מבזקי חדשות ליום 9-6-21 . מתעדכן

*- משבר סחורות לחיזבאללה
בלבנון מדווח כי המרכולים שפתח חיזבאללה ומציע סחורות במחיר מוזל למחזיקי כרטיס המועדון סובלים בימים אלה ממחסור במוצרי מזון ומוצרי צריכה שונים. לפי הדיווחים, המחסור הזה נובע מהביקוש המוגבר למוצרים הללו מה שלא נלקח בחשבון על ידי חיזבאללה. עתה מנסים למלא את המדפים מחדש. יצוין כי מרבית הסחורות במרכולים הללו של חיזבאללה הם מוצרים זולים באיכות נמוכה יחסית המגיעים מאיראן, מסוריה ומעיראק. הביקוש המוגבר הוא עוד עדות למצוקה הכלכלית הגוברת בקרב הלבנונים בעוד הפוליטיקאים מתקשים להגיע להסכמות על הקמת ממשלה חדשה שאולי תאפשר סיוע בינלאומי.

*- התוצר הערבי נמוך יותר מזה של צרפת!
התוצר המקומי הגולמי (תמ"ג) של מדינות ערב (להוציא את סוריה, הפלסטינים וג'יבוטי) בשנה שעברה הגיע לכ-2.4 טריליון דולר, המהווים 2.83% מכלל התמ"ג העולמי. קרוב לשליש מהתוצר הערבי שייכים לערב הסעודית (כ-700 מיליארד דולר) וכ-15% למצרים ולאמירויות כל אחת. התוצר הערבי הכולל נמוך מזה של צרפת (2.6 טריליון דולר) המדורגת במקום השביעי בעולם.

התוצר (במיליארדי דולרים), לפי מדינות:
1. סעודיה – 700
2. מצרים – 362
3. האמירויות – 345
4. עיראק – 172
5. קטר – 146
6. אלג'יריה – 144.5
7. מרוקו – 113.5
8. כווית – 108
9. עומאן – 63
10. ירדן – 43.5
11. תוניסיה – 40
12. סודאן – 34.5
13. בחרין – 34
14. לוב – 22
15. תימן – 20
16. לבנון – 19
17. מאוריטניה – 8
18. סומליה – 5
19. איי קומורו – 1.2

*- הסעודים רותחים על חמאס
היחסים בין חמאס לבין סעודיה לא היו במיטבם בשנים האחרונות אך נראה כי היום ירדו לשפל. כל זה לאחר שהיום נפגש נציג חמאס בתימן מועאז אבו שמאלה עם בכירי החות'ים הנתמכים על ידי איראן. ברשתות החברתיות מביעים הסעודים זעם גדול על חמאס, מגדירים אותו כארגון טרור שחובר למי שעוין את מדינות ערב. מה שעוד הרתיח את הסעודים היא העובדה שאבו שמאלה העניק מתנה אישית למנהיג החות'ים, מוחמד עלי אלחות'י ואיחל לו בהצלחה במלחמה מול הסעודים. בנוסף הודה אבו שמאלה על מאמצי גיוס הכספים של החות'ים למען הפלסטינים בעזה. יצוין כי לפי מקורות בתימן בפועל הכספים שנאספו בשבועות האחרונים כביכול למען העזתים משמשים למימון מכונת המלחמה של החות'ים.

*- מלחמה בעזה? הצחקתם את משקיעי הבורסה הפלסטינים…
במהלך חודש מאי זינק שווי החברות הרשומות למסחר בבורסה הפלסטינית בכ-9% לעומת החודש שקדם לו. מסתבר כי הלחימה בעזה לא הרתיעה את המשקיעים דבר שהביא את שווי 46 החברות ל-3.826 מיליארד דולר בסוף מאי לעומת 3.517 מיליארד דולר בסוף אפריל 2021. גם בשווי הכולל של העסקאות במהלך החודש שעבר חל גידול – 18.47 מיליון דולר לעומת 16.98 מיליון דולר באפריל.

האופטימיות בקרב המשקיעים תבוא לידי ביטוי גם בשבוע הבא אז תצטרף חברה חדשה לשוק – "חברת תמקין לביטוח" ובכך יעלה מספר המניות בשוק ל-47.

קרדיט : ערוץ הטלגרם דורון פסקין

*- לאחר הספקולציות בנוגע למצבו הבריאותי של חסן נצראללה, האחרון יצא למצלמות בנאום לרגל 30 שנה ערוץ אלמנאר.

נצראללה בנאומו מודה לאנשים ששלחו מכתבים ותמכו בו בזמן שהיה חולה, ומציין שעכשיו הוא מרגיש טוב יותר.
בנוסף נצראללה דיבר על התפתחותו של ערוץ אלמנאר, ואיך עזר להתנגדות בפלסטין לנצח את האינתיפאדה השנייה בשנת 2000.

אך בעינינו נצראללה מדבר על המצב הפוליטי בישראל ועל נפילת נתניהו, ואומר בקול ברור שנתניהו רוצה לעשות מהלך אחרון שיכניס את המזרח התיכון לסחרור. נצראללה מציין שנתניהו משתמש בגרעין האיראני, ובמסגד אלאקצא כתירוץ להבערת המזרח התיכון.

