ממשלת אסד מכפילה את ייצוא הירקות ומגבירה את רעבם של הסורים

משטרו של בשאר אל-אסד מנצל את פתיחת הגבול עם ירדן לאחר חזרתו לפעולה של מעבר נסיב, והענקת אשרות כניסה לסעודיה לנהגי רכב סוריים , כדי להגדיל את ייצוא המזון הסורי,  כולל ירקות ופירות, למרות מחירים גבוהים בשוק המקומי.

סגן יו"ר ועדת היצוא של הפדרציה של לשכות המסחר הסוריות, פייז קסאומה, חשף תכנית להכפיל את הייצוא של מוצרים חקלאיים בתקופה הקרובה ולהגיע ל -250 משאיות קירור ליום בנפח של 6,000 טון, הזהה לכמות שסוריה ייצאה לפני 2011.

קסאומה הוסיף, במהלך ההצהרות היום, שלישי, כי כמות הירקות והפירות הסורים המיוצאת מסתכמת בכ -3,500 טון באמצעות 130 משאות קרור, היוצאים מדי יום לעירק ולמדינות המפרץ הערבי, דרך ירדן, מה שמעיד על כך שכמויות העגבניות ותפוחי האדמה מגיעים לכמויות שיוצאו בעבר , בנוסף לסוגי פירות, כמו משמשים, דובדבנים ואפרסקים ואבטיחים.

כבעיות המעכבות ייצוא הקריטיות ביותר ציין ראש ועדת היצוא כי היעדר מזוט ואנרגיה למשאיות הקירור עומד בראש רשימת המכשולים, כמו גם היעדר שיתוף הפעולה של הבנק המרכזי בסוריה בארגון עבודתם של יצואנים, והיעדר מנגנון ממשלתי לתמיכה ביצוא.

מחירי המוצרים החקלאיים בשוק הסורי עדים לעלייה בהשוואה להכנסה הנמוכה, למרות הירידה ברמת המחירים עבור חלק מהמוצרים בעונה הנוכחית, שכן מחיר תפוחי האדמה והעגבניות ירד ב -20% בחודש האחרון, והגיע היום ל 650 לירות סוריות ומחיר קילו של חצילים ירד ב 30% והגיע היום ל 750 לירות סוריות.

הכלכלן הסורי מחמוד חוסיין אמר לאל-ערבי אל-ג'דיד כי מטרתו של משטר אסד היא להשיג דולרים מהכנסות מיצוא למימון הישרדותו ורכישת נפט וחיטה, ללא קשר למידת הדרישה של השוק המקומי בסחורות ומוצרים מיוצאים. מלבד ייצוא לאזור המפרץ, מצרים וסודן, יש חליפין של תוצרת סורית עם רוסיה בעבור חיטה.

דוברת תכנית המזון העולמית של האו"ם אליזבת ביירס הזהירה מפני משבר מזון חסר תקדים בסוריה, וציינה כי תשעה מיליון ו -300 אלף איש בסוריה חסרים מספיק מזון והסבירה כי מספר האנשים החסרים מצרכים בסיסיים גדל ב -1.4 מיליון איש במהלך ששת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית.

לטענת נציג ארגון הבריאות העולמי בסוריה, אקג'מל מגטימובה, 90% מהסורים חיים מתחת לקו העוני, שיעור שהתגבר, לטענת המשקיפים, כתוצאה מעליית המחירים והירידה בשער החליפין של הלירה הסורית ל 3250 פאונד סורי לדולר היום, יום שלישי.