השבוע שבין ה-11.6.21 ל- 17.6.21 אצל שכנינו הפלסטינים

עיקרי הסקירה-

*- מבוכה בחמא"ס, לאחר שמצעד הדגלים בירושלים התנהל כמתוכנן, וצה"ל הפציץ מתקני חמא"ס ברצועה, בתגובה לשיגור בלוני תבערה.
*- באיו"ש, נמשכים עימותים על בסיס מקומי בעיקר באזור הישוב אביתר, לצד שורה של הצתות מכוונות של שטחי יער ושדות. מנגד, רוב האוכלוסיה באיו"ש חוזרת לשגרה של עונת חתונות שכוללת תופעות כמו מופע זיקוקין בעשרות אלפי שקלים בראמאללה, ופצועים מירי באויר בחתונה בטול כרם.
*- ענין רב מחד ואדישות ולעג מאידך, בעקבות כינון הממשלה החדשה בישראל.ההבנה הכללית הינה שמדובר בממשלה שתנסה להתמקד בענייני פנים, ולא בעימות עם הפלסטינים, למרות שותפות מפלגת רע"מ בקואליציה.
*- הרש"פ מודיעה שקיבלה מלאי גדול של חיסוני קורונה וקוראת לאוכלוסיה לבוא ולהתחסן. בעזה, למרות הגעת חיסונים נרשם גידול מחדש במספר החולים.
*- זעם בעזה, לאחר רצח במכות של אשה הרה בת 19, בידי בעלה ואביו, משום שסירבה לשכנע את אחותה להינשא לבן משפחתם.

ובהרחבה:

גם השבוע, נמשך הקרב על "תמונת הנצחון" במבצע "שומר החומות", או "חרב ירושלים", כפי שהחמא"ס קוראת לו. אם בשבוע שעבר, זכתה החמא"ס בנקודות, בעקבות דחיית "מצעד הדגלים" בירושלים, הרי שקיומו השבוע, למרות האיומים הבלתי פוסקים, המחאות והפרובוקציות, היה בבחינת המהלומה הנגדית, כאשר בחמא"ס נאלצו ל"בלוע את הצפרדע", ולהימנע מירי רקטות, מתוך הבנה שהציבור ברצועה אינו מוכן לשאת סיבוב לחימה נוסף. במקום זאת, החליטו בחמא"ס על תגובה ממותנת בדמות חידוש שיגור בלוני התבערה, ופעולות ההטרדה הליליות, והתגובה המהירה של צה"ל, שכללה הפצצת שני מתקני חמא"ס באזור נצרים, ובאזור ח'אן יונס, הותירה את החמא"ס במבוכה קשה. ירי רקטות על ישראל עלול לגרור להסלמה מחודשת, עם תוצאות קשות. הבלגה כבר פגעה, ותפגע הרבה יותר במעמד התנועה. בשלב זה, החמא"ס בחרה בהבלגה, תוך העלאת טענות שאיש אינו מאמין להם, דוגמת שינוי תואי מצעד הדגלים הוא הוכחה לפאניקה הישראלית, והתגובה הישראלית הינה סימן למצב הפאניקה בו מצויה ממשלת ישראל. נציין, כי משך כל הזמן, מתנהלים מגעים מול המתווכים, המצרים והקטרים בנסיון למצוא מוצא מכובד לשני הצדדים, ולשמר את הרגיעה.

הנה תמונות מההפצצה הישראלית בעזה, ומחידוש פעילות ההטרדה הלילית באזור מרכז הרצועה:

וגם באיו"ש לא שקט לחלוטין, בייחוד סמוך לישוב אביתר, שם מתנהלים עימותים כמעט מדי יום, ובשתי תקריות שונות נהרגו מתפרעים בעימותים מול חיילי צה"ל. על רקע זה, הכריז מחמד אשתיה, ראש ממשלת הרש"פ, כי השקת מבחני הבגרות, בסוף השבוע הנוכחי, תתבצע בכפר ביתא, כאות הערכה למאבק תושביו.

