מבזקי חדשות ליום 19-6-21. מתעדכן

*- תגובת הבורסה בטהראן לתוצאות הבחירות לנשיאות
בורסת המניות בטהראן מגיבה בחיוב לבחירתו של איבראהים ראיסי לנשיא איראן הבא. נכון לכתיבת שורות אלה המדד הראשי מזנק בכ-1.2%, המסחר החיובי ביותר בשוק בשבועיים האחרונים. כידוע הבורסה האיראנית ספגה בחודשים האחרונים ירידות חדות דבר שהביא לאובדן חסכונת של המשקיעים הקטנים. לא ברור מה מביא לרוח האופטימית הזו היום במסדרונות הבורסה. ראיסי אינו נחשב למומחה כלכלי ונקודת הפתיחה שלו נמוכה ביותר.
שיעור האינפלציה בשנה האחרונה הגיע באיראן ליותר מ- 40%. בנוסף, חצי מיליון איראנים הצטרפו למעגל האבטלה. לפי הערכות, שיעור האבטלה מגיע ל -25%. במקביל, 35% מהאיראנים חיים מתחת לקו העוני.

אגב, שיעור השתתפות בבחירות היה כ-49 אחוז שזהו השיעור הנמוך ביותר מאז עלה חומייני לשלטון.

*- חשמלית ושמה "נאסר"
ממשלת מצרים הודיעה על תחילת ייצור המכונית החשמלית המקומית הראשונה ביולי שנה הבאה. מוקדם יותר השבוע, הודיע שר המגזר העסקי הציבורי, הישאם תאופיק, על מועד השקת המכונית החשמלית שתיוצר על ידי "חברת נאסר לתעשיית הרכב" הממשלתית. הייצור יהיה בשיתוף פעולה עם חברות סיניות המתמחות בתחום המכוניות החשמליות.

חברת נאסר חתמה על מזכר הבנות עם חברת דונגפנג הסינית ביוני לפני שנה לייצור מכונית בשם "נאסר E70" בכושר ייצור מרבי של כ- 50,000 מכוניות בשנה. הרכיבים המקומיים במכונית "נאסר" החשמלית אמור להגיע לכ -58% בשלב הראשון של הייצור. מחירי המכונית החדשה מתחילים מ -290,000 לירות (כ -20 אלף דולר) ועד 400,000 לירה (כ-27.5 אלף דולר).

*- הסיפור הלא ייאמן כיצד בנקים בלבנון "שדדו" פליטים סורים
מסמכים שנחשפו אתמול מגלים כיצד הבנקים בלבנון השתלטו על כספי סיוע בינלאומיים שהיו מיועדים לפליטים סורים והפכו אותם כלי להעלאת הונם. לפי המסמכים מסתבר כי לפני המשבר הכלכלי בסוף 2019, פליטים סורים היו מקבלים סיוע הומניטרי חודשי בשווי 27 דולר (כ-40,500 לירות לבנוניות) לרכישת צורכיהם הבסיסיים. אבל עם התדרדרות שער החליפין, הבנקים נתנו לפליטים תמורת הסכום הזה 100,000 לירות בלבד, קרי 7 דולר בשער של היום. את השאר הם שלשלו לקופתם. לפי הערכות במהלך 2020 ומאז תחילת 2021 הבנקים הלבנונים החליפו את "דולרי הסיוע" בשער נמוך של 40% לפחות מערכם בשוק.

בלבנון יש כ-1 מיליון פליטים מסוריה ובשנה שעברה הסיוע שהיא קיבלה עבורם הגיע ל-1.5 מיליארד דולר.

*- האזהרה של שר האנרגיה הסעודי
הנסיך עבדאלעזיז בן סלמאן שר האנרגיה הסעודי מזהיר את השווקים מפני "סופר סייקל" קרי "מחזור על" במחירי הנפט וזאת כתוצאה מהיעדר השקעות חדשות בחיפושי נפט. במהלך כנס משקיעי רובין הוד בנוכחות מנהלי קרנות גידור הוא הצהיר כי התפקיד שלו זה למנוע את מחזור העל, שיעלה את מחיר הנפט בצורה ניכרת בשנים הקרובות.

הנסיך הסעודי הביע חשש כי הקיצוץ בתקציבי הקידוחים עקב מגפת קורונה יוביל להפחתת כמויות הנפט המסופקות בשנים הקרובות ומכאן גם לעלייה במחירים.

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין