המנהיג לשעבר של ארגון הטרור בוקו חראם בניגריה התאבד

ארגון דאע"ש במערב אפריקה אישר שאבו בכר שקאו, המנהיג לשעבר של ארגון הטרור בוקו חראם בניגריה, התאבד בחודש שעבר בפיצוץ של חגורת נפץ כאשר לוחמי המדינה האסלאמית הקיפו אותו על פי הנחייתו של מנהיג דאע"ש.

שקאו הנהיג את בוקו חראם מאז 2009, לאחר מותו של מייסד הארגון, מוחמד יוסוף, ובין השאר הוא היה אחראי לחטיפת מאות הנערות מבית הספר בצ'יבוק שבניגריה ב-2014. בשנת 2015, נשבע שקאו אמונים למנהיג דאע"ש, אולם כעבור שנה חל פילוג עם הקמתה של המדינה האסלאמית במערב אפריקה בשל חוסר הסכמה סביב השימוש המוגזם של בוקו חראם בכוח נגד מוסלמים.

בהודעה מוקלטת של אבו מסעב אל-ברנאווי, בנו של יוסוף שמשמש המנהיג הזמני של המדינה האסלאמית במערב אפריקה, הוא סיפר כי מנהיג דאע"ש הורה לרדוף אחרי שקאו, אותו כינה "מנהיג חוסר הציות והשחיתות". "הוא היה מישהו שביצע טרור בלתי נתפש", אמר. "כמה חיים הוא בזבז? כמה רבים הוא הרג? על כמה הוא הטיל טרור? אבל אללה האריך את חייו. כשהגיע הזמן, אללה הראה את הדרך לחיילים האמיתים שקיבלו הוראות מאמיר המאמינים".

על פי אל-ברנאווי, לוחמי הארגון חצו את הסהרה והגיעו למובלעת של שקאו, שם ניהלו קרב יריות מול נאמניו. שקאו הצליח להימלט במשך חמישה ימים ביער סמביסה בניגריה, אולם אנשי דאע"ש שוב איתרו אותו. גם הפעם הוא נמלט, וכאשר הוא אותר בפעם השלישית, הוא פוצץ את עצמו כדי שלא להיכנע.

"שקאו העדיף להיות מושפל בעולם הבא מאשר להיות מושפל על פני האדמה", אמר אל-ברנאווי שקרא לאנשיו לחפש אחרי נאמניו של שקאו ואם הם לא יסכימו להיכנע, עליהם לפלוש לבתיהם ולחטוף את ילדיהם ונשותיהם כדי להפוך אותם לעבדים. "האם לא ראיתם מה קרה למנהיג שלכם שהיו לו יותר עוצמה וניסיון מכם, ועדיין הוא הובס?", תהה.

Mun gano al-Kur'anin Shekau a Sambisa- Sojoji - BBC News

קרדיט: ד״ר חיים איסרוביץ- ערוץ מבט עולמי