נצראללה לא חידש שום דבר, ולא נתן נאום חוצב להבות. מטרת הנאום הייתה להרגיע את חסידיו ולסיים את הספקולציות השונות כנגדו, אך עדין הוא נראה חלש ולא במצב בריאותי תקין.

*- עלי רביעי דובר הממשלה באיראן אומר הבוקר:
״לאחר דיון ארוך עם המעצמות על הסכם הגרעין, הגענו להבנות ראשונות בדבר הסרת האמברגו הצבאי על איראן״.
והוסיף: ״שזהו צעד ראשון בונה אמון בין המעצמות לבין איראן להגעה להסכם גרעין חדש.

בנוסף אתמול שלח שר החוץ האיראני מוחמד ג׳וואד זריף מכתב לנשיא ביידן ולמזכיר המדינה האמריקאי בלינקן מכתב אזהרה, במכתב הוא מבהיר לאמריקאים שאם ימשיכו בשיטת טראמפ (המשך הסנקציות על איראן) איראן תפרוש לאלתר מהסכם הגרעין החדש שמתהווה.

אולי יש קשר בין הסרת האמברגו לבין המכתב של זריף, אך הכיוון ברור המעצמות חותרות להגיע להסכם כמה שיותר מהר ולמחוק את הישגיו של טראמפ למול איראן. האיראנים כאומני משא ומתן, משחקים עם הקלפים שלהם בצורה שתהיה הכי רווחית, וכרגע נראה שהם מובלים את הסכם הגרעין המתהווה.

*- סרטון מעניין שרץ ברשתות החברתיות באיראן המראה דגל פלסטין שעליו דגל איראן, ומה כלכך מיוחד בסרטון הזה? שהסרטון צולם במתחם הר הבית (כנראה מתחת לכיפת הסלע).

בסרטון הפלסטינים מודים לאיראן על כל העזרה שאיראן נותנת להתנגדות הפלסטינית, ומדגישים שהניצחון במבצע האחרון היה בזכות תמיכתם של איראנית בפיתוח הטילים שפגעו בישראל.

*- מנכ״ל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי דיבר לאחר דיון חירום בדלתיים סגורות של הסבא״א היום.

גרוסי: ״איראן הפסיקה לשתף פעולה עם גורמי הסבא״א, איראן לא העבירה שום מידע חדש ולא ענתה על אף אחת מהשאלות שפקחי סבא״א שאלו״.

והוסיף: ״כי בשלושה מתוך ארבע אתרים שנבדקו על ידי סבא״א נמצאו ממצאים של אורניום מעושר (אורניום המשמש לפצצת גרעין), והחשש של סבא״א הוא שאיראן מסתירה דברים מפני פקחי סבא״א״.

*- אל״מ נבראס אבו עלי, ראש מערך המודיעין בבגדד,  נמצא הבוקר ללא רוח חיים בביתו בבגדד.
אבו עלי היה חלק מגורמי המודיעין שהפריעו לאיראן לעשות בשלהם בבגדד, ופתאום באורח פלא הוא מצא את מותו.
המודיעין העיראקי פרסם שאלמונים רצחו אותו, כולנו יודעים מי הם אותם אלמונים.

*- שר פנים האיראני עלי אכבר מוחתשמי בן 75, החזיר הבוקר את נשמתו לבורא לאחר שחלה בקורונה לפני מספר ימים. כמו כן מוחתשמי היה חבר באיגוד ״חוג׳ה אל אסלאם״, איגוד אשר חוקר את הזרם השיעי התריסרי.

*- לאחר טביעתה של ספינת המשא הצבאית "חארכ" נותרו לצי האיראני עוד כשתי ספינות לוגיסטיות, אחת מהספינות נמצאת בנמל בנדר עבאס והשנייה נמצאת בנמל בבושהר. היתרון של ״חארכ״ היה שהיא הייתה ספינת לוגיסטיקה שהכילה הרבה יותר מ-2 ספינות המשא האחרות, אך היתרון הגדול ביותר של ״החארק״ לעומת 2 הספינות האחרות הוא המנוף ענק שהיה על הספינה.

אך הפרט המעניין ביותר היה כאשר שאל אחד הגולשים למה לא משתמשים במנוף שנמצא בנמל בנדר עבאס?
וגולש אחר ענה לו, שלפני כמה חודשים המנוף בנמל קרס ומאז לא תוקן.

מה שמצביע על כך שאיראן נשארה בלי אמצעי שיכול להעמיס את הרכוש הצבאי של משמרות המהפכה, מה שממקם את הצי האיראני בבעיה אסטרטגית רחבת היקף.

*- לאחר שנראו מספר פיצוצים מסתוריים במספר מפעלים וספינות איראניות, הלילה הגיעה תורו של מפעל הברזל זרנד בכרמאן לעלות באש.

האם הפיצוצים המקריים הם מעשי ידי האל או כתקלה מכוונת שנגרמה על ידי גורמים עלומים?

קרדיט: ערוץ הטלגרם אלפורקאן/ الفرقان