הרפובליקנים קוראים לביידן לעבור מבחן "מונטריאול" לגילוי מחלת האלצהימר

קבוצה של 14 חברי מפלגת הרפובליקנים בבית הנבחרים האמריקני קראה לנשיא ג'ו ביידן לעבור מיד מבחן קוגניטיבי "מונטריאול", בטענה ש"הידרדרות הנפשית והשכחה שלו הולכות ומתבררות יותר ויותר " בשנה וחצי האחרונות.

נציגים, בראשותו של רוני ג'קסון, שלחו מכתב לביידן ביום חמישי שעבר, באומרו: "אנו כותבים לך היום כדי להביע את דאגתנו ממצב התודעה הנוכחי שלך", לפי סוכנות הידיעות AP

14 הנציגים טענו שנשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ עבר מבחן קוגניטיבי בשנת 2018 וטען כי על ביידן וכל הנשיאים העתידיים ללכת בעקבותיו.

המחוקקים הרפובליקנים נימקו גם את דרישתם כי "לעם האמריקני צריך שיהיה אמון מוחלט בנשיא שלו (..) מגיע לו לדעת שהוא יכול – או שהיא יכולה – למלא את חובותיו כנשיא המדינה והמפקד הראשי."

הנציגים ציטטו מספר דוגמאות למקרים שלדעתם הראו את ירידת הכושר הנפשי של ביידן, כולל שכחה או ביטוי שגוי של שמות בנאומים, ואמירתו במהלך נאום בטקסס: "מה אני עושה כאן?"

ג'קסון מילא תפקיד בולט במבחן הקוגניטיבי של טראמפ בשנת 2018, כשהיה רופא הבית הלבן, והודיע ​​במסיבת עיתונאים לאחר מכן כי טראמפ עבר את המבחן בצורה "טובה מאוד".

טראמפ העלה זה מכבר שאלות בנוגע לכשירותו הנפשית של ביידן במהלך המרוץ לנשיאות האחרון, וביולי 2020 אמר נשיא ארה"ב לשעבר כי עבר בדיקה קוגניטיבית נוספת במרכז הרפואי הצבאי הלאומי וולטר ריד.

בראיון ל"פוקס ניוז ", התרברב טראמפ ביכולתו לחזור על חמש מילים שקיבל מוקדם יותר במבחן, המכונה הערכה קוגניטיבית של מונטריאול, שנועדה לאתר ליקוי קוגניטיבי קל ואת מחלת האלצהיימר.

טראמפ קרא לביידן לעבור את אותו המבחן, אך האחרון סירב באומרו, "למה לעזאזל שאעמוד במבחן?"

והבית הלבן הודיע, בחודש שעבר, כי "ביידן" יעבור בדיקה גופנית קבועה בהמשך השנה.

בהצהרתו הציבורית האחרונה אודות בריאותו של ביידן, אמר רופאו, בדצמבר 2019, כי המועמד הדמוקרטי הפוטנציאלי דאז היה "במצב בריאותי טוב" ו"ראוי לבצע בהצלחה את תפקידי הנשיאות. "

קרדיט:אלסיאסי