רוסיה נערכת לספק לאיראן לוויין ריגול מתקדם

אתר החדשות של ה-"ואשינגטון פוסט" מוסר כי רוסיה נערכת לספק לאיראן מערכת לוויין מתקדמת שתעניק לטהראן יכולת חסרת תקדים לעקוב אחר יעדים צבאיים פוטנציאליים ברחבי המזרח התיכון ומחוצה לו – וזאת על פי גורמים אמריקניים ומזרח תיכוניים שתודרכו בפרטי ההסדר.

במסגרת התוכנית יספקו לאיראנים לוויין Kanopus-V מתוצרת רוסית המצויד במצלמה ברזולוציה גבוהה שתשפר מאוד את יכולות הריגול של איראן, ותאפשר מעקב רציף אחר מתקנים החל מבתי זיקוק נפט במפרץ הפרסי ובסיסי צבא בישראל ועד למחנות צבא עירקיים שמאכלסים חיילים אמריקאים.

השקת התכנית עשויה להתרחש בתוך חודשים, לדבריהם.

בעוד ש- Kanopus-V משווק לשימוש אזרחי, גורמים צבאיים איראניים היו מעורבים מאוד ברכישה, ומפקדי משמרות המהפכה האיראנים ביצעו מספר נסיעות לרוסיה מאז 2018 בכדי לסייע במשא ומתן על תנאי ההסכם, כך אמרו בכירים. באביב האחרון נסעו מומחים רוסים לאיראן בכדי לסייע באימון צוותי קרקע שיפעילו את הלוויין ממתקן שזה עתה נבנה בסמוך לעיר קראג' שבצפון המדינה.

פרטי ההסכם תוארו על ידי בכיר אמריקאי בהווה ובכיר בעבר וכן בכיר בממשלה מזרח תיכונית שתודרך על העיסקה. שלושת הבכירים ,שבקשו להשאר אנונימיים , ציטטו מידע רגיש שנאסף אחרי  מאמצי איסוף מודיעיניים מתמשכים. משרד החוץ הרוסי במוסקבה לא הגיב לבקשת תגובה בדוא"ל.

הגילויים מגיעים בזמן שהנשיא ביידן מתכונן לפגישתו הראשונה עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין.

השיגור הממשמש ובא של לוויין איראני מתוצרת רוסית עשוי להוסיף לרשימה ארוכה של נושאים שנויים במחלוקת שהקשו על היחסים בין מוסקבה לוושינגטון, כולל בעיקר פעולות הפריצה הרוסיות האחרונות והמאמצים להפריע לבחירות בארה"ב. מתנגדי ארה"ב שייכנסו מחדש להסכם הגרעין עם איראן עשויים גם הם לנצל את הגילוי כדי לטעון נגד כל התקשרות עם טהראן שאינה מתייחסת לשאיפותיה הצבאיות באזור.

אם יתממש  ההסכם עם רוסיה במלואו, הדבר יהווה דחיפה משמעותית לממסד הצבאי האיראני הנאבק בניסיונותיו להכניס לווין ריגול צבאי למסלול. לאחר כמה כישלונות בולטים, איראן שיגרה בשנה שעברה בהצלחה לוויין צבאי מקומי שכונה Noor-1, אך החללית הווגדרה על ידי גורם בכיר בפנטגון כ"מצלמת רשת באיכות גרועה ".

על פי ההסכם, הלוויין החדש של איראן ישוגר מרוסיה ויכלול חומרה רוסית, כולל מצלמה ברזולוציה של 1.2 מטר – שיפור משמעותי ביכולותיה הנוכחיות של איראן, אם כי עדיין רחוק מהאיכות שהשיגו לווייני ריגול אמריקאים או ספקי תמונות לוויין מסחריות. חשוב מכך, איראן תוכל "להקצות" את הלוויין החדש לרגל אחר מיקומים שיבחרו, ובתדירות שרק ירצו, אמרו הגורמים הרשמיים.

"הלויין הרוסי אולי הוא לא הכי טוב בעולם, אבל הוא ברזולוציה גבוהה ובעל יכולות לעקוב אחרי מטרות צבאיות", אמר הבכיר במזרח התיכון המכיר את חבילת החומרה של הלוויין. "יכולת זו תאפשר לאיראן לשמור על בנק יעדים מדויק ולעדכן את בנק היעד בתוך מספר שעות מדי יום.

לא פחות מדאיגה, אמר הבכיר, האפשרות שאיראן תוכל לחלוק את התמונות לויין עם קבוצות מיליציה פרו-איראניות ברחבי האזור, החל מהמורדים החות'ים הנלחמים בכוחות הממשלה הנתמכים על ידי סעודיה בתימן וכלה בלוחמי חיזבאללה בדרום לבנון והמיליציות השיעיות בעירק וסוּריָה. מיליציות פרו-איראניות נקשרו להתקפות רקטות חוזרות ונשנות על בסיסים צבאיים עירקיים שבהם נמצאים כוחות ארה"ב.

בעוד שהיבטים מרכזיים ביכולותיו של הלוויין נשמרו תחת מעטה סודיות, איראן ורוסיה גילו בפומבי את כוונתם להיכנס יחד לעסקי החלל. כבר בשנת 2015 דיווח שירות החדשות של איראן בטלוויזיה, כי חברות איראניות ורוסיות נכנסו להסדר שיאפשר לאיראן לרכוש "מערכת חישה מרחוק שניתן להשתמש בה לאיסוף מידע על פני כדור הארץ, האטמוספירה והאוקיאנוסים".

השותפים הרוסים בעסקה הם חברות – NPK BARL ו- VNIIEM,  שיבנו וישגרו את הלוויין בשותפות עם חברת הסחר האיראנית  "בוניאן דנש שרג" –  Bonyan Danesh Shargh וסוכנות החלל האירנית.

"קיום סוג כזה של מערכת להשגת מידע  עשוי לפתוח אפשרויות טכניות ותפעוליות שלא היו בעבר לאיראנים", אמר כריסטופר פורד, בכיר במחלקת האי הפצה במשרד החוץ בזמן ממשל טראמפ. "זה נשמע כמו שדרוג משמעותי, ולא רק החלקה קלה במדרון מבחינת יישומים צבאיים פוטנציאליים."

מומחים אחרים ציינו כי איראן הצליחה לרכוש בעבר תמונות ברזולוציה גבוהה על ידי רכישתן ככל הנראה מחברות לוויין מסחריות, אם כי יכולתה של טהרן להשיג נתונים בזמן אמת אודות יעדים צבאיים פוטנציאליים הייתה מוגבלת.

"יכולת ביתית לצלם את התמונות האלה היא משהו שהצבא רוצה, כי זה בעל ערך עבורם", אמר ג'פרי לואיס, מומחה למניעת התפשטות ופרופסור במכון Middlebury ללימודים בינלאומיים במונטריי, קליפורניה. הוא הוסיף כי רכישת טכנולוגיה רוסית היא למעשה תאפשר לאיראנים דרך מהירה יותר לרכוש יכולות שאולי היו רוכשים בעצמם, בהינתן מספיק זמן.

"האם הצבא האיראני שמח? כן, זהו, וזה שינוי אמיתי, "אמר לואיס. "אבל זה היה ממילא קורה במוקדם או במאוחר."

המומחה הצבאי של האתר גיא א. מעיר כי "הרזולוציה של המצלמות בלווין הרוסי היא נמוכה ובטח לא ברמה צבאית. זה עדיין משפר את יכולת האיראנים הקיימת אבל לא באמת רלוונטי להפקת מודיעין איכותי ומדוייק".

Russia Preparing to Give Iran Advanced Satellite System – Report - The Moscow Times

(קרדיט לתמונה – Iranian Defense Ministry/AP)