מבזקי חדשות ליום 12-6-21. מתעדכן

*- לבנון עכשיו בלי תרופות
ההתדרדרות בלבנון היא על בסיס יומי. בתי המרקחת במדינה סגורים היום במחאה על המחסור החמור בתרופות הנובע מהמשבר הכלכלי והמחסור במט"ח. לבנון מייבאת כ-80% מצורכי התרופות שלה שנמכרות ברובן במחיר מסובסד, אך בשל המחסור בדולרים בבנק המרכזי פעילות זו נפסקה כמעט לחלוטין. לפי הבנק המרכזי במהלך חמשת החודשים הראשונים של השנה הנוכחית, הוא שילם 485 מיליון דולר ליבואני התרופות במדינה.

בלבנון כמו בלבנון נטען כלפי חיזבאללה כי הוא עוסק באופן שיטתי בהברחת התרופות המסובסדות מלבנון לסוריה ולאיראן. במקביל, שליטת חיזבאללה במשרד הבריאות הלבנוני אפשרה לו במשך השנים להחדיר לשוק המקומי תרופות מתוצרת איראן אם כי רופאים לבנוניים מסתייגים מהן בשל איכותן.

*- עוד מממן של חיזבאללה על הכוונת האמריקאית
הרשויות בארה"ב מציעות עד 10 מיליון דולר למי שיביא מידע אודות רשת המימון שמפעיל אדהם חוסיין טבאג'ה בלבנון. טבאג'ה נחשב לאחד המממנים החשובים של ארגון חיזבאללה הלבנוני. הוא הושם ברשימת הטרור האמריקאית כבר לפני מספר שנים.

על פי האמריקאים, טבאג'ה בן 54 יליד כבר תבנית בלבנון ובעל אזרחות עיראקית מעניק תמיכה כספית וחומרית לחיזבאללה באמצעות חברת הבנייה שלו, "אל-אינמא גרופ". כמו כן הוא רשום כבעל נדל"ן בלבנון שככל הנראה שייך בפועל לחיזבאללה. הוא גם מפעיל עסקים במערב אפריקה שמסייעים במימון ארגון הטרור השיעי. לטבאג'ה גם קשרים ענפים עם ארגון הטרור הפלסטיני "הג'יהאד האיסלאמי".

קרדיט:דורון פסקין

*- סוכנות החלל הסינית פרסמה מקבץ ראשון של תמונות ממאדים שצילמה הגשושית ג'וז'ונג, שנחתה על הכוכב האדום לפני כחודש, ובהן נראים פני השטח באזור הנחיתה במישור של אוטופיה פלניטיה. הגשושית גם שלחה צילום סלפי שלה עם הנחתת טיאן-וון-1 שנושאת את דגל סין.

*- בית הכנסת רומבך בבודפשט, שהוקם לפני כ-150 שנה ונותר רעוע מאז מלחמת העולם השנייה, נחנך מחדש אחרי מבצע שיקום בסיוע ממשלתי בשווי 3.2 מיליון אירו.

בטקס החגיגי השתתפו השרה לענייני משפחות, קטלין נובאק, נשיא הפדרציה של הקהילות היהודיות בהונגריה אנדרס הייזלר והרב הראשי של הונגריה רוברט פרוליך, שגריר ישראל יעקב הדס-הנלדסמן, נשיא הקונגרס היהודי העולמי רון לאודר, ונציגי הכנסיות.

לאודר סיפר בהתרגשות כי סבו וסבתו נישאו במקום ושיבח את הממשלה של ויקטור אורבן על תמיכתה בישראל. הוא גם נועד עם אורבן שהבטיח כי "הונגריה תגלה אפס סובלנות כלפי אנטישמיות".

*- הסנאט אישר ברוב דו מפלגתי של 81 תומכים מול 16 מתנגדים את המינוי של זהיד קוריישי לשופט בבית המשפט המחוזי של ניו ג'רזי, המוסלמי-אמריקאי הראשון שממונה לשופט פדרלי. קוריישי, בנם של מהגרים מפקיסטן, שימש בעבר כשופט צבאי ושירת פעמיים בעיראק וב-2019 נבחר לשופט שלום בבית המשפט בניו ג'רזי.

*- סוכנות החלל האירופית הודיעה שהיא תשגר משימה מדעית לכוכב נוגה בראשית העשור הבא. המטרה של משימת EnVision תהיה לבצע תצפיות של כוכב הלכת כדי להבין את ההיסטוריה שלו ואת הקשרים בין האטמוספרה לתהליכים גיאולוגיים. בכך היא תצטרף לשתי המשימות לנוגה – +DAVINCI ו-VERITAS – שעליהן הכריזה נאס"א בשבוע שעבר ואשר אמורות להיות משוגרות בסוף העשור הנוכחי ובראשית העשור הבא.

*- למה להפציץ כשאפשר לשלם? מחלקת המדינה הקצתה פרס של עד שלושה מיליון דולר עבור מידע שיוביל לאחראים להתקפות נגד "השגרירויות, הקונסוליות והמתקנים הדיפלומטיים והפקידים הדיפלומטים האמריקאים" בעיראק או למי שמתכננים התקפות נגד היעדים הללו. הגולשים ברשת מיהרו לגחך: כולם יודעים את התשובה – איראן.

*- משרד האוצר האמריקאי הסיר סנקציות מעל שלושה בכירים איראנים ושתי חברות איראניות שהיו מעורבים ברכישה, מכירה ושיווק של מוצרים פטרו-כימיים איראניים, וזאת בשל "שינוי מאומת של ההתנהגות או הסטטוס מצד הגורמים הנתונים לסנקציות". "הדבר מפגין את המחויבות של הממשל להסיר סנקציות במקרה של שינוי התנהגות", נמסר.

במקביל הוטלו סנקציות על שבעה אישים, ארבע חברות וספינה ששייכים לרשת הברחות בהובלתו של סעיד אל-ג'מאל, תימני שיושב באיראן. לפי משרד האוצר, הרשת הבריחה נפט איראני ומוצרים נוספים ברחבי המזרח התיכון, אסיה ואפריקה והרווחים הופנו לפעילויות של כוח קודס של משמרות המהפכה, של החות'ים בתימן ושל חיזבאללה.

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי