האם מצרים החלה בהקמת הכור הגרעיני בא־דבעה?

באתר האינטרנט "דקל – מודיעין אסטרטגי נטוע בקרקע" פורסם לאחרונה מאמר המעלה את האפשרות שמצרים החלה במימוש תוכניתה להקמת קריה גרעינית להפקת חשמל.

להלן עיקרי הדברים:

בדצמבר 2017 חתמה מצרים חוזה עם רוסיה לבניית קריה גרעינית בא־דבעה, כ־145 קילומטר ממערב לאלכסנדריה על חוף הים התיכון. בקריה מתוכננת הקמתם של ארבעה כורים גרעיניים להספקת חשמל, כל כור בהספק של 1,200Mv. הפעלה ניסיונית של הכור הראשון תוכננה לשנת 2022. עלות הפרויקט כ־30 מיליארד דולר.

מעיון בצילום לוויין מאפריל 2021 עולה כי בתוך השטח שתוחם בחומה בשנת 2017, יש עבודות ראשוניות להקמת מבנים גדולים. אתר הבנייה משתרע על שטח של 160X800 מטר והוא מרוחק מהים כ־1,200 מטר. בין אתר הבנייה לבין הים מבוצעות עבודות עפר ליישור שטחי בנייה נוספים. אפשר כי האתר בבנייה הוא ראשית הקמתו של אזור התחזוקה של הכור המתוכנן לקום במקום.

יצוין כי בעבר דיווחה מצרים על גילוי שדות גז גדולים בים התיכון, ולכן דקל אינו רואה כיום צורך כלכלי בבניית כורים גרעיניים להפקת חשמל. מסיבה זו הוא מעריך כי המיזם, אם אכן יוקם, נועד בעיקר כדי לפתח את היכולות והעמקת הידע של מצרים בתחום הגרעין. עוד יצוין כי במצרים פועלים שני כורי מחקר – הראשון שבהם נבנה בסוף שנות ה־50 של המאה הקודמת.

פרטים נוספים על נושא הגרעין במצרים צפו בהרצאתו של דקל בקישור:

 

https://www.youtube.com/watch?v=25-ePlSkq7c&t=550s

את המאמר ניתן לקרוא בקישור:

https://www.dekelegypt.co.il/210613

קרדיט: סא"ל (בדימוס) אלי דקל – חוקר מערכות תשתית בארצות ערב