ארה"ב מודה: איראן קרובה לנשק גרעיני אם תכניתה תימשך

שר החוץ האמריקני: עדיין לא ברור אם טהרן מוכנה ומוכנה לעשות את הדרוש כדי לחזור לעמידה בהסכם הגרעין

שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, אמר ביום שני כי אם תכנית הגרעין האיראנית תימשך, יצטמצם הזמן הדרוש לה לבניית נשק גרעיני למספר שבועות.

"זה עדיין לא ברור אם איראן מוכנה לעשות את מה שנדרש כדי לחזור לעמידה בהסכם הגרעין משנת 2015", אמר למחוקקים.

הוא הוסיף, "תכנית הגרעין שלה נעה במהירות קדימה … ככל שהיא נמשכת זמן רב יותר, כך נדרש זמן קצר יותר להפקת חומר בקיע … וכי  היא הצטמצמה, על פי הדיווחים, למספר חודשים במקרה הטוב. אם זה ימשך, זה יצטמצם לשבועות. "

הקלה בסנקציות

שיחות עקיפות החלו בין ארצות הברית לאיראן בווינה באפריל כדי לבחון את עמדת שני הצדדים לגבי חזרה לעמידה בהסכם הגרעין משנת 2015 בין איראן למעצמות העולם. בהסכם נקבע כי איראן תציב מגבלות על תכנית הגרעין שלה שתקשה עליה להשיג חומר בקיע לנשק, בתמורה להקלה בסנקציות שהטילו עליה ארצות הברית, האיחוד האירופי והאו"ם.

סבב השיחות החמישי הסתיים ב -2 ביוני, ודיפלומטים טוענים כי השישי יכול להתקיים ביום חמישי, אם כי זה טרם אושר. ארצות הברית פרשה מההסכם בשנת 2018, מה שגרם לאיראן להתחיל להפר את התחייבויותיה כשנה לאחר מכן.

8 ימים בלבד

אם השיחות יתחדשו ביום חמישי, יישארו שמונה ימים בלבד לסיום ,לפני הבחירות באיראן ב -18 ביוני.

יש נציגים המשתתפים בשיחות שאומרים שעד אז ניתן להגיע להסכמה, אך הסיכויים אינם גבוהים.

זה הגיע, כאשר המנכ"ל רפאל גרוסי חידש את קריאתו לאיראן לשקיפות ולמסור מידע על מנת לבנות אמון, לאחר שאישר כי איראן לא סיפקה את ההסברים הדרושים לנוכחות חלקיקי חומר גרעיני באף אחד משלושת האתרים הלא מוכרזים על אדמתה, למרות שחלפו מספר חודשים מאז הבקשה.

טהראן לא עשתה כלום!

הוא הוסיף כי איראן אמרה שתשתף פעולה, אך היא לא עשתה דבר, והוסיף כי בהעדר תשובות ברורות ומפורשות מטהרן, הסוכנות מודאגת מאוד מכיוון שהחומרים הגרעיניים שהיו קיימים בשלושת האתרים הלא מוצהרים במדינה נמצאים כיום במקומות  אחרים שאינן ידועים.

הוא גם גילה כי השיחות עם איראן לא השיגו התקדמות מוחשית, וכי המשא ומתן בווינה היה מורכב וכי אין ציר הזמן מוסכם  להתחייבות מחודשת של איראן להסכם הגרעין.

إيران تراوغ.. وتقترب من السلاح النووي - أخبار السعودية | صحيفة عكاظ