הנה תמונות מהלויית ההרוג הראשון בכפר ביתא:

עוד נרשמו השבוע פציעת שני מחבלים במהלך מעצר בכפר ג'פטליק שליד יריחו. אחד מהם פונה במצב קשה במסוק לבית חולים. בנוסף בוצע נסיון דקירה ליד מעבר קלנדיה. המחבלת, אסירה משוחררת ממחנה עקבת ג'בר חוסלה. כמו כן, בוצע נסיון לפיגוע דריסה כנגד חיילי צה"ל בסמוך לכפר חזמא. המחבלת, רופאה בת 29 תושבת אבו דיס, נורתה למוות, לאחר שיצאה מהרכב עם סכין. משפחת ההרוגה, טוענת שלא ייתכן שהיא ניסתה לבצע פיגוע, וככל הנראה טעתה בנסיעה, כתוצאה משינוי תוואי הכביש באזור. אכן, מדובר בפרופיל לא כל כך מתאים, אבל לא אחת ביצעו נשים פיגועים על רקע בעיות אישיות ומשפחתיות, כולל נשים נשואות ואמהות לילדים.
החום הכבד ששרר השבוע באזור, עודד גם חזרה לפעילות ההצתות של שטחי יער ושדות באיו"ש. לא מעט שריפות נרשמו השבוע הן באיו"ש והן בקו התפר, כמו אזורי הישובים נטף ומבשרת ציון.
ובתוך כך, כינון הממשלה החדשה בישראל, עורר לא מעט סקרנות, בין היתר נוכח הצטרפות מפלגה ערבית לקואליציה, אבל לא ניתן לאמר שהאוכלוסיה באיו"ש עוקבת בדריכות ומטפחת ציפיות גדולות, וניתן להגיד בזהירות שאפילו להיפך:
נביל אבו רדינה, דובר לשכת יו"ר הרש"פ אבו מאזן, הכריז כי חילופי השלטון בישראל הם עניין פנימי שאינו נוגע לרש"פ, הדורשת אך ורק כינון מדינה פלסטינית בגבולות 67.
פוזי ברהום, דובר החמא"ס בעזה טען, כי המשבר הפוליטי בישראל, והבחירות החוזרות ונשנות, אינן אלא ביטוי למשבר הביטחוני, הנובע מהעוצמה הגוברת של ההתנגדות הפלסטינית. מנגד, מציין מאמר המערכת בעתון "פלסטין", בטאון החמא"ס, כי הצטרפות מפלגה ערבית לקואליציה בישראל לראשונה מקום המדינה הינה ארוע שיש לבחון בטווח ארוך, שכן כרגע ההסכמים מעניקים למפלגה הערבית הישגים רק בכל הנוגע לציבור הערבי בישראל, ויש לשאוף שבעתיד יתורגם הדבר להישגים גם בכל הנוגע לסוגיות לאומיות.
ברשתות החברתיות, התגובות לממשלת בנט מנומסות פחות. "כולם על הנעל של אבו עבידה" (דובר גדודי אלקסאם), כתב אחד על תמונת הממשלה החדשה. "הזפת הוא אח של הלפת", כתב אחר. וגולש נוסף כתב בסרקאזם: "האם אבו מאזן כבר שיגר לבנט מכתב ברכה?".
במישור הפנים פלסטיני, נמשך המאבק על כספי שיקום עזה, וכתוצאה מכך, נמשכת הדחיה של המפגש הבין-אירגוני בקהיר. הרש"פ מצידה דורשת שכל הכספים לשיקום הרצועה יעברו דרכה. בחמא"ס מנגד, מציעים ועדה בין-אירגונית עם נוכחות של גורמים ערביים ובינלאומיים, ובראשם נציגות מצרית. במקביל, ממשיך צוות ההנדסה המצרי לפנות את ההריסות ברצועה, בצל ביקורת בקרב התושבים, נוכח העובדה שלמעשה מצרים מעסיקה עובדים מצרים, ומשגרת לרצועה משאיות ענק, כשבהן כמות קטנה של תרופות פשוטות יחסית.

