הלחימה באפגניסטן מסלימה לקראת הנסיגה האמריקאית מהמדינה

חמושי הטאליבן הצליחו להשתלט על מספר מחוזות ועל מעבר הגבול המרכזי עם טג'יקיסטן בצפון המדינה והם מתקרבים לכמה מהערים הגדולות במדינה.

משרד ההגנה של אפגניסטן הודיע היום כי כוחות הביטחון הצליחו להשתלט על שלוש נפות אסטרטגיות בצפון המדינה – נפת בלך במחוז בלך, נפת דושי במחוז בגלאן ונפת עלי עבאד במחוז קונדוז – וכי לפחות 80 לוחמים של הטאליבן נהרגו בלחימה.

אולם גורמים מקומיים דיווחו כי לפחות מעבר הגבול המרכזי עם טג'יקיסטן ו-13 נפות ברחבי המדינה נפלו לידי הטאליבן ביממה האחרונה. דובר הטאליבן, זביהוללה, הכריז אחר הצהריים כי כוחות התנועה השתלטו על נפת שלמזי שבמחוז זאבול בדרום אפגניסטן וכי "תחנת משטרה, מרכז מודיעין ובסיס צבא גדול טוהרו משכירי החרב והנפה נמצאת תחת שליטה מלאה של המוג'הידין".

במקביל, נמשכת הלחימה ליד ערי הבירה של מחוזות הצפון. אחד המוקדים המרכזיים הוא העיר מזאר-אי-שריף, הרביעית בגודלה במדינה והחשובה ביותר בצפון אפגניסטן, והיום הופצו צילומים של חמושי טאליבן ליד שערי העיר. "אלפי כוחות צבא ואזרחים חמושים נערכים להגן על העיר, על הפרברים ועל הנפות שאבדו", מסר מוחמד פרהד עזימי, מושל מחוז בלך, שמזאר-אי-שריף היא הבירה שלו.

קרבות מתנהלים גם ליד העיר קונדוז, החמישית בגודלה במדינה ונמסר על תושבים רבים שנמלטו מהאזור. "הרסו אותנו, אין שום דרך להגיע לקאבול או לאזורים אחרים", סיפר איינודין, תושב העיר. "קונדוז תחת התקפה משלושה או ארבעה כיוונים, המצב מטריד, החנויות נעולות", הוסיף תושב אחר בשם איממודין.

ואחיד עומר, יועצו הבכיר של הנשיא אשרף ע'אני, האשים היום כי תנועת הטאליבן מוכיחה שהיא לא השתנתה ואינה מעוניינת בשלום אמיתי. "הטאליבן הם אלה שהורגים עיתונאים, אנשי דת", אמר. "הטאליבן הם אלה שהולכים לכל מקום והורסים גשרים, בתי ספר ומרפאות".

הלחימה מתרחשת על רקע המשך הנסיגה של כוחות ארה"ב מהמדינה, אשר אמורה להסתיים עד 11 בספטמבר על פי הוראתו של הנשיא ביידן, בדיוק 20 שנה אחרי מתקפת הטרור. היום מסר פיקוד המרכז האמריקאי על העברת שישה בסיסי צבא לידי הכוחות האפגניים.

עם זאת, דובר הפנטגון, ג'ון קירבי, עדכן כי בשל האירועים האחרונים, הצבא צפוי להאט את קצב הנסיגה על אף הכוונה לעמוד בלוחות הזמנים. "המצב באפגניסטן ממשיך להשתנות בעת שהטאליבן ממשיכים לבצע את ההתקפות האלה ולפשוט על מרכזי נפות וגם האלימות עדיין גבוהה מדי", אמר קירבי. "אם יהיה צריך לשנות את הקצב, או את היקף צמצום הכוחות, בכל יום או שבוע נתון, יש לנו את הגמישות לעשות את זה".

Why Taliban are having the last laugh in Afghanistan - Times of India

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי