הניו יורק טיימס: מיליוני איראנים לא הצביעו .. ורואים בבחירות הונאה

איראנים מתונים רבים אמרו כי הקמפיין נועד למנות את ראיסי, וההצבעה לא תשנה כלום

ראש השיפוט הקודם של איראן, אברהים ראיסי, הפך ביום שבת לנשיא הבא במדינה, לאחר בחירות שמצביעים רבים החמיצו, בהתחשב בכך שהן זוייפו לטובתו.

סוכנות החדשות האיראנית – פארס, הרשמית למחצה, המצטטת את ראש ועדת הבחירות, דיווחה כי לאחר ש 90% מהקולות נספרו, ראיסי זכה ב -17 מיליון מתוך 28 מיליון קולות.

איראנים מתונים רבים אמרו כי הקמפיין נועד למנות את ראיסי, וההצבעה לא תשנה כלום, כך דיווח ה"ניו יורק טיימס ".

ראיסי היה צפוי לנצח בקלות למרות ניסיונות מאוחרים של המחנה הרפורמיסטי לאחד את התמיכה מאחורי המועמד הראשי שלהם, עבד אל נאצר המתי, נגיד הבנק המרכזי לשעבר.

לא דווח מה היה אחוז ההצבעה, אך 28 מיליון איש הגיעו לאחר ספירת 90% מהקולות, כלומר רק כ- 31 מיליון איש הצביעו. זוהי ירידה משמעותית מהבחירות האחרונות לנשיאות בשנת 2017, בהן 41 מיליון קולות השתתפו.

ראיסי, בן 60, היה המועמד המועדף על המנהיג העליון עלי חמינאי, והמנהיג רואה בו יורשו הפוטנציאלי. לראיסי יש רקורד מחריד של הפרות זכויות אדם גסות , כולל האשמות שמילא תפקיד פעיל בהוצאה להורג של יריבים פוליטיים בשנת 1988, וכעת הוא נתון לסנקציות של ארה"ב.

אין זה סביר שפרטים כלשהם יפריעו לחידוש המשא ומתן בין ארצות הברית לאיראן על חזרה להסכם  הגרעין משנת 2015, ולבלימת תוכניות הגרעין והטילים של איראן בתמורה להסרת הסנקציות הכלכליות של ארה"ב. ראיסי אמר שהוא יישאר מחויב לעסקה ויעשה כל שביכולתו להסיר את הסנקציות.

מדיניות מרכזית כמו הסכם הגרעין נקבעת על ידי המנהיג האיראני, שיש לו את המילה האחרונה בכל הנושאים החשובים במדינה.

עם זאת, עמדותיהם השמרניות של שני המנהיגים יקשו על ארצות הברית לחתום עם איראן עסקאות נוספות ולהוציא וויתורים בנושאים קריטיים כמו תכנית הטילים של איראן, תמיכת איראן במיליציות הפרוקסי שלה בכל המזרח התיכון, כמו גם בנושא זכויות אדם.

אחוז ההצבעה נראה נמוך למרות אזהרותיו של המנהיג העליון. באחד מהכרזות הועלתה תמונה של הגנרל קאסם סלימאני, מפקד כוח קודס, שנהרג בפעולה אמריקאית בבירת עיראק, בגדאד בינואר 2020, כשהיד הקטועה מוכתמת בדם, קוראת לאיראנים להצביע " לטובתו. " רחוב אחר הראה רחוב הרוס בסוריה, והזהיר כי איראן מסתכנת בלהיות מדינה שסועה במלחמת אחים אם הבוחרים יישארו בבית.

מערכות בחירות שונות התייחסו להצבעה, לא כחובה אזרחית, כאל אינדיקטור לנאמנות למהפכה האסלאמית, בין השאר משום שהממשלה הסתמכה זה מכבר על אחוז גבוה של ציבור הבוחרים שיתמכו בלגיטימיות שלה.