הנה כתבה בנושא:

ברקע לדברים מתחדד המתח בין החמא"ס למצרים, לאחר שבית משפט במצרים גזר עונש מוות על שניים מראשי האחים המוסלמים במצרים. בחמא"ס משתדלים להמנע ממעורבות בענייני תנועת האם שלהם, כדי לשמור על קשר תקין עם המשטר המצרי, אך מבחינתם מדובר בצעד קשה.
על רקע זה, טוענים אנשי החמא"ס, כי מצרים נענתה ללחץ הישראלי ועצרה הכנסת מלט לרצועה, וזאת, בעוד שהשלטונות הישראלים הרחיבו את ההגבלות על הכנסת סחורות לרצועה, והוצאת סחורות מהאזור, בנוסף להגבלת מרחב הדייג. השבוע קיימו דייגי הרצועה הפגנת מחאה בנמל הדייג של עזה, במחאה על המגבלות על תחום הדיג.
מנגד, באיו"ש החיים חזרו למסלולם במידה רבה. הפעילות הכלכלית ערה יחסית, וכך גם חיי החברה. למי שרוצה לראות את ההבדלים בין עזה לאיו"ש.

הנה תמונות מחתונה שנערכה בראמאללה, שכללה מופע זיקוקין ענק בעלות של 50 אלף ₪:

וכמובן שהחתונות גוררות לא מעט הילולות ירי באויר. השבוע דווח על 3 פצועים מירי באויר בחתונה בטול כרם.

הנה תמונות:

ובח'אן יונס, רצח אדם את אשתו ההרה בת ה- 19 במכות. משפחת הקרבן פרסמה גילוי דעת הדורש מהשלטונות להעניש את הרוצח בעונש החמור ביותר. בציבור ביקורת, כיצד חיתנו ילדה עם אדם לא לגמרי שפוי. בתגובה יצא אבי הנרצחת ותיאר את השתלשלות הארועים, בציינו, כי הבעל לא פעל לבדו, אלא יחד עם אביו, לאחר שהאשה סירבה לפנות להוריה ולשכנע אותם להשיא לבן משפחתם גם את אחותה. לדבריו, הוא השיא את בתו, כתוצאה ממצוקה כלכלית, לאחר שנפצע בתאונת עבודה, וגם שהה 10 שנים בכלא הישראלי.

הנה הדברים:

בד בבד, פסק בית דין עונש מוות בתליה לרוצח, של ילד וגבר באירוע שהתרחש ברפיח בשנת 2018. אך מנגד בית דין שבטי, אישר הסכם סולחה, לפיו יפצה הרוצח בכוונה של ילד בן 8, בארוע שהתרחש לפני כשנתיים, בסכום של אלף דינר ירדני את משפחת הקרבן. זאת, בנימוק של רצון לשמור על שלום הציבור. הרוצח היה דודו של הילד.
בתחום הקורונה, נמשכת הירידה במספר החולים באיו"ש, מול גידול מסויים במספרים ברצועה. ראש ממשלת הרש"פ מודיע שבאיו"ש מלאי חיסונים גדול, והוא קורא לכלל הציבור להתחסן. בתגובה, מודיעים אנשי החמא"ס שגם בעזה מלאי גדול של חיסונים רוסיים, שיספיקו לכל התושבים מעל גיל 30.
ובשכם, הודיעה תנועת הפת"ח על פרישה מהקואליציה במועצת העיר, בשל מינוי עובדים חדשים לחברת החשמל המקומית בניגוד להסכם חלוקת המשרות, שלפיו היו המשרות הללו להינתן לפעילי הארגון.

הנה כתבה:

ולסיום, הרחוב הפלסטיני מביע עניין רב במשחקי היורו, אבל לצידם זכתה נבחרת הכדורגל הפלסטינית בהישג לא מבוטל, כשגברה על נבחרת תימן 3:0, במוקדמות גביע העולם, לקראת המשחקים שיערכו בקטר בשנת 2024.

הנה תיעוד השערים:

עד כאן להשבוע, שבת שלום.

קרדיט: יעקב סבג – לשעבר יועץ לענייני ערבים ביחידות המנהל האזרחי בעזה ואיו"ש