מבזקי חדשות ליום 25-6-21 . מתעדכן

*- החרם הפלסטיני מתחיל לעבוד?
היבוא הפלסטיני מישראל ירד ב-1.8% במהלך אפריל בהשוואה לחודש הקודם. בסך הכל הגיע היבוא מישראל ל-258.5 מיליון דולר באפריל לעומת כ-263 מיליון במרץ 2021. הפלסטינים טוענים כי הירידה היא תוצאה של מסע חרמות שהחל נגד המוצרים הישראלים בעקבות המתיחות שהחלה להיווצר סביב שכונת שיח' ג'ראח. מוקדם עדיין לקבוע את מידת הנכונות וצריך להמתין לראות אם מדובר במגמה. במקביל, היצוא הפלסטיני לישראל טיפס בחודש הנדון בכ-4.2% ל-104.2 מיליון דולר.

*- מגמה חדשה במפרץ
במדינות המפרץ מתרחב ענף הבנקאות הדיגיטלית והתחרות בשנים הקרובות צפויה להתגבר. בהמשך השנה צפוי בנק דיגיטלי חדש לצאת לדרך בדובאי – זאנד. אחד מאנשי העסקים הבולטים באמירויות מוחמד אלעבאר הוא אחד המשקיעים בסטארט אפ הזה. הבנק צפוי להציע ריבית של 2% על פקדונות אך התחרות לא צפויה להיות קלה שכן בשוק האמירתי פעילים כבר 48 בנקים. זאנד צפוי להציע ללקוחותיו כרטיסי אשראי, הלוואות ועוד מגוון של שירותים.

מוקדם יותר השבוע אישרה ממשלת סעודיה הקמת שני בנקים דיגיטליים בממלכה בשווי כולל של כ-1 מיליארד דולר. לפי הרשויות, הקמת הבנקים הללו היא חלק מניסיונה של סעודיה להפוך למרכז אזורי של תעשיית הפינטק, תואר שכיום מחזיקה בו דובאי.

*- ההפגנות מגיעות גם לדאחיה
הלבנונים יצאו בימים האחרונים לרחובות במספרים גדולים בהשוואה לימים קודמים וזאת במחאה על ההתדרדרות החמורה בתנאי המחייה. המפגינים חסמו צירים ראשיים במדינה ובערים הראשיות. הפגנות וחסימת צירים דווחו גם באחיה. מעוז חיזבאללה בדרום הבירה הלבנונית. כל זאת קורה כשהלירה הלבנונית צנחה היום לשפל של קרוב ל-16,000 לירות לדולר. אתמול הלירה נסחרה סביב 15,300 לדולר. בשוק השחור מסבירים את הירידה החדה היום בפסימיות סביב הסיכויים של ראש הממשלה המיועד סעד אלחרירי להצליח במשימתו. בשוק מעריכים כי אם לא יקרה משהו מיוחד שער הלירה יצנח ל-20,000 ל-1 דולר.

המשמעות המיידית של קריסת הלירה היא המשך השתוללות המחירים של המוצרים בשוק.

*- התושבים בעזה מתחילים להשמיע ביקורת נגד חמאס
ברצועת עזה מתחילה להישמע ביקורת על התנהלותה של חמאס מאז סיום מבצע "שומר החומות" בחודש שעבר. עיקר הביקורת מגיעה מבעלי בתים שנהרסו כשמלאכת השיקום והפיצוי עוד לא החלה. הביקורת כלפי חמאס מתמקדת בכך שהיא מעוניינת לשמר את תהליך השיקום דרכה, דבר שכרגע תוקע את כל התהליך.

בעזה משוכנעים שהנהגת חמאס מעוניינת לשמר את מעבר הכספים דרכה כדי לשחזר מה שקרה בתום סבב הלחימה הקודם "צוק איתן" לפני כשבע שנים. אז ניתנו לבעלי בתים שנהרסו פיצויים בסכום של 3,000 בעוד שחברי חמאס שבתיהם נהרסו זכו לפיצוי של 20,000 דולר.

*- תמונות בלתי שגרתיות מהפרלמנט הכוויתי. חברי פרלמנט החליפו מהלומות במהלך דיון לגבי אישור תקציבי משרדי הממשלה וסוכנויות ממשלתיות. לא ברורה הסיבה להתלהטות היצרים אך נראה כי היא נסובה סביב הסוגיה האם יש לקיים דיון נפרד לאישור התקציב או לקיים דיון רגיל. משמר הפרלמנט בכווית נאלץ להתערב כדי להפריד בין הניצים. הצעת התקציב אושרה לבסוף.

במדינת המפרץ קיים משבר פוליטי בין הממשלה לבין הפרלמנט מה שהוביל לאיחור באישור התקציב. מעניין לציין כי אתמול אושרה בפרלמנט גם הצעה להחמיר את סעיפי החוק משנת 1964 האוסר נורמליזציה עם ישראל. בנושא זה הייתה הסכמה מלאה….

*- געגועים לישראל: הספקים המצרים עושקים את עזה
הסוחרים בעזה כבר חשים היטב בכיסם את ההשפעה של סגירת המעברים מישראל. בימים האחרונים מדווח כי ספקים מצריים של ברזל ממש עושקים את היבואנים מהרצועה ודורשים מחירים פי כמה וכמה גבוהים ממה שהיה מקובל בצד הישראלי. לפי מקורות ברצועה מחיר 1 טון ממצרים לרצועה מגיע ל-400 דולר כשמטען רגיל של 50 טון ברזל מפורט סעיד לתוך הרצועה מצריך את היבואן העזתי להוציא סכום אסטרונומי של 20 אלף דולר.

ברצועה כבר מתארגנת יוזמה לשגר בשבוע הבא משלחת למצרים כדי לדון שם בנושא ולדרוש מחירים סבירים יותר. בעזה חוששים כי בעתיד כשיושג הסכם להסדרת השיקום, הספקים במצרים ינצלו את המצב להפקיע מחירים. כמו שכתוב בכותרת…געגועים לישראל…

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין