מבזקי חדשות ליום 7-6-21 . מתעדכן

*- הפרט שאתם צריכים לדעת על מצרים ושיקום עזה!
שיירת הכלים ההנדסיים שנכנסה לרצועת עזה ביום שישי דרך מעבר רפיח שייכת לחברת "בני סיני" המצרית. חברה זו היא בעלת הזיכיון הבלעדי בצד המצרי על שינוע סחורות ואנשים מהרצועה ואליה. מה סודה של החברה הזו? בראשה עומד איש העסקים איבראהים אל ערג'אני, אחד האנשים החזקים ביותר בצפון סיני. לפי מקורות ערביים, אל ערג'אני מקורב למחמוד א-סיסי בנו של הנשיא המצרי עבדאלפתאח א-סיסי. מחמוד א-סיסי הוא בכיר במודיעין הכללי המצרי, מה שלפי אותם מקורות המשמעות היא שגוף זה "גוזר קופון" מפעילות חברת "בני סיני".

איש העסקים איבראהים אל ערג'אני:

*- המחאה כנגד השגריר הישראלי במרוקו אינה יודעת גבול. לרשת הועלתה תמונה (כאן למעלה) של פעילים מקומיים עם חומרי חיטוי שהגיעו לאתר בעיר טנג'יר משם העלה דוד גוברין באחרונה תמונה שלו. אתר זה מסמל את החיבור בין הים התיכון לאוקיינוס האטלנטי ומהווה אטרקציה לתיירים. במקביל החל ההאשתג #اطردوا_ممثل_الكيان_الصهيوني "גרשו את נציג הישות הציונית" לתפוס תאוצה ברשתות החברתיות במרוקו. כפי שכבר דיווחתי בשבוע שעבר ישנה מחאה קולנית ברשת ומחוצה לה כנגד הסכם הנורמליזציה עם ישראל במרוקו בייחוד מאז המבצע בעזה. לא בהכרח מחאה זו מייצגת את הרוב במרוקו אך היא דומיננטית בימים אלה.

*- תקרית ביטחונית חריגה ליד עמאן
הלילה נפצעו לפחות ארבעה אנשי ביטחון ירדני בהתנגשות עם מה שהוגדר "פורעי חוק" באזור נאעור, מערבית לעמאן הבירה. הפרטים שהתקשורת הירדנית מספקת על התקרית שכללה גם ירי חי ושריפת רכבים מועטים למדי. עם זאת, לפי חלק מהדיווחים כוחות הביטחון ניסו למנוע מחאה של שבט אל עג'ארמה שאחד מאנשיו – חבר פרלמנט הושעה לשנה. באחרונה דיווחתי כי חבר הפרלמנט הזה הושעה לאחר שטען כי הפסקת החשמל הגדולה שאירעה בממלכה ביום שישי לפני כשבועיים נועדה למנוע הפגנות הזדהות עממיות עם הפלסטינים וכנגד ישראל.

*- מלחמה בעזה? הצחקתם את משקיעי הבורסה הפלסטינים…
במהלך חודש מאי זינק שווי החברות הרשומות למסחר בבורסה הפלסטינית בכ-9% לעומת החודש שקדם לו. מסתבר כי הלחימה בעזה לא הרתיעה את המשקיעים דבר שהביא את שווי 46 החברות ל-3.826 מיליארד דולר בסוף מאי לעומת 3.517 מיליארד דולר בסוף אפריל 2021. גם בשווי הכולל של העסקאות במהלך החודש שעבר חל גידול – 18.47 מיליון דולר לעומת 16.98 מיליון דולר באפריל.

האופטימיות בקרב המשקיעים תבוא לידי ביטוי גם בשבוע הבא אז תצטרף חברה חדשה לשוק – "חברת תמקין לביטוח" ובכך יעלה מספר המניות בשוק ל-47.

*- הזרוע הצבאית של חמאס החלה בקיבוץ נדבות
הזרוע הצבאית של חמאס פנתה הלילה לתומכיה לתרום לה כספים באמצעות הביטקוין. אנשי עז א-דין אלקסאם בפנייה לציבור ציטטו פסוק מהקוראן העוסק בתרומת כספים ופרסמו לינק המיועד לתורמים fund.alqassam.ps (שלא עבד בזמן פרסום הכתבה הזו…). אין זו הפעם הראשונה שהזרוע הצבאית של חמאס מבקשת תרומות באמצעות המטבע הדיגיטלי. לפני כשנתיים כשדווח על משבר כספי חמור בחמאס הושמעה קריאה דומה לתרומות בביטקוין. אז כתב הדובר אבו עביידה: "אנו קוראים לכל אוהבי ההתנגדות ותומכי מטרתנו הצודקת לתמוך בהתנגדות כלכלית באמצעות ביטקוין."

*- זה מה שעוצר את איראן מלהיכנס לשוק הסלולארי בסוריה
משרד התקשורת בסוריה מכחיש ידיעות ולפיהן הוענק רישיון למפעיל טלפון סלולארי שלישי במדינה. לפי המשרד, המו"מ ממשיך להתנהל וכשתהיה תוצאה היא תפורסם. גורמים בדמשק מעריכים כי המו"מ הוא עם חברת MCI האיראנית שכבר בשנת 2017 דווח כי חתמה על הסכם להפעלת הרשת בסוריה. עם זאת, ההתעקשות של הרשויות בסוריה כי חברת התקשורת הלאומית תיכנס כשותפה במיזם הוא זה שכנראה מונע בשלב זה מהאיראנים להתחיל לפעול. בעבר דווח כי אשת הנשיא, אסמא אסד, דרך אנשי קש לוטשת עיניים לעבר הרישיון למפעיל.

בסוריה יש כ-16.5 מיליון מנויי סלולאר, אם כי חלק מהסורים שמחוץ לשליטת משטר אסד משתמשים ברשת הטורקית או העיראקית

קרדיט: אתר הטלגרם דורון פסקין