאכותית שלמד את הטכניקות של רמברנדט ותיקן את זווית הראייה של לנדנס, ובכך הפיק מחדש את הפיסות החסרות על קנבאס והן חוברו לציור.

"נפלא לראות כעת במו עינינו את 'משמר הלילה' כפי שרמברנדט התכוון שהוא ייראה", אמר מנהל המוזיאון, טאקו דיביטס. "זה מרהיב כי רמברדנט צייר את קמפן פרנס באניק קוך מורה לאנשיו לצעוד וזה בדיוק מה שאפשר לראות. עם התוספות בצד השמאלי ולמטה, יש חלל ריק שנוצר בציור ואליו הם צעדו".

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי