עדין "חריקות" ביחסי מרוקו ישראל

דיווח של עיתון הארץ קבע  כי השליח הישראלי במרוקו, דוד גוברין, נתקל בקשיים במציאת מקום מתאים לחנוכת לשכת כוח המשימה הישראלי ברבאט, אך גורם במשרד החוץ הישראלי המעיט בחשיבות הדיווחים הללו, בראיון לאתר החדשות האמריקאי אלחורה.

העיתון מסר כי חצי שנה לאחר מינויו, כוח המשימה עדיין עובד מבית מלון בבירה רבאט, לאחר שלא הצליח להשכיר משרדים הדרושים להם.

על פי העיתון, ממשלת מרוקו הציעה להעניק לנציג הישראלי בניין הרחק ממרכז העיר, אך ישראל דחתה את ההצעה ואמרה כי היא רוצה שכוח המשימה יהיה באזור הדיפלומטי עם שגרירויות אחרות, לקראת השלב  להיות שגרירות מן המניין.

ב -10 בדצמבר הודיע ​​נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, על הסכמת מרוקו לנרמל את היחסים עם ישראל, והפכה למדינה הערבית הרביעית שחתמה על הסכם שלום  בשנת 2020 ,לאחר איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

עם זאת, עם פרוץ העימותים הצבאיים בין ישראל והפלגים הפלסטינים בתחילת מאי, התגובה במרוקו הייתה קשה יותר כלפי ישראל.

הפגנות התקיימו ברוב הערים המרוקאיות "כדי לגנות את ההתקפות הישראליות על רצועת עזה", וכמה מפלגות פוליטיות מרוקאיות גינו את העמדה הישראלית.

מרוקו הודיעה על כוונתה להעביר סיוע הומניטרי לרצועת עזה, כולל ארבעים טונות של מזון ותרופות המיועדות לטיפול במקרי חירום ושמיכות.

בהצהרה אמר משרד החוץ המרוקאי כי סיוע זה, שיועבר בכלי טיס צבאיים בהוראת המלך מוחמד השישי, הוא "חלק מתמיכתה הממלכתית של הממלכה בעניין הפלסטיני הצודק".

הוא גם ביטל ביקור מתוכנן של גורמים ישראלים בחודש שעבר לדון בטיסות ישירות בין שתי המדינות. גם ביקורי השרים והמשלחת המרוקאית בישראל נדחו.

העיתון הישראלי הצהיר כי "יישום הסכמי הסחר הדו-צדדיים בין שני הצדדים מתקדם בקצב איטי, שלפי גורמים ישראליים, זאת פעולה שנעשתה על ידי מרוקו."

העיתון ציטט בכיר האחראי על הסכמי הסחר באומרו כי ממשלת מרוקו אינה ממהרת להפוך את הסכמי הנורמליזציה שנחתמו בדצמבר האחרון למציאות.

לא אכפת לנו מהמדיה החברתית

מצדו אמר ליאור בן דור, הבכיר האחראי על תיק מרוקו במשרד החוץ הישראלי, כי יחסי מרוקו-ישראל הם בדרך הנכונה, וששני הצדדים "לא מעוניינים בדיווחים מסוג זה ובמה שמתפרסם ברשתות החברתיות ", אמר. 

בהצהרות לאתר אל-חורה, בן דור אישר כי בתקופה הקרובה כולם יהיו עדים לשינוי מוחשי בצורת היחסים בין שתי המדינות, שכן טיסות ישירות בין שתי המדינות ייפתחו לראשונה בהיסטוריה. כמו כן יתבצע תהליך החלפת שרים, ומשלחות ואנשי עסקים יבקרו אחת אצל השניה.

שתי המדינות אמורות להתחיל לאשר טיסות ישירות ביניהן בתחילת יולי. אך חברת התעופה הישראלית ישראייר עדיין לא יודעת כמה טיסות שבועיות יורשו לטוס. 

כ- 50,000 תיירים ישראלים פוקדים את מרוקו מדי שנה, ובמשרד התיירות המרוקאי מקווים שהמספר יהיה פי ארבעה. אך גם אם יעד זה יושג, הישראלים יהוו רק 1.5% מכלל כניסות התיירים למרוקו לפני התפרצות הקורונה.

משרד החוץ המרוקאי לא הגיב לבקשתו של אל-חורה בעת הפרסום. 

العدسة | ردا على تقارير قضية بعثة إسرائيل بالمغرب.. مسؤول يتحدث عن تغير  بـ”شكل العلاقات”