שיחות הפיוס בין מצרים וטורקיה על סף כישלון

במהלך השבוע האחרון ניהל נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי שתי שיחות נפרדות, החשובות ביותר, כפי שתוארו על ידי משקיפים, לאור אופי הנושאים שנדונו בקשר לבעיות האזוריות הנוגעות למדינה.

הראשון היה עם שרת החוץ  ושיתוף הפעולה הבינלאומי של לוב – נג'לה אלמנקוש, והשני היה עם ראש ממשלת יוון, קיריאקוס מיצוטאקיס.

שתי הפגישות מאששות בתוכנן את דבקותה של מצרים בעמדתה ביחס לפתרון המשבר בלוב ולנסיגת שכירי חרב מהמדינה בהקדם האפשרי,

במהלך פגישתו עם ראש ממשלת יוון, ביום שני, הדגיש נשיא מצרים את יציבות העמדות המשותפות בין שתי המדינות ואת האינטרסים המשותפים שלהן באזור מזרח הים התיכון.

לדברי דובר הנשיא המצרי, הפגישה הייתה עדה לחילופי דעות בנושאים אזוריים בעלי אינטרס משותף, לאור יציבות העמדות המשותפות בין שתי המדינות ועקביות האינטרסים שלהן במזרח הים התיכון, הצדדים הדגישו כי פורום הגז במזרח הים התיכון מהווה אחד הכלים החשובים ביותר לפיתוח  סיכויים לשיתוף פעולה ולהשקעות בין מדינות האזור בתחום האנרגיה והגז.

לפני מספר ימים קיבל נשיא מצרים את שר החוץ של לוב, והדגיש את הצורך ביציאת שכירי חרב כצעד ראשון לפתרון המשבר במדינה.

א-סיסי אישר כי עמדתה של מצרים היא איתנה בנוגע לסוגיית לוב, לשלמותה הטריטוריאלית ולכיבוד רצונו של העם הלובי לאי התערבות חיצונית.

למרבה הצער, דליה זיאדה, מנהלת המרכז המצרי ללימודים דמוקרטיים חופשיים, סבורה כי נראה כי בשיחות הראשוניות על פיוס בין מצרים לטורקיה עומד איום ממשי של כישלון, כתוצאה מהיעדר הסכמה בין שני הצדדים בנושאים בסיסיים שאף אחד מהם לא הצליח לשכוח או להתעלם במיוחד בנושא האחים המוסלמים והנוכחות הצבאית הטורקית בתוך לוב.

זיאדה אומרת: "ישנם מספר אינדיקטורים המצביעים בבירור כי השיחות הופסקו ואנו עשויים להיות עדים לירידה ביחסים של שתי המדינות בימים הקרובים אם המצב לא יתוקן".

הראשון מבין האינדיקטורים הללו היה נאומו של סיסי במסיבת העיתונאים שלאחר פגישתו עם ראש ממשלת יוון ביום שני, שם הדגיש את עמדתה הנחרצת של מצרים בנוגע לסכסוך במזרח הים התיכון, והצורך של כל המדינות להתחייב לכבד את החוק הבינלאומי. ואמנות האו"ם, ובמיוחד עקרונות האי-התערבות וכיבוד הריבונות והמים הטריטוריאליים של מדינות אחרות.

א-סיסי אישר את הזדהותה של מצרים עם יוון ונגד כל מה שיכול לגרום לפגיעה בריבונותה.

למרות שנשיא מצרים לא אמר במפורש שהכוונה לטורקיה, העניין ברור לחלוטין לכל מי שעוקב אחר הנושא הזה, והוא נושא מסר חד לטורקיה, השונה במקצת מהעמדה הרכה יותר שנקטה מצרים בנושא הים התיכון בשלושת החודשים האחרונים.

היא ציינה כי "בנוסף, אתמול נפגש סיסי עם שרת החוץ של לוב נג'לה מאנקוש, הידועה בדחייתה החריפה של הנוכחות הצבאית הטורקית בתוך לוב.

והיא ממשיכה: "בנוסף, בימים אלה היא הייתה אמורה לקיים את הסבב השני של שיחות דיפלומטיות בין מצרים וטורקיה ברמה של סגני שרי חוץ, אך זה לא יקרה, וייתכן שהוא נדחה או בוטל".

היא הוסיפה, "ככל הנראה, הסיבות לכך הן ההתנגדות הנרחבת שראינו בתוך טורקיה לפסיקות השיפוטיות שניתנו נגד מנהיגי האחים המוסלמים בפרשת הכפר רבא, בניגוד לעיקרון המרכזי עליו מתעקשת מצרים שמערכת היחסים החדשה שלה עם טורקיה חייב להתבסס על עקרון אי ההתערבות בעניינים פנימיים של מצרים."

היא מסכמת באמירה כי "כל המדדים הללו מצביעים לנו בבירור דבר אחד: למרבה הצער, השיחות המצריות-טורקיות הן על סף כישלון."